Oppisopimuksella menestykseen: Santerin matka työelämässä ja opiskelussa

Rakennettukuva, jossa henkilö seisoo kädet lanteillaan rennosti kuorma-auton sivun edessä.

Keuda

Opiskelu

Tekniikan alat

Työelämää varten

Oppisopimuksella menestykseen: Santerin matka työelämässä ja opiskelussa

Julkaistu: 2.10.2024

Kuvassa: Santeri Helinin työpäivät täyttyvät perheyrityksen Pinnoitus Helin Oy:n toiminnoista. Oppisopimusopiskelu rytmittää päiviin myös opiskelua, unohtamatta vapaa-aikaa.

Santeri Helin on nuori ja kunnianhimoinen opiskelija, joka tasapainottelee sujuvasti työn ja opiskelun välillä. Hän työskentelee perheyrityksessä Pinnoitus Helin Oy:ssä, joka on erikoistunut pintakäsittelyyn. Kolmannessa polvessa yrityksessä työskentelevä Santeri on kasvanut perheyrityksen arvojen ja vahvan yhteishengen keskellä. Hänen matkansa työntekijästä esimiestehtäviin ja laatuvastaavaksi on ollut täynnä haasteita, mutta myös oppimista ja itsensä kehittämistä.

Itseoppiminen ja vastuullisuus työelämässä

Santerin urapolku Pinnoitus Helinissä alkoi käytännön tehtävistä tuotantolinjalla. Työ oli kiireistä ja vaativaa, ja usein hän päätyi hoitamaan tehtäviä, joista hänellä ei ollut aiempaa kokemusta. Tämä ei kuitenkaan lannistanut häntä, vaan virheiden kautta oppiminen ja uudet vastuut saivat hänet kehittymään entistä monipuolisemmaksi työntekijäksi.

Yksi merkittävä käännekohta oli siirtyminen työnjohtotehtäviin. Santeri huomasi nopeasti, että työnjohtajana hänen täytyi suunnitella ja miettiä asioita aivan eri tavalla kuin aikaisemmin. Työhön kuuluu nyt muun muassa tarjousten tekemistä, asiakaspalvelua, laskutusta, reklamaatioiden sekä muiden hallinnollisten tehtävien selvittelyä. Myös teknisiä asioita tulee yhä enemmän, mitkä tuovat mukanaan uusia haasteita. Hänen omistautumisensa työlle on selkeää: ”Olen huolissani kaikesta ja tarkkailen kokonaisuutta. Haluan tarttua asioihin ja ottaa niistä selvää”.

Oppisopimus mahdollistaa kehittymisen


Santeri valitsi oppisopimusopiskelun, koska se tarjosi mahdollisuuden yhdistää käytännön työ ja teoreettinen opiskelu joustavasti. Hän kokee oppisopimuksen olevan ihanteellinen tapa kehittää osaamistaan pintakäsittelyssä, erityisesti kiireisen työarjen keskellä. ”Haluan pärjätä ja osata paremmin”, Santeri kertoo, ja lisää, että oppisopimus tarjoaa rakenteen ja aikataulutuksen hänen oppimiselleen.
Santeri on ottanut tavoitteekseen perehtyä pintakäsittelyn alueisiin, jotka olivat hänelle entuudestaan tuntemattomia. Hän hyödyntää kirjoja ja keskustelee työntekijöiden kanssa saadakseen kokonaiskuvan aiheesta. Vaikka hänen isällään on valtavasti tietoa alalta, kiire rajoittaa tiedon jakamista, joten Santeri täydentää oppimistaan omatoimisesti.

Tiivis yhteistyö ja oppiminen työpaikalla

Toimitusjohtaja Petri Helin ja hänen kolme poikaansa lähes kahdenkymmen muun työntekijän kanssa muodostavat työyhteisön, jossa on tiivis yhteishenki. Tämä näkyy erityisesti Santerin ja hänen isänsä välisessä saumattomassa yhteistyössä, heidän tehtäväalueensa on hyvin lähellä toisiaan. Pienessä yrityksessä tilannetaju on tärkeää, ja Santeri ymmärtää, että toimitusjohtajalla on miljoona asiaa hoidettavanaan. Tämä vaatii kaikilta työntekijöiltä harkintaa siinä, milloin on sopiva hetki ottaa esille uusia ideoita tai asioita.
Oppisopimusopiskelun aikana Santeri tekee tiivistä yhteistyötä myös vastuuopettajansa Pasi Lehtisen kanssa. ”Pasin kanssa keskustellessa tulee aina uusia ideoita esille, ja niistä voi kehkeytyä uusien toimintatapojen suunnittelu”, Santeri kertoo tyytyväisenä. Oppisopimusopiskelu on joustava tapa yhdistää työ ja opiskelu, ja hyvällä suunnittelulla se mahdollistaa jopa työ- ja vapaa-ajan yhdistämisen sujuvasti.

Korkea laatu ja alan erityispiirteet

Pintakäsittely on vaativa ala, joka vaatii tarkkaa prosessinhallintaa ja laatuvaatimusten tuntemusta. Pinnoitus Helin panostaa laatuasioihin merkittävästi, ja yrityksen toiminta perustuu korkeiden standardien noudattamiseen. Santeri kertoo, että prosessin hallinnassa käytetään kylpykemiaa. Tilauksien ja tarjousten hoitamiseen osallistuu useita henkilöitä. ”On tärkeää ymmärtää useita eri standardeja”, Santeri selventää.
Yrityksessä on neljä pinnoituslinjaa, ja jokainen linja tuottaa useita erilaisia pinnoitteita. Tämä mahdollistaa monipuolisen tarjonnan markkinoille, mutta on samalla haastavaa toteuttaa. Eri pinnoitteiden käsittely vaatii tarkkaa standardien ja menetelmien tuntemusta, mutta samalla se tarjoaa jatkuvasti uusia oppimismahdollisuuksia.

