Kevään 2024 yhteishaku Keudassa – kiinnostavat toimialat ja huoltajakyselyn tuloksia 

Seitsemän nuorta opiskelijaa hymyilevät vierekkäin.

Hakeutuminen

Humanistiset ja taidealat

Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Keuda

Maa- ja metsätalousalat (myös puutarha-ala)

Opiskelu

Palvelualat

Tekniikan alat

Terveys- ja hyvinvointialat

Tietojenkäsittely- ja tietoliikenne (ICT)

Valmistava ja yleissivistävä koulutus

Yhteiskunnalliset alat

Kevään 2024 yhteishaku Keudassa – kiinnostavat toimialat ja huoltajakyselyn tuloksia 

Julkaistu: 19.3.2024

Kevään 2024 yhteishaussa Keudan ammatillisiin koulutuksiin oli tänä keväänä 1139 ensisijaista hakijaa. Hakijoita oli eri alojen perustutkintoihin yhteensä 5197. Yhteishaun tuloksissa on nähtävissä, että Keuda jatkaa monipuolisena koulutusvaihtoehtona Keski-Uudenmaan alueella. Eri tutkintoihin hakeuduttiin laaja-alaisesti. 

Vaikka suosituimpien alojen kärjessä jatkavat perinteisesti sähkö- ja automaatioalat sekä ajoneuvo- ja liiketoiminnan alat, on erityisesti kone- ja tuotantotekniikan ala lisännyt vetovoimaansa ensisijaisena hakukohteena oppivelvollisten keskuudessa suhteessa edellisvuosiin. Toinen merkittävä muutos on media-alan hakijoiden vähentyminen. Tämä voi osaltaan johtua alan työmarkkinanäkymien merkittävistä muutoksista ja nuorten mielenkiinnon siirtymisestä uusiin teknologioihin ja eri aloihin. 

Keudan rehtori Anna Mari Leinonen toteaa: ”Teknologian kehitys ja digitalisaatio ovat luoneet uusia mahdollisuuksia kone- ja tuotantotekniikan aloilla, mikä saattaa selittää kasvavaa vetovoimaa. On myös tärkeää, että vastaamme tulevaisuuden työelämän muutostarpeisiin nopeasti, esim. media-alalla kouluttamalla oppivelvollisille uusia teknologisia taitoja, kuten tekoälyn hyödyntämistä tulevaisuuden työssä.” 

Opiskelupaikka on Keudassa jokaiselle oppijalle 

Keuda tarjoaa laajan valikoiman koulutusvaihtoehtoja vastaamaan Keski-Uudenmaan alueen koulutustarpeita. Lisäksi haluamme korostaa jatkuvan haun ja eri koulutuspolkujen merkitystä, jotka tarjoavat monipuolisia väyliä osaamisen kehittämiseen ja uusiin uramahdollisuuksiin.  

”Tavoitteenamme on tarjota jokaiselle oppivelvolliselle opiskelijalle paikka, joka tukee parhaiten heidän tulevaisuutensa rakentumista,” sanoo Leinonen

Keuda tarjoaa opiskelijoilleen henkilökohtaisia ohjauspalveluita, jotka auttavat tunnistamaan omia vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita, joiden myötä tehdä tietoon perustuvia päätöksiä koulutus- ja urapolkuihin. Keuda tukee aktiivisesti opiskelijoiden hyvinvointia ja tarjoaa tarvittaessa erityistä tukea opintojen suorittamiseen, esim.  kaikille avoimissa Keudaattori -oppimisympäristöissä.  

”Olemme sitoutuneet luomaan ympäristön, jossa jokainen opiskelija voi tuntea kuuluvansa yhteisöön ja jossa monimuotoisuutta arvostetaan ja tuetaan,” Leinonen kuvailee.  

Huoltajakyselyn keskeiset havainnot 

Keudassa tehtiin tänä keväänä ensimmäistä kertaa huoltajakysely oppivelvollisten huoltajille, johon saatiin 64 vastausta. Huoltajakyselyn tulokset antavat arvokasta tietoa siitä, miten opetusta kehitetään vastaamaan paremmin sekä oppivelvollisten että heidän perheidensä odotuksia.  

”Kyselyn perusteella huoltajat arvostavat Keudan opetuksen laatua, koulun ja kodin välistä viestintää sekä oppivelvollisten henkilökohtaista ohjausta, jotka mahdollistavat oppivelvollisille turvallisen paikan oppia ja kasvaa,” iloitsee Leinonen.  

