Murros 2023 – Ohjelma

Tervetuloa #Murros2023-tapahtumaan!

Aika: Tiistai 18.4.2023 klo 9.00 – 16.00
Paikka: Hybriditapahtuma eli paikan päällä Keravalla Keuda-talossa sekä verkossa (ilmoittautuneille lähetetään osallistumislinkki lähempänä tapahtuman ajankohtaa)

Tervetuloa mukaan #uniikkiin ja ainutlaatuiseen tapahtumaan!

Yhteistyössä Keudan kanssa:

Oppiva Invest -yrityksen 
logo
AMKE ry:n logo kuvana
Opetushallituksen logo kuvana

#Murros2023 tarjoaa paljon erilaista ohjelmaa!

Livenä asiantuntijoiden esiintymisiä ja yritysten esittelypisteitä

Paikan päällä Keuda-talossa pääset seuraamaan esityksiä, ja nauttimaan tapahtuman tunnelmasta! Tapahtumassa on kaksi esiintymislavaa, Kerava-sali sekä Aimo-auditorio. Voit toki seurata esityksiä myös etänä: molempien lavojen esiintymiset striimataan, omiin eri lähetyksiinsä.

Tapahtumapaikalla, Keravan Keuda-talolla on useita yritysten ja tuotteiden esittelypisteitä, joissa aiheeseen pääsee syventymään asiantuntijoiden kanssa keskustelemalla. Esittelypisteillä on myös ohjelmaa ja haastatteluja. 

Lisäksi aulatiloihin on järjestetty myös muuta ohjelmaa ja aktiviteetteja: frisbeen puttausheittoa, polttopalloa sekä virtuaalitennistä. Tervetuloa tutustumaan toimintoihin vaikkapa lounastauon aikana!

Pikalinkit tapahtuman lähetyksiin


Virtuaalimaailma Keuda Metaverse

Lisäksi tapahtumaa varten on rakennettu virtuaalimaailma, Keuda Metaverse! Tapahtuman osallistujat voivat luoda virtuaalimaailmaan oman avattaren. Keuda Metaverse -virtuaalimaailmassa voit vierailla eri toimijoiden esiintymispisteillä, katsoa Murros-tapahtuman live-lähetyksiä jättiscreeneiltä, seurata iltapäivän Meta AI -paneelia sekä haastatteluja.

Keuda Metaverse -virtuaalimaailmassa on paljon vaalea pintaa, vasemmalla puolella sotealan esittelypiste, vasemmalla pyöreässä muodossa porrastettu istuinalue. Edessä ja oikealla pidemmällä näkyy lisää toimijoiden esittelypisteitä.
Havainnekuva Keuda Metaverse -virtuaalimaailmasta.

Voit myös tutustua Keuda Metaverseen suoraan alla olevassa upotuksessa

9.08 – 9.25 Tapahtuman virallinen avaus ja MURROS2023-paneeli Metaversestä (Lähetys 1)

11.00 – 11.10 Aamupäivän kohtaamisia Metaversumissa (Lähetys 2)

14.00 – 14.10 Taidetta Metaversumissa (Lähetys 2)
Haastattelussa Keuda PEkka Halosen akatemian opettaja Jaakko Jänis ja taidealan opiskelijat, XR virtuaalinäyttely

15.00 – 15.30 Kohtaamisia ja haastatteluja Metaversessä eri toimijoiden ständeillä (Lähetys 2)

15.30 – 15.55 AI-paneeli Metaversumista – tule mukaan kuuntelemaan! (Lähetys 2)
(Paneelikeskustelut suomeksi). Paneelin isännät esittävät teräviä kysymyksiä – panelisteilta napakoita vastauksia.

15.55 Bileet käyntiin! (Lähetys 2)
Juontajamme Inka toivottaa sinut tervetulleeksi Metaversen bileisiin!

16.00 Lähetys METAVERSESTÄ PÄÄTTYY. (Lähetys 2)


Esittelypisteet tapahtumassa

Aku Kaartinen
Pasi Porramo

ADE Oy:n uudella helppokäyttöisellä VR ympäristöllä opit työssä tarvittavia uusia taitoja nopeammin, kustannustehokkaammin ja turvallisemmin.

Ohessa esittelyvideouudesta Virtual Reality Pylonista

ALL ROBOTS AREA -alueelta (heti noustessasi 1. kerrokseen) löydät erilaisia robotteja kuten Elias NAO -robotin, pienempiä ”Mini”-robotteja, Dobot-robotin, Robotiikkakampuksen ja esim. HAMKin Cruzr-robotin. Come On! Robotit tulevat! …tässä monella tapaa ja fiksuilla tavoilla opetukseen. Se on robottipedagogiikkaa!

Marjo Kivi (vasemmalla) sekä ikäpuku.