Liikunta tukee jaksamista

Kiireisen työn ja opiskelun lisäksi Santeri löytää aikaa myös liikunnalle, joka on hänelle suuri henkireikä. ”Liikunta on iso siunaus elämässäni. Töissä jaksaa ihan eri tavalla, kun treenatessa saa pään tyhjennettyä”, hän toteaa. Liikunnan avulla Santeri pystyy käsittelemään arjen haasteet paremmin ja pysyy motivoituneena kaikilla elämän osa-alueilla.

Kaksi henkilöä vesaltaiden äärellä. Toisella suojakäsineet ja -lasit.

Kuvassa: Isä ja poika – Petri Helin ja Santeri Helin pinnoitusprosessien kylpyaltaiden äärellä.

Tulevaisuuden näkymät

Santeri on määrätietoinen ja jatkuvasti kehittyvä ammattilainen, joka ei pelkää haasteita. Hän prosessoi asiat itselleen selviksi ja hakee jatkuvasti uusia ratkaisuja työelämän haasteisiin. Hänen perheyritystaustansa ja oma aktiivinen asenteensa antavat hänelle vahvan perustan menestyä alalla. Oppisopimusopiskelun avulla hän pystyy jatkossakin laajentamaan osaamistaan ja kehittämään yrityksen toimintaa entistäkin paremmaksi.
Santerin tarina osoittaa, kuinka tärkeää on tarttua haasteisiin ja kehittää itseään jatkuvasti. Työn ja opiskelun yhdistäminen vaatii kovaa työtä, mutta oikealla asenteella ja motivaatiolla on mahdollista saavuttaa suuria asioita. Santerin vastuuopettaja Pasi Lehtinen on samoilla linjoilla.

Oppisopimuksen voimalla työelämään – henkilökohtainen ohjaus avainasemassa

”Oppisopimus on mielestäni erinomainen tapa suorittaa ammatillinen koulutus kokonaisuudessaan. Monelle ammattitutkintoa suorittavalle työpaikalla tapahtuva ammatillinen koulutus on itse asiassa edellytys tutkinnon suorittamiselle”, aloittaa Pasi Lehtinen ja jatkaa: ”Olemme tiimissä päättäneet, että jokaiselle oppisopimusopiskelijalle nimetään oma henkilökohtainen ammatillinen opettaja. Näin voimme kohdentaa oppilaitosmuotoisen ammatillisen koulutuksen opettajien resurssit paikallistasolle. Vastuu opiskelijasta siirtyy oppisopimusopettajalle siinä vaiheessa, kun opiskelija on tehnyt työsopimuksen työnantajan kanssa. Tämä toimintamalli on saanut kiitosta eri sidosryhmiltä, erityisesti opiskelijoiltamme.”

”Ammatillisena opettajana koen suurta iloa, kun näen opiskelijan löytävän oman sisäisen motivaationsa opiskeluun, usein juuri käytännön työn kautta. Kun yhteistyö työnantajien, opiskelijoiden ja opettajien välillä sujuu, prosessin lopputuloksena on tyytyväinen, valmistunut opiskelija, jolle voimme ojentaa ruusun. Työnantajat ovat myös kiitollisia siitä, että sama opettaja seuraa opiskelijan matkaa alusta loppuun, ja yhdessä tekemisen kautta syntyy luottamus, joka nousee uudelle tasolle”, Pasi kertoo tyytyväisenä.

”Haluan rohkaista jokaista opiskelijaa miettimään, voisiko oppisopimus olla juuri sinulle sopivin tapa suorittaa ammatillinen tutkinto – joko osittain tai kokonaan. Myös ammatillisten tutkinnon osien suorittaminen ulkomailla on mahdollista. Ota rohkeasti yhteyttä vastuuopettajaasi, opinto-ohjaajaan tai muuhun oppisopimusasioihin perehtyneeseen henkilökuntaamme. Jokainen työpaikka on mahdollisuus”, Pasi kannustaa lopuksi.

Pasi Lehtinen, opettaja, rakennus- ja pintakäsittelyalan oppisopimuskoulutus

Lue lisää:


Keuda, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, on Suomen viidenneksi suurin ammatillisen koulutuksen tarjoaja, joka räätälöi opiskelijoilleen innovatiivisia, yksilöllisiä koulutus- ja valmennuspalveluita. 10 toimipisteessään ympäri Keski-Uuttamaata se tarjoaa innostavan ja yhteisöllisen ympäristön yli 12 000 opiskelijalleen ja 850 työntekijälleen. Keuda tarjoaa laajan valikoiman ammatillisia tutkintoja ja koulutuksia, jotka valmistavat opiskelijoita menestymään työmarkkinoilla. Sitoutuneena vastuullisuuteen, kestävään ja digitaaliseen kehitykseen, Keuda vastaa jatkuvan oppimisen tarpeisiin koulutuksen alalla

Keuda Boilerikuva 2023.

Keuda

Opiskelu

Tekniikan alat

Työelämää varten

Jaa sivu