After #Murros2021: Digitaalisessa projektissa tuotiin lisätty todellisuus puutarha-alan opintoihin

Opinto-ohjaaja Petra Karvonen kertoi XR Virtuaalikampuksella kokemuksestaan projektista, jossa tuotiin lisätty todellisuus puutarha-alan opintoihin. Mukana projektissa oli 3D Bear. 

 

Parhaillaan lisätty todellisuus tuo opetukseen monipuolisuutta sekä tukee uudella tavalla oppimista. Tämän on todennut Keudan opinto-ohjaajatiimissä työskentelevä Petra Karvonen.

”Täällä koulumaailmassa me ollaan joskus vähän kankeita, mutta pitää uskaltaa lähteä kokeilemaan ja antaa tilaa erilaisille ratkaisuille. Sitä kautta voi löytää arkea helpottavia digitaalisia ratkaisuja”, hän kuvaili puhuessaan #Murros2021-tapahtumassa.

Karvonen aloitti esityksensä kertomalla, että opinto-ohjaajien rooli on olla mukana luomassa ja tukemassa yksilöllisiä opintopolkuja. On tärkeää, että jokaisella on mahdollisuus kulkea kohti omia tavoitteitaan.

”Meidän pitää näkyä ja kuulua ja kutsua opiskelijoita urasuunnittelun äärelle niin kasvokkain tapahtuvassa kanssakäymisessä kuin myös digitaalisesti – ajasta ja paikasta riippumatta.”

 

Lisätty todellisuus hyödyttää hahmottamisessa

Ennen työtään opinto-ohjaustiimissä Karvonen työskenteli floristiikan opettajana Keudan Saaren kartanon toimipisteessä. Hän kertoi, että Saaren kartanolla kannustetaan digitaalisuuteen ja yrittäjämäiseen työotteeseen. On lupa kokeilla ja myös epäonnistua. Vallitseva ilmapiiri on tekemisen meininki.

Puheenvuorossaan hän avasikin Saaren kartanolla toteutettua digitaalista projektia, jossa hän sai olla mukana.

”Muutama vuosi sitten sain mahdollisuuden lähteä mielenkiintoiseen projektiin yhdessä meidän puutarha-alan opiskelijoiden, 3D Bearin Jussi Kajalan ja kumppaneiden kanssa kehittämään lisätyn todellisuuden mobiilisovellusta. Mukana oli organisaattorina myös Kari Honkonen.”

Lisätyn todellisuuden sovellus mahdollisti esimerkiksi pihasuunnittelua tai tilakoristeluopetuksessa tilan ja erilaisten elementtien mittasuhteiden hahmottamista. Sovellus on myös erittäin käytännöllinen alan asiakaspalvelussa, joka on olennainen osa kukka- ja puutarhakaupan osaamisalalla.

”Opiskelijan tulee osata löytää ratkaisuja, kun asiakas pohtii esimerkiksi pientä perennapenkkiä, pensasaitaa tai terassin koristelua. Tämä 3D Bearin projektin kehitys tarjosi mainion esimerkin siitä, miten voimme liiketoiminnassa tarjota lisäarvoa asiakkaalle tällaisella digitaalisella työvälineellä.”

 

Digitaalinen projekti antoi paljon

Käytännössä Karvonen ja opiskelijat pääsivät mukaan ideoimaan sovellukseen erilaisia kategorioita ja elementtejä, kun sovellukseen toteutettiin toiminnallisuutta ihan käytännössä.

”Itselle tämä oli huikea mahdollisuus nähdä, kuinka ketterästä kehitetään ja suomalainen osaaminen lähtee lentoon ja sitä viedään maailmalle.”

Hän näkee, että nämä tarjoavat uudenlaisia mahdollisuuksia opetukseen, mutta tällaiset projektit ylläpitävät myös oppimaan oppimisen taitoja ja asennetta.

”Hienoa, että tätä 3D Bear -sovellusta on Keudassa hyödynnetty niin monipuolisesta muun muassa sisustusalan ja metsäalan opetuksessa. Kiitos, että sain olla aikanaan mukana. Tämä oli hieno projekti”, Karvonen summasi lopuksi.

 

Lue lisää huhtikuussa pidetyn #Murros2021 -tapahtuman sisällöstä!


 

Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 720 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli10 000 opiskelijaa. Keuda on vuoden 2020 opetus- ja kulttuuriministeriön valitsema, ammatillisen koulutuksen laatupalkittu koulutuksen järjestäjä.

2020 laatupalkinto intra144

Jaa sivu