Kolumni Keudasta: Digiä viime vuosituhannelta, jotain tähän päivään asti

Erityisopetusta, opiskelua ja pikkulapsia (1999 – )

Vuonna 1999 aloitin opettajana ammatillisessa oppilaitoksessa Keskuspuiston ammattiopistossa. Opiskelijani olivat ammatillisia opiskelijoita nuoremmista vanhempiin. Muistan joskus 2006 aikoihin, kun oli erityisoppilaitoksesta kyse, niin jokaisella opiskelijalla piti olla jokin erityisopetuksen vaade ja se muutti opetustyötä jollain tavoin haastavammaksi.

Aloin lukea samaan aikaan erityisopettajaksi Hämeenlinnassa, mikä antoi eväitä ja auttoi haasteisiin. Lopputyön tein työn ohessa digitaalisista oppimisalustoista ja oli pikkulapsiakin kotona samaan aikaan eli vauhtia riitti.

​​​​​​​Muita digikoulutuksia oli monenlaisilla nimillä Tikas-, Tiety-, DigiPro-, A-ajokorttikoulutukset, Ope.fi ym. Oppina jäi ehkä mieleen, että ”positiivinen uteliaisuus ja opiskelu kannattavat aina”. Pysyy mieli virkeänä.

OPE.FI-hanketta Juhan kanssa (joskus 2000-luvun alkupuolilla)

Ope.fi-kouluttajana vedin kolmiportaisen digikoulutuspaketin koko isolle oppilaitokselle Tvt-lehtori Juha Niirasen kanssa joskus 2000-luvun alkupuolella. Koko henkilöstö sai Ope.fi-koulutuksen, sen ajan tehosisällön digitaalisuudesta, minkä jälkeen kaikki olivat periaatteessa ”samalla viivalla”. Noina aikoina digitaalisuus oli niin vierasta, että saattoipa joku ehkä leikillään tokaista ”Sähköposti on ihan turha enkä tule sitä koskaan käyttämään”. Ajat muuttuivat. Pian.

Ope.fi-hankkeessa strategiakaudella (2000–2004) tavoitteena oli, että yli puolella opetustoimen henkilöistä on hyvät valmiudet tieto- ja viestintätekniikan pedagogiseen hyödyntämiseen ja huomattavalla osalla opettajista vähintään perusvalmiudet.

Esimiehenämme toimi Keudassakin esimiehenä toiminut Anu Raudasoja. Pirautin hänelle muutama päivä sitten ja hänkin oli heti torstain turinassa mukana ja lähetti Keudaan terveisiä ja kannustusta yhdellä lempilauseellaan ”Kaikki se mikä ei ole kiellettyä, niin se on sallittua kokeilla!” ​​​​​​​

Verkkoviestinnästä innostusta (2004-  )

Vuosituhannen alussa aloin pitää ”Verkkoviestintä” opintokokonaisuutta, jossa käsittelimme opiskelijoiden kanssa lukuisia eri aiheita digitaalisuudesta ja TVT:stä (tieto- ja viestintäteknologiasta) …liittyi se sitten tietoturvaan tai uusiin teknologioihin, erilaisiin sovelluksiin tai robotteihin tms. Aina, kun tuli jotain uutta digitaalista, pyrimme käsittelemään sitä.

Tunneille osallistui opiskelijana myös Anne Himberg, joka myöhemmin valitsikin digitaalisten aineiden kouluttajan uran. Anne koulutti pitkään mm. Laureassa, AEL:ssä ja myös Keudassa!

Anne lähettää terveisiä Keudaan: ”Sain opiskellessani innostavia kuvankäsittely- ja digijuttuja ym. eväitä kouluttajuuteen. Koin innostavia tunteja, syttyi into tietokoneen ja TVT:n käyttöön”. Anne lisää vielä: ”Kun ihminen innostuu, niin hyvää yleensä seuraa!”

Tarina jatkuu… Anne Himberg lopetti digihommat ja vaihtoi kokonaan alaa, kun pari vuotta sitten hän alkoi tarjota oman yrityksen palveluja ”stressinhallintaa ja jaksamista hieronnasta” Lapinlahden Lähteellä. Myös tietotyöläisille!

Harjoitusyritystoiminnalla monialaisuutta ja luovia toteutuksia (n. 2006-  )

Opetin useita aineita matematiikasta yritystoimintaan, tietotekniikasta yhteiskunta- ja työelämätietoon sekä fysiikkaa ja kemiaa, kuvankäsittelyä, harjoitusyritystoimintaa ja erilaista digiä esim. ”multimediaa” vapaavalintaisina lähes 15 vuotta. Vaikka opetin opintokokonaisuuksia omina tunteinaan, niin harjoitusyritystoiminnassa pystyi luovemmin yhdistämään niitä.