Avaava on konsultointi- ja suunnittelutoimisto, joka avaa ovia ja tasoittaa kynnyksiä. Olemme omistautuneet kokonaisvaltaisen saavutettavan ja esteettömän käyttäjäkokemuksen luomiseen digitaalisissa ja fyysisissä ympäristöissä sekä palveluissa. Lisäksi teemme kaikki aistit huomioon ottavaa opastesuunnittelua ja informaatiomuotoilua.

Uudistamme ammattilaisten ajattelua ja syvennämme organisaation palvelukäsitystä. Monimuotoisuutta kunnioittaen ja Design for All –periaatetta noudattaen luomme käyttäjälähtöisiä ratkaisuja ja yhdenvertaisempaa arkea kaikille!

Ständillä mahdollista sovittaa AgeMan-ikäpukua ja seurata, kun Avaavan saavutettavuusasiantuntija Senni Hirvonen demoaa ruudunlukuohjelman käyttöä verkkosivulla.

Opetusrobotiikkaa peruskouluista yliopistoihin. Dobot on maailman johtavin opetusrobotiikan toimittaja.

Robottimme on suunniteltu helpottamaan elämääsi, olit sitten kouluttaja, tutkija tai yrittäjä. Tarkkuutensa ja monipuolisuutensa ansiosta Dobot-robotteja voidaan käyttää monenlaisiin sovelluksiin 3D-tulostuksesta ja laserkaiverruksesta tehtävien poimimiseen ja sijoittamiseen ja moneen muuhun. Tule keskustelemaan asiantuntijatiimimme kanssa, joka voi tarjota sinulle arvokkaita näkemyksiä tulevaisuutta varten.

Terveisin Delta X Oy/InSolution Oy.

Johanna Hemminki, CEO & Founder, Elias Robot

ELIAS ROBOTILLA ON OMA STÄNDI! TERVETULOA!

Esittelypisteeltämme löydät robottiavusteisen kielenoppimisen parhaat työkalut: Elias Robot sekä NAO6 ja Alpha Mini -humanoidirobotit

  • Elias Robot on puheentunnistusta ja robotiikkaa hyödyntävä oppimissovellus, joka auttaa harjoittelemaan kieliä ja viestintätaitoja hauskalla ja motivoivalla tavalla. 
  • Elias Robot helpottaa opettajan työtä mahdollistamalla vuorovaikutteisten sisältöjen luomisen helposti ja nopeasti ilman ohjelmointitaitoja, tekoälyn avulla. Elias Robotin laaja oppituntikirjasto sisältää myös runsaasti valmiita suullisia harjoitteita useille eri kielille ja taitotasoille. 
  • Elias Robot on ainutlaatuinen ja tehokas tapa oppia kieliä. Sovellus perustuu yksinkertaiseen, mutta tehokkaaseen ajatukseen – kieltä oppii parhaiten puhumalla. Eliaksen avulla käyttäjät voivat harjoitella kieltä oikeissa keskustelutilanteissa hauskan robotin seurassa, mikä tekee kielenoppimisesta entistäkin hauskempaa ja motivoivampaa. 
  • Elias Robot on palkittu useissa kansainvälisissä oppimisalan kilpailuissa, ja se on käytössä jo 13:ssa maassa. Tutkimusten mukaan, Elias Robot kasvattaa motivaatiota opiskella vieraita kieliä, luo rentoutuneen oppimisilmapiirin, lisää puhumisen harjoittelua ja auttaa kehittämään suullista kielitaitoa tehokkaasti. 
Henkilökuva asiantuntija Alma Smolanderista.

EPALE – Aikuiskoulutuksen eurooppalainen foorumi on aikuiskoulutuksen ammattilaisten monikielinen ja avoin eurooppalainen yhteisö. EPALEn blogikirjoitusten, keskustelujen ja hankekumppaninhaun sekä näitä välineitä täydentävien konkreettisten tapaamisten kautta jäsenet voivat olla yhteydessä eri puolilla Eurooppaa toimiviin kollegoihinsa ja oppia toisiltaan. Tule ständillemme kuulemaan lisää EPALEsta! 

Frans Tihveräinen 
CEO / AR Designer 

Luovan AR-sisältöön keskittyneen flyAR Augmented Reality Studio Oy:n pisteellä pääsee tutustumaan monipuoliseen kattaukseen lisätyn todellisuuden case-esimerkkejä; mm. soittamaan digitaalista vinyylilevyä, kasvattamaan tatteja otsaan ja vierailemaan flyARin omassa miniatyyritoimistossa! 

Matti Pouhakka, Sales Director, Glue
Jani Leskinen, Head of Sales, Glue

Glue demo where you can test Glue collaboration platform in live interaction with our team.

Anas Al Natsheh ( Ph.D.), Chief Technology Business Adviser, Kajaani University of Applied Sciences (KAMK)

Löydät osastoltamme uusinta hologrammiteknologiaa ja muita digitaalisia ratkaisuja teollisuuteen ja koulutukseen.

You will find in our booth latest hologram technology and other digital solutions for industry and education.

