Kolumni Keudasta: Miten pidetään pyörät pyörimässä?

Kuorma-auto sivusta kuvattuna

Keuda

Keudalainen

Opiskelu

Palvelualat

Uncategorized

Kolumni Keudasta: Miten pidetään pyörät pyörimässä?

Julkaistu: 22.2.2023

”Kuljettajapula ei näytä hellittävän” (Konepörssi 23.8.2021)

”Linja-auton kuljettajista on huutava pula ja vuoroja jää ajamatta – töitä olisi sadoille ammattilaisille” (Yle 2.9.2022)

”Pätevistä kuorma- ja rekka-auton kuljettajista huutava pula” (Yle 8.2.2023)

Julkisessa keskustelussa törmää vähän väliä uutisiin kuljettajapulasta. Kuljettajia kaivataan ympäri Suomea ja Eurooppaa, niin kuorma-autoihin, linja-autoihin kuin pienempiin jakelupakettiautoihin. Suomessa kuljettajien paikkoja on auki satoja, mahdollisesti enemmänkin. Euroopan tasolla pulaa on sadoista tuhansista kuljettajista. Vaarana onkin, että kuljettajapulasta tulee Suomeen seuraava ”hoitaja”kaaos.

Kuljettajapula on ollut tiedossa jo pitkään ja tilanne menee pikkuhiljaa heikompaan suuntaan. Korona-ajan tiedetään pahentaneen kuljettajapulaa. Samahan koskee palvelualaa yleisestikin, kokeneita tekijöitä siirtyi eläkkeelle tai vaihtoi kokonaan toisiin töihin.

Miten Suomessa vastataan tähän kuljettajapulaan?

Oppilaitokset kouluttavat kuljettajia, puolustusvoimat kouluttavat varusmiehiä omiin tarpeisiinsa ja siinä samalla helpottaa yhteistä kuljettajapulaa. Tärkeää on saada yleisesti viestittyä, että kuljettajan työ on sellaista työtä, jolla on vaikutusta yhteiskunnan toimintoihin. Työ on lisäksi mielenkiintoista sekä vaihtelevaa. Haasteena on toki kamppailla mielikuvan kanssa (joka toki osalla kuljettajista onkin totta), että työvuorot voi alkaa jo aamulla esimerkiksi kello 4.30.

Myös meillä Keudassa hoidamme oman osamme tästä koulutuksesta:

  • Keravalla Sarviniitynkadulla on suurimmat määrät kuljettajaopiskelijassa. Sarviniitynkadulla koulutetaan kuorma-autonkuljettajia sekä yhdistelmäajoneuvonkuljettajia.
  • Saaren toimipisteessä Mäntsälässä kuorma-auto kortin sekä ammattipätevyyden voivat suorittaa myös maarakennuskoneenkuljettajat sekä metsäenergian tuottajat.
  • Lukkarinpolulla Mäntsälässä on aloitettu kuljettaja koulutus 1,5 vuotta sitten kuorma-autonkuljettaja koulutuksella ja nyt kevään aikana tarkoitus saada ensimmäinen linja-autonkuljettajakoulutus käyntiin.
  • Lisäksi huhtikuussa alkaa kuljetusalan sekä palvelulogistiikan ammattitutkinnot Lukkarinpolulla.
    Pyrimme yhteistyössä yrityselämän kanssa saada tilanne muuttumaan kuljettajapulasta siihen, että kuljettajia olisi riittävästi.

Kova yritys on siis pitää pyörät pyörimässä, yritetään yhdessä.

Janne Jussila, toimialapäällikkö


Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa Suomen viidenneksi suurimpana ammatillisen koulutuksen järjestäjänä opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 850 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli 12 000 opiskelijaa. Opetus- ja kulttuuriministeriö laatupalkitsi Keudan vuonna 2020 ammatillisen koulutuksen järjestäjänä. Keuda katsoo tulevaan vuoteen vastuullisesti, kestävästi ja digitaalisesti. 

Keuda

Keudalainen

Opiskelu

Palvelualat

Uncategorized

Jaa sivu