Virtuaalimetsä
Kansalliset hankkeet
Ajankohta:
12.03.2021 - 31.12.2021
Rahoittaja
Metsämiesten säätiö
Toteuttaja
Päätoteuttaja Keuda, osatoteuttaja 3DBEAR
Virtuaalimetsä-hankkeen tavoitteena on luoda AR- ja/tai VR-tekniikoita hyödyntäviä oppimisympäristöjä metsänhoidon opiskeluun ja aitojen työtehtävien harjoitteluun. Oppimisympäristöjä voi tulevaisuudessa käyttää myös asiakastilanteissa (esimerkiksi mobiililaitteella) visualisointiin, miltä maisema näyttäisi harvennuksen jälkeen.
Oppimisympäristöt
Oppimisympäristöjä voidaan käyttää laajasti osaamisen hankkimiseen metsäalan opinnoissa ajasta ja paikasta riippumatta. Erilaisten skenaarioiden avulla pystytään harjoittelemaan mahdollisimman aidossa tilanteessa eri metsänkäsittelyvaihtoehtoja (esim. alaharvennus/yläharvennus). Oppimisympäristöjä on mahdollista muuttaa ja laajentaa ohjelmaa käytettäessä. AR- ja VR-ympäristöt syventävät opettajien pedagogista osaamista ja madaltavat kynnystä uusien teknologioiden käyttöön metsäalalla. Oppimisympäristöt tukevat ajasta ja paikasta riippumatonta oppimista sekä soveltuvat myös etäopetukseen ja erilaisiin hybridimalleihin.
Lue hankkeen tuloksista: Virtuaaliset oppimisympäristöt metsänkäsittelyn harjoitteluun
Yhteyshenkilöt
Tuomivaara Outi
Koulutusjohtaja
Mäntsälä, Paroninkuja 20 (Saaren kartano)