Harjoitusyritystoiminnassa oli myös mukana muita opettajia kuten kieltenopettaja (kävimme ulkomailla, niin englannin kieli oli tärkeä), äidinkielenopettaja tarjouspyynnöissä, tarjouksissa ym. Tällainen poikkialainen opetus toimi oikein hyvin ja oli mukavaa.

Tämä harjoitusyritystoiminta oli FINPEC:n järjestämää, josta kiinnostuneet saavat lisätietoa täältä: http://www10.edu.fi/ammattipeda/?sivu=finpec

Kaikkea tätä edellistä seurasi läheltä vuosikymmenien kokemuksella kollegani Keskuspuiston ammattiopiston media- ja av-puolen vetäjä Ilmari Koskimies, joka lähettää TERVEISIÄ TAAS KEUDAAN!

Soitin hänelle tämän turinan takia ja tässä hänen terveiset. – ”Matkustimme opiskelijoiden kanssa vuosittain ympäri Suomea ja Eurooppaa harjoitusyritystemme kanssa, kohteina mm. Dresden, Basel, Latvia tai Barcelona, niin opiskelijat oppivat monia taitoja, joita harjoitusyritystoiminnassa voi oppia yritystoiminnasta yleisesti, projekteista ym. Lisäksi opittiin erilaisia digitaitoja käytännössä kun harjoitusyrityksemme tarjosi isolla kosketusnäytöillä messuvieraille kuvankäsittely- ja muita digipalveluita monilla tavoilla. Se oli innostavaa.”

Mies seisoo messuosastolla
Ilmari Koskimies, Keukuspuisto / media- ja av-ala

Digitaalisuutta kuvina vuodelta 2014

Joskus 2014 minulta kysyttiin ihan täällä meillä Keudassa ”miten digitaalisuus oikein liittyy käsillä tekemiseen?” Ihan vilpitön kysymys ja halu tietää tarkemmin. Löytyi kymmeniä asioita, miten digitaalisuus voisi liittyä käsillä tekemiseen. Juttelimme niistä silloisten toimialojen digihenkilöiden ym. kanssa eri yhteyksissä.

Toteutimme Anne Himbergin kanssa niistä myös kuvakokonaisuuksia eri tilaisuuksiin (kuva Annen tekemä). Löysinpä nekin äsken, niin laitetaan jakoon! Huom. ajat ovat muuttuneet! Nuo kuvat ja jutut edustavat vanhaa aikaa, joka ei koskaan palaa (laulun sanoin). Kuva: puhekuplakuva

​​​​​​​Mihin sinä haluat vaikuttaa 2030-luvulla

Tänä päivänä elämme yhä suuremmassa digimurroksessa. Yhteiskunta muuttuu. Millainen maailmamme on 10 vuoden päästä? Se, joka näkee sen, kokee sitten joskus sen. Hmm, aika lailla varmaan … erilainen maailma? Millä tavoin?

Onko muututtava ehkä hieman itsekin, jos maailma ympärillä muuttuu? Toisaalta, jos ei halua, niin ainahan voi jollain lailla vetäytyä yhteiskunnasta. Ehkä muuttaa jonnekin syrjemmäs, niin muutos ei tule olemaan niin näkyvä.

Töitä häviää, uusia syntyy. Kaikki, mikä voidaan digitoida tulevaisuudessa, tullaan digitoimaan. Millainen on huominen toimintaympäristömme? Vaikutetaan siihen fiksuilla positiivisilla valinnoilla. Laitetaan koneet ja meitä valvovat algoritmit palvelemaan ihmistä eikä päinvastoin.

Millaisen tulevaisuuden sinä näet nurkan takana? Mihin Sinä tai opiskelijasi haluaisitte vaikuttaa ensi vuosikymmenellä?

Keudan tämän päivän antiin ja tulevaisuuteen voit tutustua Digitaaliset oppimisympäristöt.

Tsemppiä ja innostusta syksyyn!
Kari Honkonen

Kirjoittaja Kari Honkonen työskentelee Keudassa verkkopedagogiikan kehittäjänä. ”Kokeilemme ja luomme uusia innovaatioita ja toteutamme rohkeasti. Menemme Keudassa digimurroksessa yhdessä eteenpäin. Asiantuntijana pääsen kohtaamaan Keudan eri alojen asiantuntijoita ja vaihdamme mielipiteitä avoimesti. Myös yritysyhteistyö digitaalisuuden alalla on vahvaa” Kari kertoo.
Kevään Murros2022-tapahtumassa 5.5.2022 vieraaksemme tulee mm. Microsoft Innovative Educator (MIE) ihmisiä ja paljon muita kumppaneita – tule Sinäkin!”


Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 720 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli10 000 opiskelijaa. Keuda on vuoden 2020 opetus- ja kulttuuriministeriön valitsema, ammatillisen koulutuksen laatupalkittu koulutuksen järjestäjä.

Digitaalinen

Keudalainen

Jaa sivu