Kolumni Keudasta: HOKS vai onko siitä tullut jo POKS?

Näppäimistö jossa enter-näppäin on korostettu sinisellä värillä.

Keuda

Keudalainen

Opiskelu

Uncategorized

Kolumni Keudasta: HOKS vai onko siitä tullut jo POKS?

Julkaistu: 29.11.2023

Jokaiselle ammatillisen koulutuksen opiskelijalle laaditaan opintojen alkuvaiheessa HOKS, henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma. HOKSiin kirjataan opiskelijan omat tavoitteet ja miten hän ne voi saavuttaa. HOKSia päivitetään opintojen aikana ja se toimii työvälineenä myös opetus- ja ohjaushenkilöstölle sekä työpaikkaohjaajalle.

Historiaa ovat kymmensivuiset ja kuulakärkikynällä raapustetut suunnitelmat. Nykypäivää on tietojen siirtyminen sähköisesti opintohallintojärjestelmistä kansallisiin eHOKS- ja KOSKI -palveluihin. Tietoa ei voi enää säilöä ruutuvihkoihin eikä post-it-lapuille. Tieto mikä järjestelmään kirjataan, siirtyy heti sähköisesti (ja armottomasti) eteenpäin. Historiaa on myös oppilaitosten paperisten palautekyselyiden rapistelu. Nekin lähtevät sähköisesti opiskelijoille ja työpaikoille ja vastaukset saamme kootusti käyttöömme Opetushallituksen ylläpitämästä ARVO-palvelusta. Nykysysteemi on kuin OmaKanta-palvelu. Lääkärikäyntien tiedot ja määrätyt reseptit siirtyvät lähes välittömästi sähköiseen palveluun. Paperiset reseptit ovat historiaa eivätkä potilaskansiot seikkaile aina väärällä terveysasemalla. Tiedot ovat siellä missä niitä tarvitaan.

Valtakunnallinen tiedonkeruu mahdollistaa asioita. Opiskelija voi tarkastella omaa HOKSiaan eHOKS -palvelussa. Me kaikki voimme hyödyntää KOSKI-palveluun tallennettuja tietoja mm. työnhaussa tai opintoihin hakeutumisessa. Myös muut tahot, kuten Kela ja TE-palvelut, voivat hyödyntää KOSKI-tietoja. Koulutuksen järjestäjän näkökulmasta rahoitus määräytyy edellä mainittuihin tiedonkeruujärjestelmiin siirtyneiden tietojen ja suoritteiden perusteella.

Aika paljon siis kaikkea ja maailma on muuttunut. Lähes joka päivä keskustelen jonkun kanssa HOKSaamisen merkityksestä sekä tietojen oikeellisuudesta. HOKS-tiimit kampuksilla niinikään yrittävät sinnikkäästi saada HOKS-kirjauksia kohdilleen ja ottavat työssään välillä isosti vastaan palautetta. Tässä kohtaa kun tulee sitten se POKS!!!! On väsytty, ei enää yhtään enempää työtä ja kirjaamista!

OAJ teki HOKS -prosessista selvityksen, joka julkaistiin marraskuun alussa. HOKSia pidetään ensisijaisesti ehdottoman tärkeänä.

Opetuksen ja opinto-ohjauksen lisäksi HOKS myös toimii opiskelijoiden ja opettajien oikeusturvana, oppivelvollisuuden valvojana, koulutuksen järjestäjän rahoituksen määrittelijänä ja tiedonkeruukanavana opiskelija- ja työnantajapalautetta varten.

Mutta sitten se HOKSin massiivinen tietosisältö ja kirjaaminen, josta kuulemme HOKS-tiiminkin kanssa palautetta päivittäin. OAJ:n selvityksessä todetaan, että HOKSin fokus on hukassa. HOKS:iin täytetään opintojen aikana opiskelijasta riippuen jopa useampi sata pakollista tietoa ja uusia tiedonkeruuvelvoitteita on tullut jatkuvasti, mutta mitään ei ole karsittu pois.