Mikko Luukkonen, Solution Sales, Softability Oy

Softabilityn ständiltä löydät! 

Softability on innovatiivinen ohjelmistoyritys Vantaalla. Ohjelmistokehitys, testauspalvelut ja XR-ratkaisut kuuluvat vahvaan osaamiseemme. Tule esityspisteellemme tutustumaan lisää! 

Ohessa myös linkkejä videoihimme, joihin voit tutustua! 

Jere Kesti-Helia, Sales & Marketing Coordinator

Ständillä tavattavissa virtuaalisten koulutusympäristöjen asiantuntijoita ja mahdollisuus itse nähdä ja kokea, 3D-, VR- ja AR-toteutuksia VR-laseilla ja Realwear-laitteella.

Henri Pennanen,  
Content Production Manager, ThingLink
 

ThingLink – tulevaisuuden käyttöliittymä oppimiseen – tule kuulemaan ständillemme tästä!

Uudet teknologiat mahdollistavat entistä monipuolisemmat digitaaliset oppimisympäristöt metaversumiin. Miten valitset käytettävän teknologian, kuka tekee sisällöt, mistä löytyy aikaa?  
 
ThingLinkin uusilla ominaisuuksilla sulautat AR-, VR- ja 3D-sisällöt ja rikastat fyysiset oppimisympäristöt digitaalisella informaatiolla helposti ja nopeasti sekä keräät dataa oppimisesta. Kuka tahansa voi olla tuottaja, kokija, oppija. Mikä tahansa voi olla käyttöliittymä oppimiseen! 

Rauno Saarnio

Me luomme yhdessä asiakkaidemme kanssa AR/VR/XR-ratkaisuja, jotka vahvistavat heidän liiketoimintaansa ja kasvua. Visioimme isosti – Aloitamme testatuilla alustoilla – Skaalaamme nopeasti!

Virtuaaliset tilat ja niihin kytketyt toiminnallisuudet auttavat asiakkaitamme:

  • olemaan saavutettavissa 24h
  • skaalaamaan asiakaspalvelutiimejä
  • tehostamaan perehdytyksen ja koulutuksen toimintamalleja
  • kasvattamaan myyntiä, ja
  • tavoittamaan uusia markkinoita läheltä ja kaukaa.

Meille seuraavan sukupolven internet ja alustat ovat aina reaaliaikaisia ja ensisijaisesti 3D-interaktiivisia, sosiaalisia ja osallistavia. Tarjottavat ratkaisut toimivat virtuaalisissa koulutustiloissa, co-working-tiloissa, messukeskuksissa, gallerioissa, myymälöissä ja vaikkapa johdon strategiahuoneissa.

Tämä on tulevaisuutta, jonka voit saavuttaa kanssamme jo tänään.

3DBear ständiltä löydät AR- ja VR-oppimisen strategisen kumppanin. Tarjoamme räätälöityjä palveluratkaisuja ja tuotteita, mitkä mahdollistavat autenttisemman ja henkilökohtaisemman oppimisen.

Ständimme sijaitsee Keuda Metaverse -tilan vieressä, missä sinulla on Murros2023 -tapahtumassa myös paikanpäällä mahdollisuus päästä tutustumaan virtuaaliseen Keuda Metaverse -ympäristöön, joka on toteutettu Wondalla.

Tule vierailemaan ständillämme!

Aamupäivän ohjelma – Esiintyjät


9 – 10

Tervetuloa Murros 2023 -tapahtumaan! Kerromme tapahtuman ohjelmasta ja etenemisestä.

Juontajina Kerava-salin lavalla Kari Honkonen ja Hanna Nyrönen.

Tervetuloa Murros 2023 -tapahtumaan! Lähetyksen alussa kamera kiertää tapahtuman esittelypisteillä ja haastattelemme niillä asiantuntijoita.

Juontajana Aimo-auditoriossa Janne Jousiaho.

Seuraamme Keuda Metaversessa käytävää paneelikeskustelua, jossa mukana Keudan, Oppiva Investin, Opetushallituksen sekä AMKEn edustajat.

Risto Linturi, tulevaisuuden tutkija, R. Linturi Oyj 

AI ja Metaverse, uhka vai mahdollisuus?

Linturi käsittelee tekoälyn ja Metaversumin vaikutusta osaamistarpeisiin ja oppimiseen sekä työn murrokseen. Osana konkreettisia demonstraatioita uudesta oppimisesta hän esittää tekoälyn avulla säveltämänsä Keuda-balladin. Esitys suhteuttaa tekoälyn ja virtualisaation sekä oppimisen murroksen YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin. Analyysi pohjautuu hänen kirjoittamaansa ja  eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisemaan raporttiin, Kohti parempaa tulevaisuutta! 