Näitä toimintoja myös kehitetään, sillä kaikkien oppivelvollisten kohdalla laadukkuus ei toteutunut. Tasalaatuisen opetuksen ja toiminnalle laadittujen prosessien avulla pyritään varmistamaan opetuksen laadukkuus, vuorovaikutuksellinen viestintä ja henkilökohtainen ohjaus kaikille oppivelvollisille.  

Olemme kiitollisia huoltajien rakentavasta kritiikistä ja ehdotuksista. Erityisesti opettajaresurssien riittävyyteen sekä opetuksen tasapainoon teorian ja käytännön välillä. Nämä kommentit ovat meille arvokkaita, sillä ne auttavat meitä kohdentamaan resurssejamme ja kehittämään opetustamme.  

”Kuulemme huoltajien äänen, kun he sanovat, että ”Lapseni turhautuu koulussa, koska tehtävät ovat liian helppoja”. Tämä on meille tärkeä muistutus siitä, että meidän tulee jatkuvasti haastaa ja tukea jokaista opiskelijaa heidän yksilöllisellä oppimismatkallaan,” Leinonen kiteyttää. 

Tutkintokoulutukseen valmentava (TUVA) -koulutuksen mahdollisuudet 

Enintään vuoden kestävän TUVA-koulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijalle valmiuksia hakeutua ammatilliseen tutkinto-koulutukseen tai lukiokoulutukseen.  Tämän vuoden yhteishaussa TUVA oli tarjolla kuudessa Keudan toimipisteessä (Keravalla, Järvenpäässä, Mäntsälässä, Nurmijärvellä, Sipoossa ja Tuusulassa), johon haki yhteensä 500 opiskelijaa, joista ensisijaisia hakijoita oli 45.   

Tutkintokoulutukseen hakeutuvat oppivelvolliset miettivät tänä päivänä tulevaisuuden vaihtoehtojaan aiempaa tarkemmin. Osa pohtii hakeutumistaan ammatillisen tai lukiokoulutuksen pariin, kun taas osa oppivelvollisista vahvistaa perustaitojaan ja henkilökohtaisia edellytyksiään suorittaa myöhemmin ammatillinen perustutkinto, lukiokoulutuksen oppimäärä ja mahdollisesti ylioppilastutkinto.  

”Tavoitteenamme on, että jokainen oppivelvollinen opiskelija löytäisi omanpolkunsa kautta vahvuutensa, aitoa merkityksellisyyttä ja hyvinvointia tulevaisuuteen sekä tuntisi yhteenkuuluvuutta yhteiskuntaamme työllistymisen myötä,” Keudan vararehtori Arja Koli kertoo.   

”Näin varmistetaan, että opinnot etenevät jokaisella opiskelijalla suunnitellusti, eikä kukaan putoaisi matkasta. Tänä päivänä jokainen on pidettävä mukana perusopetuksen jälkeisessä koulutuksessa,” Koli lisää.  

Jatkuvan haun kautta myös osaamistaan kehittävälle aikuiselle 

Ympäri vuoden käynnissä oleva jatkuva haku mahdollistaa osaamisen kehittämisen eri taitojen ja täsmäosaamisen kautta.  Ammatillisen koulutuksen tutkintoihin sekä tutkinnon osakoulutuksiin ja tutkinnon osia pienempiin koulutuksiin valitaan jatkuvassa haussa jo kaksi kolmasosaa kaikista Keudan hakijoista. 

”Keudan tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelut auttavat koulutukseen hakeutuvia opiskelijoita löytämään itselleen sopivan koulutuksen urasuunnittelun avulla. Autamme niin nuoria oppivelvollisia, kuin aikuisiakin,” Koli täydentää.  

Kaksoistutkinnot ja väyläopinnot tehostavat jatko-opintoja 

Keudassa voi osana perustutkintoa suorittaa kaksoistutkinnon lukio-opinnoista sekä ammattikorkeakoulun väyläopintoja useilla eri aloilla. Väyläopinnoissa perustutkintoon voidaan sisällyttää ammattikorkea-koulutasoisia opintoja, joiden perusteella opiskelija voi myös hakeutua jatko-opintoihinsa suoraan erillishaun kautta. Opintoja ohjataan ja edistetään suunnitelmallisesti vastuuopettajan, alakohtaisten opetustiimien sekä opinto-ohjaajien toimesta jokaisen opiskelijan kohdalla. 

Kaksoistutkintoja ja yhdistelmäopintoja suoritetaan tällä hetkellä eniten Järvenpäässä ja Keravalla. Väylä-opintoja suoritetaan muun muassa sähkö- ja automaatioalan opinnoissa yhteistyössä Metropolian ammattikorkeakoulun ja liiketoiminnan opinnoissa Haaga-Helian kanssa. 

