Kolumni Keudasta: Kohdataan digitalisaatio mahdollisuutena, ei uhkana

Ruuvimeisseli, vasara ym. teknisen alan apuvälineitä

Keudalainen

Digitaalinen

Yhteisöllinen

Kolumni Keudasta: Kohdataan digitalisaatio mahdollisuutena, ei uhkana

Julkaistu: 23.2.2022

Digitalisaatio on vahvasti läsnä arjessamme joka päivä eikä sen merkitystä tulevaisuudessakaan voi sivuuttaa. Näihin asioihin perehdyimme myös Keuda-päivässä, jonka iltapäivän työskentely tuotti arvokkaita ajatuksia kaikilta keudalaisilta tiimeiltä, kiitos niistä!

Teknologialla ei voida korvata ihmistä, mutta sen avulla pystytään innostamaan ja innostumaan, elävöittämään, syventämään ja yksilöllistämään osaamisen hankkimisen tapoja sekä konkretisoimaan abstrakteja asioita ja tehostamaan työskentelyä.

Digitaalisesti vaikuttava Keuda -ohjausryhmässä on linjattu mm. digitalisaation hyödyntämisestä Keudan eri palveluprosesseissa, tuen tarjoamisesta pedagogisissa menetelmissä sekä laiteinfrastruktuurissa, järjestelmähankintojen sekä palveluiden hankintojen käyttäjälähtöisyydestä arkityön helpottamiseksi, tiedon tuottamisesta johdolle ja esimiehille johtamisen ja päätöksenteon tueksi sekä opettajille opiskelijoiden opintojen seuraamisen tueksi. Toiminnan tavoitteena on kaikkien tulosalueiden henkilöstön digiosaamisen vahvistaminen sekä oman osaamisen hyödyntäminen ja edistäminen arkityössä.

Keudassa digitalisaatiota halutaan hyödyntää yhtenä tasa-arvoisen vaihtoehtona tarjota opetusta. Vuoden 2022 aikana tavoitteena on rakentaa digikampus, joka mahdollistaa joustavan ja yksilöllisen opiskelun ajasta ja paikasta riippumatta sekä erilaisten digitaalisten ratkaisujen (AR, VR, robotiikka jne.) tuominen koko henkilöstön työn tueksi. Tutkintoja tai tutkinnon osia/pienempiä kokonaisuuksia pilotoidaan verkon yli toteuttaviksi silloin kun tällainen tapa tarjota opetusta on tarkoituksenmukaista ja parhaiten asiakasta palvelevaa (kuvat esimerkkejä eri alojen VR-ympäristöistä selaimella tai immersiivisyyden lisäämiseksi VR-laseilla käytettäviksi). Digikampus tulee olemaan kuudes, mutta ei muista erillinen tai irrallinen kampus. Mukana työssä ovat verkkopedagogiikan kehittäjät sekä ”fyysisten” kampusten henkilöstö tarjoten mahdollisuuksia hankkia/osoittaa osaamista koulutuksesta ja opiskelijan ”kotitoimipisteestä” riippumatta.

Kampuksilla digitukihenkilöt ovat tehneet paikalliset suunnitelmat uusien teknologioiden sekä pedagogisten ratkaisujen hyödyntämiseksi verkkopedagogiikan kehittäjän sekä koulutusjohtajien johdolla. Kunkin kampuksen koulutuksilla on omia erityispiirteitä, jotka huomioidaan suunnitelmissa sekä arjen työssä: ”Jossain tarvitaan VR-osaamista, toisaalla 3D-tulostamista”. Pedagogisten menetelmien tuen tarjoamiseen ja käyttöönoton jalkautumiseen liittyen minulla on ilo kertoa, että saamme maaliskuun loppupuolella Keudaan uuden ammattilaisen, Mikko Hulkko aloittaa Keudan toisena verkkopedagogiikan kehittäjänä. Pääsette tutustuman Mikkoon myöhemmin kevään aikana, mutta tässä jo pieni lainaus hänen ajatuksistaan:

”Pelillisyys, ilmiöpohjainen oppiminen, teorian elävöittäminen, mahdollisuus osallistua paikasta riippumatta, kohtaamisen, vuorovaikutuksen ja osallisuuden kokemuksen vahvistaminen sekä yhteisöllinen oppiminen ovat monille avautuvia interaktiivisen virtuaalitodellisuuden luomia mahdollisuuksia. Teknologia ei poista kaikkia haasteita tai haasteellista toimintaa. Myöskään kädentaitoja ei opita teknologian kautta, mutta niitä harjoitellaan entistä enemmän teknologiaa hyödyntäen. VR:n avulla opetellaan tekniikkaa, suoritusjärjestystä ja saadaan yleiskäsitys tehtävästä työstä, mutta sen avulla ei voida ainakaan vielä oppia tuntoon ja motoriikkaan perustuvia kädentaitoja. Jälkimmäisiin liittyvät taidot syntyvät vain oikeita asioita tekemällä.”

Oikein hyvää kevään jatkoa kaikille, tehdään tästä Keudan juhlavuodesta yhdessä ikimuistoinen!

Toimialapäällikkö Heikki Virtala


Kirjoittaja Heikki Virtala työskentelee Keudassa tiiminsä kanssa rehtorin johtaman Oppimisympäristöt ja kehittäminen -kokonaisuuden osana, Oppimisympäristöt ja digikampus -tiiminä. Tiimissämme työskentelee Keudan digiosaajia, Keudan kirjastopalveluista vastaava asiantuntija, yritystoiminnan, kilpailutoiminnan sekä vastuullisuuden ja kestävän kehityksen koordinaattorit. Teemme yhteistyötä yli tulosalue- ja kampusrajojen Keudan koko toiminta-alueella sekä osallistumme valtakunnalliseen hanketoimintaan aktiivisesti. Tiimimme asiantuntijat auttavat ja jakavat omaa osaamistaan mielellään, jotta pääsemme yhteistyöllä parhaisiin mahdollisiin tuloksiin jokaista asiakasta erinomaisesti palvellen.


Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa Suomen viidenneksi suurimpana ammatillisen koulutuksen järjestäjänä opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 820 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli 10 000 opiskelijaa.  Opetus- ja kulttuuriministeriö laatupalkitsi Keudan vuonna 2020 ammatillisen koulutuksen järjestäjänä. Vuosi 2022 on juhlavuosi, kun Keuda täyttää 60 vuotta.

Keuda 60 vuotta logo

Keudalainen

Digitaalinen

Yhteisöllinen

Jaa sivu