”Olen opiskellut uusia taitoja”

https://www.youtube.com/watch?v=bvXqQjXnXzc

EdTech_and_Me_Murros_balladi_by_AIRisto.wav (sharepoint.com)


10 – 11

Marja Vartiainen 
Koulutusasioiden asiantuntija (Suomen Yrittäjät)
 

Teknologinen murros muuttaa työelämää ja koko yhteiskuntaa. Muutos avaa monia mahdollisuuksia uudelle yrittäjyydelle ja yrittäjyyden uudistumiselle, mutta se myös asettaa uusia vaatimuksia työntekijöiden ja yrittäjien osaamiselle. Osaamisjärjestelmänkin on muututtava. Digitaaliset oppimisen välineet ja ympäristöt mahdollistavat entistä yksilöllisempien osaamisen kehittämisen tarpeiden huomioimisen. 

Timo Haavisto, erityisasiantuntija, Turun ammattikorkeakoulu 

Koulutuksessa ja etäohjauksessa havaittiin uusia käyttötapauksia, joita pystyttiin toteuttamaan vain usean käyttäjän ympäristöissä. Vapaasti mukautettavien ja laajennettavien alustojen puuttuessa Turun ammattikorkeakoulun Tulevaisuuden interaktiiviset teknologiat -tutkimusryhmä toteutti oman alustan, jota hyödynnetään lukuisissa hankkeissa yhteisenä metaversealustana. 

Antti Martikainen , CEO, Virtual Dawn 

Sisällöntuotannon popularisointi

Teit musiikkia, VR simulaatioita, elokuvia tai vaikkapa 3D malleja, niin nämä ja monet muut työteliäät tuottamisen muodot ovat muuttuneet yhä helpommaksi yksittäiselle harrastajalle. Tulevaisuudessa tarvitaan 
erilaisia taitoja kuin nyt ja koulutus sekä työelämä ovat muovautumassa uudelleen yhä nopeampaa vauhtia. Teknologiat niin kuin tekoäly ja XR ovat vetureina tässä muuttuvassa maailmassa. Virtual Dawn on ollut mukana demokratisoimassa sisällön tuotantoa vuodesta 2017 ja Antti kertoo omakohtaisen tarinan tästä matkasta ja avaa tulevaisuuden näkymiä! 

Jarno Haapaniemi
SASKY koulutuskuntayhtymä 

Esityksessä käydään lävitse oppimisanalytiikan käyttömahdollisuuksia ammatillisessa koulutuksessa. 

Henri Pennanen 
Sisällöntuotantojohtaja, ThingLink 

Markus Veijalainen, opettaja, Keuda

ThingLink – tulevaisuuden käyttöliittymä oppimiseen

Uudet teknologiat mahdollistavat entistä monipuolisemmat digitaaliset oppimisympäristöt metaversumiin. Miten valitset käytettävän teknologian, kuka tekee sisällöt, mistä löytyy aikaa?  
 
ThingLinkin uusilla ominaisuuksilla sulautat AR-, VR- ja 3D-sisällöt ja rikastat fyysiset oppimisympäristöt digitaalisella informaatiolla helposti ja nopeasti sekä keräät dataa oppimisesta. Kuka tahansa voi olla tuottaja, kokija, oppija. Mikä tahansa voi olla käyttöliittymä oppimiseen! 

Anna-Mari Rusanen, FT, kognitiotieteen yliopistonlehtori  
Digitaalisten ihmistieteiden osasto, Helsingin yliopisto

Tarkastelen tässä esityksessä ChatGPT:tä osana opetus- ja oppimisvälineiden, kuten kynien, liitutaulujen ja oppikirjojen, historiaa. Samoin kuin muut oppimisen ja opetuksen työkalut, chatGPT mahdollistaa oppimisen tukemisen sen avulla. ChatGPT:hen liittyy myös reunaehtoja sen hyödyntämiselle. Kognitiontutkijan näkökulmasta eräs niistä on ihmisen ja koneen välinen tiedollinen työnjako, ja sen vaikutukset chatGPT:n opetuskäyttöön. Puheenvuorossani pohdin erityisesti, mitä eroja ja yhtäläisyyksiä on chatGPT:n ja ihmisen tekstinprosessoinnin välillä, ja miten ne tulisi huomioida chatGPT:n opetuskäytössä.

Hanna Lindberg, projektikoordinaattori, Seinäjoen koulutuskuntayhtymä SEDU

Eri tekniikoiden käyttö lisääntyy jatkuvasti. Tämä on nähtävissä myös sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa ja työelämässä. Tekniikoiden käyttöönotot saattavat kuitenkin aiheuttaa enemmän stressiä kuin hyötyä ja tämän vuoksi jäädä kokonaan hyödyntämättä. Onkin tärkeää, että uusi tekniikka tulee tutuksi jo varhaisessa vaiheessa ja näin ollen mahdollistetaan jatkossa koulutuksiin osallistuminen etänä työpaikoilta mikro-oppimisen keinoin.