Keuda kouluttaa laaja-alaisesti Keski-Uudellamaalla eri toimipisteissä  

Järvenpään kahdessa toimipisteessä oli mahdollista hakea 14 eri perustutkintoon. Hakijoita oli yhteensä 1609, joista ensisijaisia 356. Eniten hakijoita oli sähkö- ja automaatioalan perustutkintoihin. Kone- ja tuotantotekniikan hakijamäärät ovat kasvaneet aiemmasta, kiinnostusta nuorilla alan opintoihin löytyy. 

Keravan kahdessa toimipisteessä oli 273 ensisijaista hakijaa 9 eri perustutkintoon. Yhteensä hakijoita oli 1458. Eniten hakijoita oli liiketoiminnan, logistiikan sekä tieto- ja viestintätekniikan perustutkintoihin.  

Mäntsälän kahdessa toimipisteessä oli mahdollista hakea 11 eri perustutkintoon. Hakijoita oli yhteensä 566, joista ensisijaisia 140. Kiinnostavimmat alat olivat maatalousala, sähkö- ja automaatio-, sekä rakennusalan perustutkinnot.  

Nurmijärvellä oli mahdollista hakea 8 eri perustutkintoon. Hakijoita oli yhteensä 550, joista ensisijaisia 117. Eniten hakijoita oli sähkö- ja automaatioalan sekä ajoneuvoalan perustutkintoihin. 

Sipoossa oli mahdollista hakea 3 eri perustutkintoon. Hakijoita oli yhteensä 237, joista ensisijaisia 52. Eniten hakijoita oli sähkö- ja automaatioalan perustutkintoon. 

Tuusulan kahdessa toimipisteessä oli mahdollista hakea 5 eri perustutkintoon ja hakijoita oli yhteensä 726, joista ensisijaisia 167. Kiinnostavimmat alat olivat hius- ja kauneudenhoitoala, sosiaali- ja terveysala sekä kasvatus- ja ohjausala.  

Kansanopistoissa oppivelvollisille tarjottavaan opistovuoteen oli 9 ensisijaista hakijaa. Yhteensä hakijoita oli 38.  

Yhteishaun tulokset julkaistaan 13.6.2024 

Keuda lähettää valituille opiskelijoille hyväksymiskirjeet sähköisesti ja vie valittujen opiskelijoiden nimet Keudan verkkosivuille 13.6.2024. Opiskelupaikka on otettava vastaan viimeistään 27.6.2024. Opiskelija aloittaa opinnot elokuun alussa siinä toimipisteessä, johon hänet on hyväksytty opiskelijaksi.  

Hakeutumispalvelut apunasi

Ammatillisiin koulutuksiin voi hakea ympäri vuoden jatkuvassa haussa. Keudan hakeutumispalvelut auttaa sinua sähköpostitse osoitteessa hakeutumispalvelut@keuda.fi sekä arkisin klo 9-14 puhelimitse numerossa 09 2738 3700. Voit myös varata itsellesi henkilökohtaisen ohjausajan. Katso tarkemmat tiedot sivulta Hakeutumispalvelut apunasi.

Lisätietoja  

Rehtori Anna Mari Leinonen, 040 174 4523, annamari.leinonen(at)keuda.fi  

Vararehtori Arja Koli, 040 174 5362, arja.koli(at)keuda.fi  


Keuda, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, on Suomen viidenneksi suurin ammatillisen koulutuksen tarjoaja, joka räätälöi opiskelijoilleen innovatiivisia, yksilöllisiä koulutus- ja valmennuspalveluita. 10 toimipisteessään ympäri Keski-Uuttamaata se tarjoaa innostavan ja yhteisöllisen ympäristön yli 12 000 opiskelijalleen ja 850 työntekijälleen. Keuda tarjoaa laajan valikoiman ammatillisia tutkintoja ja koulutuksia, jotka valmistavat opiskelijoita menestymään työmarkkinoilla. Sitoutuneena vastuullisuuteen, kestävään ja digitaaliseen kehitykseen, Keuda vastaa jatkuvan oppimisen tarpeisiin koulutuksen alalla

Keuda Boilerikuva 2023.

Hakeutuminen

Humanistiset ja taidealat

Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Keuda

Maa- ja metsätalousalat (myös puutarha-ala)

Opiskelu

Palvelualat

Tekniikan alat

Terveys- ja hyvinvointialat

Tietojenkäsittely- ja tietoliikenne (ICT)

Valmistava ja yleissivistävä koulutus

Yhteiskunnalliset alat

Jaa sivu