Työelämätorstai: Kaupanalan logistiikkaketjut muutoksessa maailman tilanteen vuoksi

Työelämää varten

Työelämätorstai: Kaupanalan logistiikkaketjut muutoksessa maailman tilanteen vuoksi

Julkaistu: 15.12.2022

Kuvassa K-Kauppias Karri Himberg

Liike-elämän Kumppanuusverkosto kokoontui Keudan Keravan Keskikadun toimipisteessä tarkoituksenaan jakaa työelämätietoutta alueen yritysten ja keudalaisten välillä. Yritysedustajille oli varattu kaksi asiantuntijapuheenvuoroa, aiheena logistiikka ja varastonhallinta.

Lidl Suomen logistiikkapäällikkö Henri Halme kertoi, miten tilanne on Järvenpään jakelukeskuksessa muuttunut olosuhteiden vaikutuksesta. Korona sai aikaan mullistuksen jo vuoden 2020 alussa: kysynnän rakenne muuttui ja kasvoi kotitalouksissa (etätyö), mikä vuorostaan lisäsi säännöstelyä tuotevalikoimien osalta. Välivarastot täyttyivät yli suunnitellun, myös konttipula vaikutti globaalisti liiketoimintaan. Komponentti- ja kuljettajapula lisäsi haastekerrointa entisestään Lidlin kaltaisella kansainvälisellä toimijalla. Lisäkierteenä inflaatio on nostanut hintoja, joka puolestaan vaikuttaa kuluttajan ostotottumuksiin. Tulevaisuuden ennustaminen kaupankin alalla vaikeutuu, koska epästabiileista tilikausista on vaikeaa vetää johtopäätöksiä tuleville vuosille.

Kuvassa Lidl Suomen logistiikkapäällikkö Henri Halme

Kaikesta huolimatta Lidl näkee tulevaisuudessa myös useita mahdollisuuksia. Vedyn, biokaasun ja sähkön käyttöä lisättäneen myös kuljetuksissa perinteisten polttoaineiden sijaan. Toimitusten seurantatyökaluja kehitetään, eli on nähtävä entistä tarkemmin, missä kyseinen kuorma kuljetushetkellä on. Dataa tulee hyödyntää paremmin ja tehokkaammin eri toimintaketjun vaiheissa. Lyhyesti: tiedon käsittelyä ja määrää, sekä läpinäkyvyyttä tulee kehittää.

K-Supermarket Pajalan kauppias Karri Himberg antoi mainioita konkreettisia esimerkkejä, mitä yksittäinen kauppa joutuu varastonhallinnassa ja tuotevalikoimassa huomioimaan. Valikoiman laajuus oli K-Supermarketissa vuonna 2011 14 890 tuotetta, vuonna 2022 jo 28 421 tuotetta. Niin sanottu perustuotemäärä on räjähtänyt, nyt halutaan myös erikoistuotteita ja paikallisuutta. Varastonhallinta korostuu, mikä edellyttää kauppiaalta reaktiivisuutta. Tuotteiden kotimaisuusaste on K-kaupoissa 81 %, joten suurin osa tuotteista saadaan Suomesta eikä olla riippuvaisia esim. muualla Euroopassa olevista toimittajista.

Korona-aikana aterioiden kotivalmistus lisääntyi ja trendi jatkuu osittain edelleen. Kuluttaja hakee nykyisin myös elämyksiä ja estetiikkaa ruoka-aineista, myös vastuullisuuden merkitys on kasvanut. Verkkokauppa kasvoi K-Supermarketissa vuoden 2020 asiakasmääristä (n.150) peräti 1956 asiakkaaseen vuonna 2021. Nyt luvut ovat tasoittuneet, mutta edelleen verkkokauppa on suositumpaa kuin ennen koronaa. Haasteellisinta Karri Himbergin mukaan on inflaation aiheuttama perusfakta: liikevaihto kasvaa, mutta myynnin määrä (kpl) vähenee. Tämäkin vaatii entistä tarkempaa varastonhallintaa ja ennakointia.

Yritysedustajien esimerkit kannustavat myös Keudaa kehittämään koulutussisällön painopisteitä muuttuneen tilanteen mukaan. Verkkokauppa on tullut jäädäkseen, monen myyjän työssä korostuu datan hyödyntäminen työssään. Kulutustottumusten muutos on tällä hetkellä ennalta-arvaamatonta, joten myös varastonhallinta kuuluu entistä enemmän työtehtäväkokonaisuuteen – ehkäpä tulevaisuuden myyjä on myös logistiikka-alan osaaja?


Lue lisää

Logistiikan perustutkinto (180 osp) – Keuda

Liiketoiminnan perustutkinto (180 osp) – Keuda


Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa Suomen viidenneksi suurimpana ammatillisen koulutuksen järjestäjänä opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 820 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli 10 000 opiskelijaa. Opetus- ja kulttuuriministeriö laatupalkitsi Keudan vuonna 2020 ammatillisen koulutuksen järjestäjänä. Vuosi 2022 on juhlavuosi, kun Keuda täyttää 60 vuotta.

Logo, jossa lukee 60 vuotta ammatillista koulutusta Keuda.

Työelämää varten

Jaa sivu