11 – 12

Työelämäprofessori, dosentti. Jarno Limnéll

Dr. Jarno Limnéll 
Professor of Practice, Aalto University, Cybersecurity 
Adjunct Professor, National Defence University, Cybersecurity leadership 
Adjunct Professor, University of Jyväskylä, Security 
Adjunct Professor, Tampere University, Cybersecurity 

Inka sukeltaa takaisin Metaversen syövereihin. Löydämmekö sieltä haastateltavaksi Risto Linturia? Tai esim. Arnaud Dresseniä? Pian näemme! 🙂 

Kirsi Tyynelä, toimialapäällikkö, Koulutus, Oppimispalvelut 
Valkeakosken ammattiopisto, VAAO
Johanna Rautia, opettaja, Koulutus, Teknologia ja rakentaminen, pintakäsittelyala 
Valkeakosken ammattiopisto, VAAO 

Case Valkeakosken ammattiopisto

Yksilöllisen opetuksen tarve työsaleissa on kasvanut ja opiskelijoille halutaan tarjota yksilöllistä ohjausta, opiskelijan omaan tahtiin. Tässä kohden XR-teknologia on osoittautunut hyväksi avuksi, myös erityisen tuen opiskelijoiden kohdalla. Pintakäsittelyalalla on lukuisia mahdollisuuksia digitalisoida harjoituksia ja ohjeistuksia. Esittelemme näistä yhden harjoitteen. 

Mikko Rossi, media-alan opettaja, Tampereen seudun ammattiopisto Tredu
Sanna Kattelus, eTredu koordinaattori

XR-teknologian hyödyntäminen ammattiin opiskeltaessa case 1: Printmaster XR

Media-alalla on kehitetty yhteistyössä Virtual Dawnin kanssa peli offset-painokoneen käytön opiskeluun. Hololens-laseilla ja Pico VR-laseilla pelattava peli tarjoaa mahdollisuuden oppia käyttämään painokonetta turvallisesti ja toistojen kautta saadaan varmuutta käyttää painokonetta työsalissa. Peli julkaistaan 12.4. Tredussa. Pelillisyys lisää ammatillisen koulutuksen vetovoimaa, kun voimme tarjota vaihtoehtoisia tapoja oppia asioita.

Mika Mecklin, prosessialan opettaja, Tampereen seudun ammattiopisto Tredu
Riikka Saarinen, verkkopedagogi, Tampereen seudun ammattiopisto Tredu

XR-teknologian hyödyntäminen ammattiin opiskeltaessa case 2: Dynamics 365 Guidesin käyttö opetuksessa prosessialalla

Guides toimii opettajan tukena. Opiskelija voi omaan tahtiin edetä työsalissa ja ohjelma ohjaa työvaiheissa eteenpäin. Ohjeet ja 3D elementit näkyvät hologrammeina oikeassa ympäristössä ja tämän avulla myös opettajan sisältöosaaminen korostuu. Ohjeiden laatiminen on helppoa; ”sole kuin tehä”

Jenna Kauppi, Kestävän kehityksen koordinaattori, KEUDA 
Heikki Vuokko, pääpanimomestari Sinebrychoff
Vastuualueena Sinebrychoffilla oluiden ja virvoitusjuomien valmistus, sekä oluen tuotekehitys.
Jussi Tamminen, yrittäjä, Maku Brewing

Kari Jaakkola, prosessiteollisuuden opettaja, Keuda

Henri Kalliomäki, ammattimies, Keuda

Kestävä panimo

Tervetuloa kuuntelemaan kestävän tulevaisuuden paneelia jo toista kertaa Murros-tapahtumassa. Tänä vuonna aiheena Kestävä panimo. Miten panimoprosesseissa voidaan tukea vihreää siirtymää ja vähentää ympäristövaikutuksia?  

Aiheesta keskustelemassa yrittäjä Jussi Tamminen paikallisesta tuusulalaisesta Maku Brewing -panimosta sekä Keudan prosessiteollisuuden opettaja Kari Jaakkola ja panimon ammattimies Henri Kalliomäki. Paneelikeskustelua vetää Keudan Kestävän kehityksen koordinaattori Jenna Kauppi.

Teppo Vahteristo, opettaja, Keuda
Rauno Natunen, opettaja, Keuda 

Tekoäly ammatillisen koulutuksen arjessa (Rauno Natunen)

Tekoälyä voi hyödyntää koulutuksessa esimerkiksi ideointikaverina, hankalien termien selittäjänä tai ideoiden visualisoijana. Opiskelijat oppivat kyllä näitä välineitä käyttämään. Kysymys onkin siitä, osaammeko me opettajat huomioida niiden vaikutuksia ja mahdollisuuksia. 