Aikasyöppö, byrokratiatankkausta, ikiliikkuja” – ammatillisen koulutuksen ohjauksen HOKS-prosessia on yksinkertaistettava.

OAJ toivoo, että ohjaavat viranomaiset tekisivät tiiviimpää yhteistyötä opintohallintojärjestelmien toimittajien kanssa ja tiedonsiirtoa valtakunnallisiin järjestelmiin pitää sujuvoittaa. Koulutuksen järjestäjien tulisi myös varata riittävästi resurssia HOKS-työlle ja automatisoida prosesseja niiltä osin, kuin se on mahdollista. Myös HOKS:n laadinnan aikarajoja tulisi löyhentää.

Asiaa on nostettu isosti esille ja hyvä niin. Edellä mainittuihin suosituksiin olemme reagoineet myös Keudassa ja tälläkin hetkellä tapahtuu paljon kehittämistä, jolla haluamme vastuuopettajan kirjaamistaakkaa vähentää. Näistä kuulette pian. Helpotusta odotellessa pidetään kuitenkin fokus opiskelijan tarpeissa ja kirjausten ajantasaisuudessa ja oikeellisuudessa.

Luodaan HOKS-keskustelusta tilanne, joka on rauhoitettu kohtaamiselle. Annetaan opiskelijalle mahdollisuus kertoa omista unelmistaan ja tavoitteistaan. Ohjataan hänet monipuoliselle opintopolulle, joka tukee hänen tavoitteitaan. Onnistuneen HOKS-keskustelun tuloksena on selkeä suunnitelma, jossa huomioidaan opiskelijan yksilölliset toiveet, tavoitteet ja tarpeet.

Ja emme kai sentään halua paperiaikaan takaisin? Ajantasaiset kirjaukset opintohallintojärjestelmään helpottavat tiedon saatavuutta myös oppilaitoksen sisällä. Kehitetään yhdessä malleja ja tapoja, joilla voimme helpottaa kirjaamiseen liittyvää työtä ja keskittyä oleelliseen – opiskelija- ja työelämäasiakkaisiin.

Päivi Ranto, kehittämisasiantuntija

Katso lisää Tietojohtamisen kehittäminen -hankkeesta: Video – ”Miksi HOKS?”

Lue lisää OAJ Blogi Mirjami Lehikoinen: ”Aikasyöppö, byrokratiatankkausta, ikiliikkuja” – ammatillisen koulutuksen ohjauksen HOKS-prosessia on yksinkertaistettava (oaj.fi).


Henkilö istuu näyttöjen ja muistiinpanojen vieressä.

Kirjoittaja Päivi Ranto työskentee Keudassa kehittämisasiantuntijana. ”Intohimonani on työstää monesta tuutista tulevaa tietoa yksinkertaiseen ja ymmärrettävään muotoon: ”Vähemmän on enemmän”. Yritän ”lennonjohtotornissa” hallita tietotulvaa ja tukea opetus- ja ohjaushenkilöstön arjen työtä yhdessä HOKS-tiimin kanssa. Työelämässä oppimisen kehittäminen sekä työpaikkaohjaajien koulutusten koordinointi ovat keskeinen osa työtäni.”
Hän on myös mukana Osaan.fi-kumppanuusverkostossa sekä Opso ry:n yrittäjyysjaoksessa.
”Vapaa-aikaa vietän kaikkein mieluiten mökillä, eikä sillä väliä onko kesä vai talvi. Aina on hyvä sää mökkeilyyn. Perheen uusin jäsen, lagottopentu Turo, tuo vauhtia arkeen ja liikuntaa harrastan eri muodoissa.”


Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa Suomen viidenneksi suurimpana ammatillisen koulutuksen järjestäjänä opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 850 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli 12 000 opiskelijaa. Opetus- ja kulttuuriministeriö laatupalkitsi Keudan vuonna 2020 ammatillisen koulutuksen järjestäjänä. Keuda katsoo tulevaan vuoteen vastuullisesti, kestävästi ja digitaalisesti. 

Keuda

Keudalainen

Opiskelu

Uncategorized

Jaa sivu