Työelämätiistai: Uusi uusnormaali
Työelämää varten
Työelämätiistai: Uusi uusnormaali
7.6.2022
Julkaistu: 7.6.2022
Siirretäänpä ajatuksiamme kymmenen vuoden päähän. Miltä elämä silloin näyttää? Millaista on opettajan työ?
Pandemian jälkeen monet ovat odotelleet paluuta ”normaaliin”. Osa väestä puolestaan ajattelee, että pandemia on opettanut meidät uusin toimintamalleihin, ja nyt yhteiskunnan avautuessa ei ole paluuta vanhaan. Koittaa uusnormaali aika. Jos tähän lisätään hyvinvointialueiden tuomat muutokset, TE2024 ja maailmanpoliittinen tilanne, saattaa meillä itse asiassa olla edessä uusi uusnormaali. Näin olisi ainakin muutaman ammatilliseksi opettajaksi opiskelevan ja parin ammatillisen opettajan kanssa tekemäni skenaariovaihtoehdon mukaan.
Millainen on opettajan päivä uudessa uusnormaalissa?
Vuonna 2032 on siirrytty aikaan, jolloin kaikki mikä voidaan, digitalisoidaan tai on jo digitalisoitu. Olemme siirtyneet kohti epämateriaalisempaa elämää. Kaikki osaaminen peilataan aina vastuullisuuteen ja digikyvykkyyteen. Skenaariossa opettaja pitää vuonna 2032 holo-avusteista opetustuokiota uudistuvasta energiasta biojäteasemalla. Jotta tämä on mahdollista, on koulutuksen tuottamisessa täytynyt tapahtua muutoksia. Opiskelijat valitsevat opintoja mistä tahansa oppilaitoksesta (opintojen louhinta) ja muodostavat niistä osaamiskokonaisuuden, joka palvelee heidän elämäntilannettaan ja uratavoitteitaan. Tämä tapahtuu tekoälytuetusti. Osaamismerkit ja pienet koulutuskokonaisuudet tukevat tätä kehityskulkua. Tässä kohtaa koulutus ei tunne maantieteellisiä rajoja, vaan opiskelijaryhmät ovat kansainvälisiä ja opiskelevat pääsääntöisesti etäratkaisuin, myös virtuaalisissa 3D-ympäristöissä. Samanaikaisopetukseen ei tulla enää hakemaan perusosaamista, vaan yhteiset tilaisuudet hyödynnetään ongelmanratkaisuun ja innovointiin. Suomi on edelleen tunnettu laadukkaasta koulutuksesta, myös opettajakoulutuksesta. On mahdollista, että myös koulutuksen kentälle tulee sponsoreita, jotka rahoittavat koulutustoimijoita ja puolueettomia arviointilaitoksia, kuten esim. Pisa-testejä. Uusi uusnormaali edellyttää, että Digitaalisen kompassin 2030 tavoitteet on saavutettu eli julkiset palvelut ovat keskeisin osin digitalisoitu ja kansalaisilla on riittävä digitaitotaso. Käytössä on sähköinen tunnistautuminen, rohkeimmat käyttävät biometrisiä tunnisteita mm. kulunvalvontaan. Myös 6G-verkko alkaa mahdollistaa laajamittaisemman hologrammi ja metaympäristöissä työskentelyn, saadaan aistien internet. Se tarjoaakin ihan eri syvyyttä bio-jäteasemalta (digitaalinen kaksonen?) toteutettavaan opetukseen. Uuden uusnormaalin saapumista nopeuttaa lähivuosina jälleen- ja uudelleenrakentamisen aika, joka seuraa Ukrainan sodasta johtuvia ilmiöitä, kuten energiapulaa, materiaalipulaa ja ruokapulaa. Tämä aika voimistaa siirtymää kohti uusia energiaratkaisuja ja uusiutuvia energialähteitä. Kasvava ilmastotietoisuus ja sodan jatkeena vahvistunut niukkuus saa ihmiset muuttamaan kulutuskäyttäytymistään, osin arvopohjaisesti, osin inflaation