Työelämätiistai: Suomen Yrittäjien koulutusasioiden asiantuntija: ”Jatkuva oppiminen edellyttää uudenlaista ajattelua”

Työelämää varten

Uncategorized

Työelämätiistai: Suomen Yrittäjien koulutusasioiden asiantuntija: ”Jatkuva oppiminen edellyttää uudenlaista ajattelua”

Julkaistu: 17.5.2022

Marja Vartiaisen mukaan tässä ajassa korostuvat erityisesti kyberturvallisuus, digitalisaatio ja vastuullisuus, joihin liittyvälle osaamiselle on tarvetta pk-yrityksissä. Oppilaitoksia hän kannustaa tarjonnan esilletuomiseen ja alueellisia toimijoita skenaariotyyppiseen yhteistyöhön. Koulutusasioiden asiantuntija Marja Vartiainen Suomen Yrittäjistä vastaa työkseen muun muassa koulutus- ja osaamispoliittisista linjauksista kaikilla koulutusasteilla ja yrittäjyyskasvatuksen kehittämisestä. ”Ajankohtaista ovat jatkuvan oppimisen kehittämisen eri muodot parlamentaarisella tasolla ja seurantaryhmissä, toisen asteen koulutuksen kokonaiskehittäminen sekä uudenlaisia toimintatapoja kehittävä TYÖ2030-ohjelma”, Vartiainen kertoo. Vartiainen on mukana noin parissakymmenessä työryhmässä ja verkostossa kuten esimerkiksi jatkuvan oppimisen ja työllisyyden neuvostossa sekä ammatillisen koulun laadun ja tasa-arvon kehittämisohjelman seurantaryhmässä. Hän on myös Skills Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja. Suomen Yrittäjät ry on pienten ja keskisuurten yritysten etujärjestö, johon kuuluu noin 115 000 jäsenyritystä eri puolilta Suomea. Järjestö vaikuttaa yrittäjien puolesta ja verkostoi yrittäjiä valtakunnallisesti, alueellisesti maakunnissa ja paikallisesti kunnissa.

Kyberturvallisuus, digitalisaatio ja vastuullisuus korostuvat – yrityksissä tarvetta uudelle osaamiselle

Tässä ajassa korostuvat Marja Vartiaisen mukaan kyberturvallisuuteen ja digitalisaatioon liittyvät asiat. Helmikuisen Yrittäjägallupin mukaan 34 prosenttia pk-yrityksistä pitää tietomurtoa suurena riskinä toiminnalleen ja merkittävimpiä esteitä tietoturvan toteuttamisessa ovat tietoturvan kustannukset ja osaamisen puute. ”Henkilöstön osaaminen ja digiturvakulttuurin vahvistaminen yrityksissä ovat parhaita tapoja digitaalisten työtapaturmien ehkäisyyn”, Vartiainen toteaa. Myös vastuullisuusasiat ovat ajankohtaisia. Lokakuisen Yrittäjägallupin mukaan noin 60 prosenttia pk-yrityksistä arvioi ilmastonmuutoksen ja ympäristövastuun vaatimusten vaikuttavan yrityksen liiketoimintaan vähintään jonkin verran. Näistä yrityksistä neljännes arvioi tarvitsevansa uutta osaamista. ”Oppilaitokset voivat vastata osaamistarpeisiin esimerkiksi lisäämällä tarjontaansa ja vahvistamalla niiden tunnettuutta. Vastaavasti yritykset voivat kehittää henkilöstön osaamista muun muassa tiivistämällä oppilaitosyhteistyötä”, Vartiainen kertoo.

Jatkuva oppiminen keskeinen teema

Jatkuva oppiminen on Vartiaisen mukaan noussut Suomessa keskeiseksi koulutuspoliittiseksi teemaksi. ”Osaajapula vaivaa useaa toimialaa ja erilaiset rakennemuutokset haastavat työntekijöiden osaamista”, Vartiainen toteaa. Näkökulmaa tähän tuo Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen Karvin arviointi.  Sen mukaan suomalaisen koulutuksen järjestäjien kyky vastata jatkuvan oppimisen haasteisiin negatiivisissa rakennemuutostilanteissa (esimerkiksi äkillisen työvoiman tarve) on melko hyvä ja vastaavasti positiivisessa tilanteessa (muun muassa alueen elinkeinoelämän kasvu) tyydyttävä. ”Koulutuksen järjestäjille Karvi suosittelee oman organisaation ja toimintaympäristön erityispiirteiden arviointia ja määrittelyä siitä, millaista varautumista ja kehittämistoimia rakennemuutoksissa toimiminen edellyttää”, Vartiainen kertoo.

Uudenlaista ajattelua tarvitaan

Koronapandemian aika on Vartiaisen mukaan ollut haastava ammatillisen koulutuksen järjestämiselle. Positiivista on, että esimerkiksi tietotekniset taidot ovat kehittyneet ja etäopetusta hyödynnetään monipuolisemmin. Mahdolliset katvealueet kuitenkin pohdituttavat. ”Yrittäjillä on ollut tarve esimerkiksi siirtää yrityksen toimintaa verkkokauppaan, mutta valmista kanavaa osaamisen kehittämiseen verkkokaupan toteuttamiseksi ei ole”, Vartiainen toteaa. Tarve kehittää pk-yritysten osaamista on Vartiaisen mukaan ilmeinen, mutta miten voitaisiin paremmin huomioida pienet osaamiskokonaisuudet tai hyödyntää ennakointitietoa. Jatkuva oppiminen edellyttää uudenlaista ajattelua. ”Tulisiko alueellisten toimijoiden tehdä enemmän skenaariotyyppistä yhteistyötä alueellisten erityispiirteiden löytämiseksi”, Marja Vartiainen kysyy. Tarvitaan tietoa yritysten osaamistarpeista, joten yhteistyön ja vuorovaikutuksen on oltava jatkuvaa ja luontevaa. Vartiainen kannustaa kehittämään yritysten ohjauspalveluita ja ehdottaa alueellisten toimijoiden yhteispalvelupisteitä.

Keuda-yhteistyö monipuolista

Yhteistyön Keudan kanssa Vartiainen näkee monipuoliseksi. Keuda ja Suomen Yrittäjät toteuttivat hiljattain osaamis- ja osaajapulaan keskittyvän RekryKarnevaalin seminaarin. Keuda on panostanut myös Suomen Yrittäjien Yrittäjät Akatemiaan ja yritysten omistajanvaihdoksiin liittyvään ”Jatkajakouluun”. ”Keudassa myös digiteema on edistynyttä ja yrittäjyyskasvatus vahvaa. Lisäksi Kuuma-seudun tilannekuva on verkostoyhteistyönä rakenteilla. Näistä kannattaa olla iloisia””, Vartiainen kiittelee.


Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa Suomen viidenneksi suurimpana ammatillisen koulutuksen järjestäjänä opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 820 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli 10 000 opiskelijaa.  Opetus- ja kulttuuriministeriö laatupalkitsi Keudan vuonna 2020 ammatillisen koulutuksen järjestäjänä. Vuosi 2022 on juhlavuosi, kun Keuda täyttää 60 vuotta. Keuda 60 vuotta logo

Työelämää varten

Uncategorized

Jaa sivu