Social Selling tuo uudenlaista tapaa myydä somessa ja luoda sosiaalisia verkostoja

Mitä Social Selling sitten on?

”Social Selling on suhteiden luomista, luottamuksen rakentamista ja vaikuttamista uusissa, sosiaalisissa verkostoissa ja kanavissa”

Kertoo Laura Pääkkönen, joka tituleeraa itseään Social Sellingin kuningattareksi. Hän on myös kirjoittanut Social Sellingistä ensimmäisen suomenkielisen kirjan.

Hän kertoo myös, että Social Selling on

  • Pitkäjänteistä luottamuksen ja suhteiden rakentamista verkostoissa
  • Verkostosi auttamista
  • Vuoropuhelua
  • Oman osaamisen jakamista muille
  • Läsnäoloa siellä missä asiakkaasi ovat
  • Myyntiä ja uusia asiakkaita

Social Selling  EI ole nopeita kauppoja, myyntiä somessa, yrityssisällön spämmäämistä, tylsää monologia tai vain markkinointiosaston harteilla. https://socialselling.fi/

”Social Selling on uusi tapa myydä. Se voi olla kokonaan uusi väylä myydä nykyisiä tuotteita ja palveluita uuteen asiakaskuntaan, tai uusi, varsin vaikuttava kontaktipiste nykyisessä myyntiprosessissa. Yhtä ja oikeaa tapaa ei ole, vaan jokaisen yrityksen tulee suunnitella itselleen sopivin tapa tehdä myyntiä sosiaalisissa kanavissa. Molemmissa tapauksissa sosiaalisella myymisellä pyritään parantamaan asiakaskokemusta, tuomaan lisää myynnillisiä keskusteluita ja lopulta saamaan lisää euroja yrityksen kassaan.”

Kertoo Ville Soikkola, joka on tunnettu nimi somen maailmassa.  JaloIT:n toimitusjohtajana hän vaikuttaa ja näkyy LinkedInissä. Hänellä on pitkä tausta IT- alalta niin Microsoftin kuin BLC:n palveluksessa. Soikkola on ollut ensimmäisten joukossa, jotka saivat ensikosketuksen Social Sellingiin, kun se rantautui Suomeen.

 Miten Social Sellingiä käytetään?

Social Selling on kohdennettua mainontaa ja aitoja asiakaskohtaamisia. Suunnitellussa sosiaalisessa myynnissä valitaan asiakassegmentti, jolle pyritään näkymään. On tärkeää tunnistaa ketä ostajasi ovat, missä sosiaalisissa medioissa ostajasi ovat ja millaista sisältöä asiakkaasi kaipaa ostopäätöksensä tukemiseksi. Kun yrityksesi sekä tuotteesi tai palvelusi tuottama arvo tunnetaan etukäteen, myyntityö muuttuu merkittävästi helpommaksi ja nopeammaksi.

Keudassa alkava koulutus avaa Social Sellingin hyötyjä

Soikkola tulee jakamaan tietämystään Keudassa pitämällään Social Selling koulutuksessa. Koulutus järjestetään huhtikuussa. Siellä saat ymmärrystä siitä mitä Social Selling on ja miten sitä oikeasti tehdään. Ketä kannattaa seurata ja mitä kanavia kannattaa käyttää ja hyödyntää. Jos sinulla ei ole valmiiksi someprofiileja, kurssilla autetaan tekemään ne tai päivittämään profiilit myyvimmäksi.

Saat apuja sosiaalisen median ja verkkosivujen sisällöntuotantoon. Mistä asioista kannattaa kirjoittaa, jotta asiakas ei koe sitä mainonnaksi ja että asiakkaalle on sisällöstä hyötyä ja sitä halutaan seurata.

Kenelle koulutus voisi soveltua?

PK-sektorin yritykset, yrittäjä itse tai markkinoinnista vastaavat ja muut sosiaalisesta myymisestä kiinnostuneet.

Katso lisää tietoa kurssista: Social Selling -peruskurssi | Keuda.fi

 

Ville Soikkola 1

Ville Soikkola JaloIT toimitusjohtaja 
IT-Tradenomi ja Social Selling-kouluttaja

 Lähteet:

Social Selling, Laura Pääkkösen luennon muistio 22.5.2018
Social Selling sivusto https://socialselling.fi/
Ville Soikkolan haastattelu 28.1.2021

 

Teksti: Kiira Lempinen

 Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 650 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli10 000 opiskelijaa. Keuda on vuoden 2020 opetus- ja kulttuuriministeriön valitsema, ammatillisen koulutuksen laatupalkittu koulutuksen järjestäjä.

2020 laatupalkinto intra49

Jaa sivu