takia. Ihmisyys ja vähemmän materiaalinen, perusasioihin liittyvä hyvinvointi kokee nousua. Yksilöllisyys osaamisen hankkimisessa etenee teko- ja tukiälyn voimin. Tämä tarkoittaa, että oppija saa tekniikkatuettua ohjausta automaattisesti opiskellessaan ja yksilöllisiä tehtäviä osaamisen kehittymisen ja vireystason mukaan. Automatiikka tuo myös struktuuria oppimiseen opastamalla työvaiheita ja oppimisen etenemistä kullekin sopivina kokonaisuuksina. Arviointitilanteissa, joissa opiskelijat ovat läsnä avatarina tai joissa automatiikka suorittaa arvioinnin, minimoituu henkilöstä johtuvat poikkeamat. Arvioinnista tulee aidosti subjektiivista, eikä henkilökemiat vaikuta tiedostamattomasti esim. ohjauksen määrään tai arviointiin: painopiste siirtyy opettajalta koneelle, toiminta anonymisoituu siltä osin.Muuttuuko opettajakoulutus?
Jos verrataan opettajankoulutusta tulevaisuudessa nykyhetkeen, vuoden 2032 visiossa opettajille koulutetaan enemmän vuorovaikutusta ja monikanavaisuutta. Yhteisöllisyyden rakentaminen etä- ja hybridimaailmassa on haasteellisempaa. Monet työelämässä tarvittavat taidot syntyvät vuorovaikutuksessa ja vuorovaikutuksesta. Opettajan tehtävä luoda oppimiselle otolliset olosuhteet ja kontaktit muihin oppijoihin, myös alan osaajiin. 2032 opettajan työ on nykyistä enemmän taustalla tapahtuvaa analytiikkatuettua yksilöllisen etenemisen ohjaamista. Opettajan tehtäväksi jää arviointien todentaminen ja oikeellisuuden varmistaminen sekä osaamiseen liittyvien kokonaisuuksien/ilmiöiden hahmottelu. Oppimisanalytiikkaa ja etäpedagogiikkaa sisältyykin jatkossa opettajan koulutukseen enemmän. Maailman monimuotoisuus ja haasteiden kokoluokka edellyttää opettajilta myös tulevaisuustaitoja, kykyä ymmärtää yhteiskuntaa kokonaisuutena ja ratkaista visaisia ongelmia. Ongelmanratkaisuun ja työyhteisötaitoihin panostetaankin jatkossa enemmän, eikä vähiten siksi, että kyseessä on taidot, joita pitää välittää myös oppijoille. Paljon nykyisestä maailmasta myös säilyy, kuten kestävä kehitys, itsensä tai organisaation kehittäminen ja kasvatustieteelliset perusteet, ml. pedagogiikka ja didaktiikka. Millainen opettajan päivä vuonna 2032 on sinun mielestäsi? Mitä kaikkea opettajan pitäisi osata?
Lukuvinkki:
Opettajankoulutuksen kehittämisohjelma 2022–2026 – Valto (valtioneuvosto.fi)
OVET (Opettajankoulutuksen valinnat – ennakoivaa tulevaisuustyötä) -hanke | OVET-hanke
Enthusiasm as a driving force in vocational education and training (VET) teachers’ work. – Defining positive organization and positive leadership in VET S. Wenström
Lisätietoja: Keudan ennakointipäällikkö Henna Hyytiä
henna.hyytia (at) keuda.fi
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa Suomen viidenneksi suurimpana ammatillisen koulutuksen järjestäjänä opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 820 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli 10 000 opiskelijaa. Opetus- ja kulttuuriministeriö laatupalkitsi Keudan vuonna 2020 ammatillisen koulutuksen järjestäjänä. Vuosi 2022 on juhlavuosi, kun Keuda täyttää 60 vuotta.