Virtuaalimetsä

Kansalliset hankkeet

Ajankohta:

12.03.2021 - 31.12.2021

Rahoittaja

Metsämiesten säätiö

Toteuttaja

Päätoteuttaja Keuda, osatoteuttaja 3DBEAR

Virtuaalimetsä-hankkeen tavoitteena on luoda AR- ja/tai VR-tekniikoita hyödyntäviä oppimisympäristöjä metsänhoidon opiskeluun ja aitojen työtehtävien harjoitteluun. Oppimisympäristöjä voi tulevaisuudessa käyttää myös asiakastilanteissa (esimerkiksi mobiililaitteella) visualisointiin, miltä maisema näyttäisi harvennuksen jälkeen.

Oppimisympäristöt

Oppimisympäristöjä voidaan käyttää laajasti osaamisen hankkimiseen metsäalan opinnoissa ajasta ja paikasta riippumatta. Erilaisten skenaarioiden avulla pystytään harjoittelemaan mahdollisimman aidossa tilanteessa eri metsänkäsittelyvaihtoehtoja (esim. alaharvennus/yläharvennus). Oppimisympäristöjä on mahdollista muuttaa ja laajentaa ohjelmaa käytettäessä. AR- ja VR-ympäristöt syventävät opettajien pedagogista osaamista ja madaltavat kynnystä uusien teknologioiden käyttöön metsäalalla. Oppimisympäristöt tukevat ajasta ja paikasta riippumatonta oppimista sekä soveltuvat myös etäopetukseen ja erilaisiin hybridimalleihin.

Yhteyshenkilöt

Outi Tuomivaara

Koulutusjohtaja

+358 401 745 575

outi.tuomivaara@keuda.fi