Case: Tekoälyhuone (Teppo Vahveristo)

Tekoäly eli keinoäly tai AI (englannin sanoista artificial intelligence) on tietokone tai tietokoneohjelma, joka kykenee tekemään älykkäinä pidettäviä toimintoja. Tekoälyn tarkempi määrittely on avoin, koska älykkyyttä itsessään on vaikea määritellä. Andreas Kaplan ja Michael Haenlein määrittelevät tekoälyn ”järjestelmän kyvyksi tulkita ulkoisia tietoja oikein, oppia tällaisista tiedoista ja käyttää opittuja asioita tiettyjen tavoitteiden ja tehtävien saavuttamisessa joustavan sopeutumisen kautta”.[1] Tekoäly viittaa myös aihetta tutkivaan tieteen alaan.

Eräässä merkityksessä tekoälynä pidetään tietokoneohjelmaa, joka suorittaa yleisesti ihmismäistä ajattelua (laskennallinen lähestymistapa). Tämän niin kutsutun yleisen tekoälyn kehittämisen ajankohdasta ei voida antaa juurikaan luotettavia ennusteita.[2] Wikipedia

Netti on täynnä tekoälyllä toteutettuja kuvia. AI:n avulla saadaan aikaiseksi upeita ja näyttäviä kuvia myös sisustuksista.

Keudan sisustajat ovat – ensimmäisenä Suomessa ja mahdollisesti ensimmäisenä maailmassa – toteuttanut tekoälyn suunnitteleman huoneen 1:1 mittakaavassa. Huoneen sisustuksen on määritellyt tekoäly, AI.

Tekoäly on luonut huoneen pintojen, seinien, lattian ja katon kuviot, värit ja visuaalisen ilmeen. Sisustus on rakennettu tekoälyn tuottamien kuvien pohjalta. Kalusteet on hankittu ja tuunattu tekoälyn tuottamien kuvien perusteella.

Rakentaja: Reetta Holopainen, seinämaalausten toteutus, lattian asennus, listoitus, kattopaneelit, värit
Avustajat: Elton Hole, Akseli Kärki, Simo Karvonen
Pikkupöydän toteutus: Aatu Malmberg
Opettajat: Sanna Pakarinen, Mari Tullila, Teppo Vahteristo ja Tomi Hieke

Minna Taivassalo, opetusneuvos, Opetushallitus Ammatillinen koulutus -yksikkö
Anna Mari Leinonen, rehtori, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda
Jarno Haapaniemi, opettaja / TVT-koordinaattori, SASKY koulutuskuntayhtymä
Leena Vainio, erityisasiantuntija, Suomen eOppimiskeskus ry 

Paneelikeskustelun johdattelijana opetusneuvos Minna Taivassalo Opetushallituksen Ammatillinen koulutus -yksiköstä 

Panelistit:

  • Anna Mari Leinonen, rehtori, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda
  • Jarno Haapaniemi, opettaja / TVT-koordinaattori, SASKY koulutuskuntayhtymä
  • Leena Vainio, erityisasiantuntija, Suomen eOppimiskeskus ry 

Keudalainen opettaja Tuomas Hintikka katsoo kuvassa kameraan.
Keudan opettaja, Tuomas Hintikka

”Emmä tajuu”, ”nyt en ymmärrä” ja ”mihin mä tuun tätä muka kuskina tarviimaa?” ovat melko yleisiä lausahduksia opetustyössä. Käytännönläheiseen ammattiin myös opetuksen on hyvä olla mahdollisimman käytännönläheistä, ja erilaiset havainnollistamiskeinot ovat tärkeitä. Mitä tehdään, kun keinot loppuvat? No, otetaan digikonstit avuksi! Millaisilla keinoilla, digikonsteilla, apuvälineillä ja teknologioilla on oppimista mahdollista tehostaa? Miten pokerinaamaisen ammattikouluopiskelijan kasvoille saatiin uuden asian oppimisen iloinen virne? Mitä hyötyä on pohtia asioita yhdessä MaFyKe -opettajien kanssa? Näihin kysymyksiin vastaukset löytyvät tästä esityksestä.


12 – 13 Lounas sekä aktiviteetien aikataulut

Lounasta tarjolla Keuda-talon Ravintola Breikissä!

Tapahtumaan on järjestetty myös pientä aktiviteettia, joihin voi käydä tutustumassa esimerkiksi lounastauon klo 12 – 13 aikana! Neuvottelutila Hjumpasta (Metaversen tila) löydät frisbeen puttausheittoa, polttopalloa sekä virtuaalitennistä. Tarkemmat aktiviteettiajat löydät alta.

JOUN THE CLUB ja laita kännykästä soimaan Edtech&Me by AIRisto!!!

https://soundcloud.com/user-117050815/by-airisto-edtech-and-me-mixdown?si=0c57e515604b41ee8bd76a745e5725b4&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

Live Keuda Metaverse

Voit vierailla virtuaalisessa Keuda Metaversessä myös paikanpäällä käyttäen VR-laseja! Keuda Metaversen löydät tilasta aktiviteettien kanssa tilasta ”Hjumppa”. Siellä on useita VR laseja, joilla myös sinä voit päästä kokemaan Keudan Metaversen immersiivisyyttä, seuraamaan avatarena ohjelmaa, tutustumaan tapahtuman virtuaaliständeihin ym. – tervetuloa! 

