Kolumni Keudasta: Uuden lukukauden alku

Kaksi opiskelijaa kävelemässä kohti koulurakennusta.

Keuda

Keudalainen

Kolumni Keudasta: Uuden lukukauden alku

Julkaistu: 7.8.2024

Tervetuloa kesäloman jälkeiseen elämään ja uuteen lukukauteen!

Lukukauden alkaessa olen miettinyt paljon opiskelijoitamme ja sitä, millaiset eväät he työhön ja elämään Keudasta saavat. Mitä me voimme tehdä yhdessä, jotta eväät olisivat mahdollisimman hyvät. Ja miten voimme täyttää opiskelijoidemme innostuneet odotukset uusista mahdollisuuksista, toiveista ja aluista. Mitä ovat ne asiat ja teot, jotka auttavat meitä kaikkia kohtelemaan niin opiskelijoitamme kuin toisiamme hyvin ja luomaan parhaan mahdollisen oppimisympäristön?

Tärkein tehtävämme on tukea sekä uusia että jatkavia opiskelijoita heidän oppimispolullaan – luomalla yhdessä positiivisen ja kannustavan ilmapiirin.

Toivotetaan jokainen opiskelija lämpimästi tervetulleeksi Keudaan. Uudet opiskelijamme saattavat tuntea olonsa jännittyneiksi ja epävarmoiksi uudessa ympäristössä. On tärkeää, että he tuntevat itsensä tervetulleiksi ja arvostetuiksi heti alusta alkaen. Hymy, ystävällinen tervehdys ja pieni keskustelu voivat vapauttaa ja tehdä suuren ilon heidän alkupäiviinsä. Jokainen meistä voi vaikuttaa tähän eri tilanteissa – opetus- ja ohjaustilanteissa, ravintoloissa, pihalla ja toimistotiloissa. Tervehditään toisiamme, niin tuttuja kuin tuntemattomia, luodaan yhdessä kannustavaa keudalaista oppilaitosyhteisöä.

Teksti jatkuu videoupotuksen alla. Eikö videoupotus näy? Katso Keudan rehtorin tervehdys täältä!

Rehtori Anna Mari Leinonen toivottaa uudet opiskelijat tervetulleiksi videotervehdyksellä.

Huomioidaan myös jatkavat opiskelijat, jotka palaavat kesäloman jälkeen. Vaikka uudet opiskelijat tarvitsevatkin erityistä huomiota, on tärkeää huomioida myös jatkavat opiskelijat. He ovat jo osa oppilaitosyhteisöä ja heidän kokemuksensa ja näkemyksensä voivat olla arvokkaita uusien opiskelijoiden sopeutumisessa. Kannustetaan heitä ottamaan uudet opiskelijat mukaan ja jakamaan omia kokemuksiaan.

Mahdollistetaan yksilölliset opintopolut. Jokainen opiskelija on ainutlaatuinen. Jokaisella on omat vahvuutensa ja haasteensa. Huomioidaan HOKSia eli henkilökohtaista osaamisen kehittämissuunnitelmaa laadittaessa jokaisen opiskelijan yksilölliset tarpeet sekä tarjotaan tukea ja kannustusta. Mahdollistetaan opinnot monipuolisissa oppimisympäristöissä ja kohdataan jokainen arvostaen ja välittäen. Päivitetään jatkavien opiskelijoiden henkilökohtaiset osaamisen kehittämissuunnitelmat ja tunnistetaan kesäaikana hankittu osaaminen.

Luodaan kannustava, positiivinen oppimisympäristö

Positiivinen ja kannustava oppimisympäristö on avain opiskelijoiden hyvinvointiin ja menestykseen. Pedagogisesti rakastavalla otteella kannustetaan opiskelijoita olemaan uteliaita, kysymään kysymyksiä ja jakamaan omia ajatuksiaan. Muistetaan antaa positiivista palautetta ja tunnustusta heidän saavutuksistaan, olipa kyseessä pieni tai suuri edistysaskel.

Yhteistyö ja yhteisöllisyys on yksilöllisyyden rinnalla tärkeitä voimavarojamme. Henkilöstön välinen yhteys on tärkeää oppilaitoksen ilmapiirin luomisessa.

Jaetaan ideoita, kokemuksia ja parhaita käytäntöjä keskenämme. Yhdessä voimme luoda vahvan ja tukevan yhteisön, joka hyödyttää kaikkia opiskelijoita.

Opiskelijoiden hyvinvoinnin lisäksi on tärkeää huolehtia omasta hyvinvoinnistamme. Kesäloman jälkeen paluu arkeen ja työtehtäviin voi tuntua stressaavalta, mutta muutos on mahdollisuus tarkastella työtä uudesta näkökulmasta.

Onneksi loman jälkeen on helpompi katsella työtä myös uudesta näkökulmasta. Uusin silmin katseleminen onkin tärkeää, sillä monenlaisia muutoksia on ilmassa. Olemme kesäaikana tehneet parannuksia joihinkin työkäytäntöihin. Myös muun muassa Keudan uusi strategia tuo muutoksia arkeen. Katsomme luottavaisesti tulevaisuuteen ja näemme muutoksissa piilevät mahdollisuudet.

Kesäloman jälkeinen töihin paluu voi herättää monenlaisia tunteita, mutta oikeilla toimilla ja asenteella voimme tehdä siitä sujuvamman ja mukavamman. Työkavereina voimme auttaa toisiamme säilyttämään loman keskeisimmän positiivisen vaikutuksen – rentouden – mahdollisimman pitkään. Kun voimme hyvin, voimme paremmin tukea myös opiskelijoitamme.

Tervetuloa töihin! 

Anna Mari Leinonen
Keudan rehtori


Keuda, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, on Suomen viidenneksi suurin ammatillisen koulutuksen tarjoaja, joka räätälöi opiskelijoilleen innovatiivisia, yksilöllisiä koulutus- ja valmennuspalveluita. 10 toimipisteessään ympäri Keski-Uuttamaata se tarjoaa innostavan ja yhteisöllisen ympäristön yli 12 000 opiskelijalleen ja 850 työntekijälleen. Keuda tarjoaa laajan valikoiman ammatillisia tutkintoja ja koulutuksia, jotka valmistavat opiskelijoita menestymään työmarkkinoilla. Sitoutuneena vastuullisuuteen, kestävään ja digitaaliseen kehitykseen, Keuda vastaa jatkuvan oppimisen tarpeisiin koulutuksen alalla

Keuda Boilerikuva 2023.

Keuda

Keudalainen

Jaa sivu