After #Murros2024: Digitaalisen oppimisympäristöjen kehittäminen
Digitaalinen
Keuda
Murros
Terveys- ja hyvinvointialat
After #Murros2024: Digitaalisen oppimisympäristöjen kehittäminen
9.7.2024
Julkaistu: 9.7.2024
Keuda järjesti huhtikuussa 2024 #Murros-tapahtuman, jossa kuulimme monia mielenkiintoisia puheenvuoroja niin teknologia-alan kuin pedagogiikan asiantuntijoilta. Päivän aikana sukellettiin uudenlaiseen oppimiseen ja tulevaisuuden koulutusteknologioihin. Julkaisemme kevään ja kesän aikana kirjoituksia tapahtumapäivän esityksistä inspiroituneina. Tällä kertaa kirjoituksemme käsittelee digitaalisten oppimisympäristöjen kehittämistä sekä terveys- ja hyvinvointiteknologian älykoteja sotealan opetuksessa.
Tampereen seudun ammattiopisto Tredu on ollut aktiivinen digitaalisten oppimisympäristöjen kehittämisessä jo useiden vuosien ajan. Hyvinvointiteknologian lehtori Inga Pöntiö esitteli kevään #Murros2024-tapahtumassa digitaalisten oppimisympäristöjen kehitystä Tredussa, erityisesti terveys- ja hyvinvointiteknologian älykotien integrointia sotealan opetukseen.
Simulaatio-oppimisympäristö: Älykoti
Tredun Pyynikin kampuksella on simulaatio-oppimisympäristö, joka on sisustettu kodiksi ja täysin teknistetty. Tilaa on kehitetty vuodesta 2017 lähtien, ja se on osa sote-alan opetusta, erityisesti hyvinvointiteknologian toimintakyvyn edistämisen tutkinnon osaa. Simulaatiotila toimii myös showroomina ja on suosittu hyvinvointialueen ammattilaisten ja ulkomaisten vierailijoiden keskuudessa. Älykoti tarjoaa opiskelijoille käytännön harjoituksia kotihoidon käynneistä, joita seurataan ja arvioidaan kameroiden välityksellä viereisestä luokasta. Opiskelijat pääsevät myös itse näkemään suorituksensa ja tekemään itsearviointia.
Fyysiset älykodit satelliittitoimipisteisiin
Jotta sote-alan opiskelijoilla olisi tasapuoliset mahdollisuudet hyvinvointiteknologian opetukseen, Tredu suunnittelee fyysisten älykotien rakentamista satelliittitoimipisteisiin, kuten Kangasalle, Virroille, Ylöjärvelle, Nokialle ja Lempäälään. Tavoitteena on tarjota samanlaista opetusta kuin pääkampuksella, mutta myös huomioida kustannukset ja hiilijalanjälki teknologian kierrätyksellä eli kaikkea teknologiaa ei hankita kaikkiin toimipisteisiin.
Pöntiö kertoi myös suunnitteilla olevasta älykotiverkostosovelluksesta, joka sisältäisi Pirkanmaan aluekartan, älykotien virtuaaliset esittelyt ja varausjärjestelmän. Tämä sovellus toteutetaan opiskelijatyönä ohjelmistokehittäjien, mediapuolen sekä teknisten piirtäjien kanssa, mikä edistää myös monialaista yhteistyötä oppilaitoksen sisällä.
Manuaalinen AR ja pelillistäminen
Hyvinvointiteknologian opetuksessa käytetään myös manuaalista AR:ää (augmented reality) nukkekodin muodossa. Opiskelijat suunnittelevat hyvinvointi- ja terveysteknologiaratkaisuja nukkekodin eri huoneisiin ja esittelevät ne ryhmälle. Tämä menetelmä on erityisen hyödyllinen S2-kielisille ja erityisen tuen opiskelijoille sekä muille, joilla on vaikeuksia keskittyä kirjoittamiseen.
Tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu oppimisympäristöjen digitalisointi ja pelillisten elementtien lisääminen, kuten pakopelityyppiset ratkaisut, jotka parantavat ongelmanratkaisutaitoja.
”Ongelmanratkaisutaidot ovat yksi hoitajan yksi tärkeimmistä taidoista.”
Keuda, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, on Suomen viidenneksi suurin ammatillisen koulutuksen tarjoaja, joka räätälöi opiskelijoilleen innovatiivisia, yksilöllisiä koulutus- ja valmennuspalveluita. 10 toimipisteessään ympäri Keski-Uuttamaata se tarjoaa innostavan ja yhteisöllisen ympäristön yli 12 000 opiskelijalleen ja 850 työntekijälleen. Keuda tarjoaa laajan valikoiman ammatillisia tutkintoja ja koulutuksia, jotka valmistavat opiskelijoita menestymään työmarkkinoilla. Sitoutuneena vastuullisuuteen, kestävään ja digitaaliseen kehitykseen, Keuda vastaa jatkuvan oppimisen tarpeisiin koulutuksen alalla.