Klo 9 – 15: Frisbeepiste

  • 3 puttausheittoa koriin (palkinto).
  • Kuinka pitkälle on frisbee kiekkoa heitetty? Jätä vastauksesi rastilla, niin voit voittaa palkintoja! 
  • Paikalla frisbee kilpapelaaja ja asiantuntija.

Polttopallo

  • 3 tarkkuusheittoa maaliin (palkinto).
  • Mikä oli Ben Stillerin polttopalloleffan nimi? Jätä vastauksesi rastilla, niin voit voittaa palkintoja!
  • Paikalla polttopallon Suomen Mestari ja ao. voittaneen joukkueenjohtaja. Murros-tapahtumassa mukana myös Suomen polttopalloliiton puheenjohtaja ja kunniapuheenjohtaja.

klo 10 – 14 Virtuaalitennis

  • Virtuaalitennisharjoitus (1-2min max/ pelaaja, osallistujamäärän mukaan).
  • Kuka on sinun mielestäsi kaikkien aikojen paras tennispelaaja? Jätä vastauksesi rastilla, niin voit voittaa palkintoja! 
  • Paikalla tenniksen ammattivalmentaja (Järvenpään tennisseura).
Vihreä paitainen tenniksen pelaaja katsoo kameraan virtuaalilasit silmillään.
Virtuaalinen tennisvalmentaja Stefan odottaa sinua 18.4. Murroksen aktiviteettipisteellä. Tule kokeilemaan ja oppimaan uutta!

Iltapäivän ohjelma – Esiintyjät

13 – 14

Arnaud Dressen, CEO and Founder, WONDA
Jussi Kajala, CEO, 3DBear

Timo Mäkelä, Teacher, Keuda
Students (Builders of the Metaverse), Keuda

Jussi and Arnaud will introduce how they are approaching immersive learning and illustrate their presentations with a curated list of case studies, from corporate responsibility training, to vocational training case examples in logistics and general studies, and unveil their latest experiments with GPT for language learning with Harvard University.

As part of their presentation, they will also introduce the Murros Immersive Experience which was built in collaboration with Keuda. Teacher Timo Mäkelä and his students will share their experiences regarding co-designing and building the Keuda Metaverse.

Jari Leinonen, tutor-opettaja, Kempeleen kunta

Kempeleen kunnassa peruskoululaiset ovat olleet luomassa kuntaan uusia toimintoja. Lapsille ja nuorille annetaan mahdollisuus osallistua kunnan toimintojen kehittämiseen esim. omien applikaatioidensa avulla. Applikaatioita on luotu Microsoftin Power Apps -työkalulla.

Paneelin vetäjänä toimii Minna Taivassalo OPH:sta.

ALL ROBOTS paneelissa panelistit keskustelevat tai kertovat näkemyksensä vapaasti kukin vuorollaan eri aiheista kuten esim.  

  • Robottipedagogiikka omassa koulussa tai yrityksen tarjoamana ratkaisuna 
  • Miten tekoäly mahdollisesti liittyy omaan ratkaisuun? 
  • Ja muita mielenkiintoisia kysymyksiä! 

Tule kuulemaan! 

PANEELISSA MUKANA

  • Johanna Hemminki + Elias-robotti
  • Elisa Utriainen, Riihimäen kaupunki / Robotiikkakampus
  • Juha Katajisto, Dobot
  • Janne Raatikainen, Ubtech
Johanna Hemminki, CEO & Founder, Elias Robot

PANEELISSA MUKANA JOHANNA & ELIAS! 
Esityksessä robottiavusteisen kielenoppimisen parhaat työkalut: Elias Robot sekä NAO6 ja Alpha Mini -humanoidirobotit

  • Elias Robot on puheentunnistusta ja robotiikkaa hyödyntävä oppimissovellus, joka auttaa harjoittelemaan kieliä ja viestintätaitoja hauskalla ja motivoivalla tavalla. 
  • Elias Robot helpottaa opettajan työtä mahdollistamalla vuorovaikutteisten sisältöjen luomisen helposti ja nopeasti ilman ohjelmointitaitoja, tekoälyn avulla. Elias Robotin laaja oppituntikirjasto sisältää myös runsaasti valmiita suullisia harjoitteita useille eri kielille ja taitotasoille. 
Elisa Utriainen, Riihimäen kaupunki / Robotiikkakampus

Toimin robotiikkakoulutuksen erityisasiantuntijana Riihimäen kaupungilla. Työhöni kuuluu laajasti robotiikkakoulutuksen kehittämiseen liittyviä toimia, toimin esimerkiksi Avoin RoboLab -hankkeessa projektipäällikkönä.

Teemu Leinonen, Professor, Aalto University  

An emerging paradigm of online collaboration are a mirror worlds,  digital platforms, where everything in the real world— every place, building, and lamppost — will have its digital twin. With the crowing computing power and increasing network connectivity a mirror world is not only a replica of the real world but something that comes with layers of information, meanings, and functions that make it possible to interact with and manipulate. It is reasonable to claim that mirror worlds constructed using video, VR and AR will be the next technological platform with societal impact — like the impacts from the first big digital platform, the web, and the second platform, social media on mobile phones — we should have an idea of how and what we can learn with and from this platform. First, it is important that we have a deep understanding of the principles and functions of mirror worlds. Second, we should learn to be responsible when taking advantage of the platform in our own life endeavours. 

Kisapäällikkönä: Raimo Giren, Keuda

18.4. kisataan Keudassa usean oppilaitoksen kesken ROBO HOCKEY –turnaus. Kisa käydään VEX-roboteilla. VEX-robottien käyttö on hyvin monipuolista ja erityisesti pedagogisesti hyödyllistä. Kerromme esityksessä mm. tästä eri oppilaitosten kokemuksista ja suunnitelmista. 

Katriina Lammi, Head of International Affairs, Keuda 
Tuire Salo, English Teacher, Keuda 

Piloting the use of virtual reality (VR) in 5 countries resulted in hands-on recommendations to teachers, it-support and management in vocational Schools – adaptable to other training sectors as well. 

Katriina Lammi and Tuire Salo discuss pedagogical aspects, technical and financial considerations, as well as student feedback. 

Eeva-Maria Berggren, Lehtori/Terveysala, Hämeen ammattikorkeakoulu Oy 
Erika Salminen, palvelukoordinaattori, Hyvinvointiosaamisen yksikkö, Hämeen ammattikorkeakoulu Oy 

Tule kuulemaan esitys Pystyvä kodista! Miten siellä käytetään robotiikkaa opetuksessa, kehittämis- ja tutkimustyössä. Kerromme mm. myös monialaisista yhteistyökuvioista näissä. Mukana esityksessä tietenkin robottimme Cruzr!


14-15

Pekka Varis, CEO, Cineshare 
Omniverse Ambassador (World´s first) 

Creating cinematic storytelling with easily and fast using latest Omniverse technology with reallusion characters! Digital twins and much more! 

Sukellamme Murroksen Keuda Metaverseen! Paikalla Opettaja Jaakko Jänis ja opiskelijoita. Haastattelijana ja kiertämässä Inka!

Pekka Halosen akatemia – VR- taiteen äärellä

Minna Keso esittelemässä virtuaaliteostaan POSIO.

Teos syntyi kesällä 2022 Pekka Halosen akatemian Mediataiteen kesäkurssilla. Murros-tapahtumassa teoksen voi kokea virtuaalilaseilla myös Wonda-ympärsistössä.

Teoksessa voi vierailla virtuaalilaseilla 360° 2D-muodossa myös osoitteessa: https://www.youtube.com/watch?v=qkjW4a8OWPI

POSIO

Teokseni Posio on saanut nimensä synnyinkyläni Posion mukaan. Nimi on annettu alueen saamelaisasutuksen aikaan ja se tarkoittaa kodan perällä olevaa pyhää aluetta, jonka aukon kautta on mahdollista pyhässä rituaalissa kulkea tuonpuoleiseen. Vanhan saamelaisuskonnon mukaan jumaluus asui kodan permannon alla. Teoksessani vien katsojan POSIOn kautta maagiselle virtuaalimatkalle.

Äänimaailma:
Orvon joiku (trad.)
Sovitus Laulu Äänitys, 12 raitaa
Miksaus ja eksportointi
Käytetyt laitteet ja ohjelmat:
GarageBand
Focusrite

Teos POSIO:
Kuvaus Editointi Eksportointi
Käytetyt laitteet, ohjelmat ja materiaalit:
Theta Ricoh 360 -kamera
Ricoh Theta, Ricon Theta Sticher ja Ricoh Theta file transfer for Mac
Premier Pro
Photoshop
Akryylimaali, muste ja vesiväri kankaalle
Oculus-lasit ja siihen liittyvä tiedonsiirto-ohjelmisto

Minna Turtiainen 
Projektipäällikkö 
XR Museum Center / Järvenpää, Kerava, Tuusula 

Missä museot ovat virtuaalitodellisuudessa? Ollessamme metaversumien partaalla, tulisiko virtuaalimuseon enemmän kuin interaktiivinen verkkosivu, etävierailu tai online-luento? 

Museoista on tullut digitaalisia. Ne tarjoavat etävierailuja näyttelyihin, opastuksia, rakennusten 3D-mallinnoksia; ne tarjoavat kokoelmansa, kuraattoripuheenvuoronsa ja webinaarinsa online. Digitaalinen myös sekoittuu fyysisiin näyttelytiloihin. Kutsumme monia näistä toiminnoista virtuaalisiksi. Museoiden vuorovaikutteiset ja sosiaaliset toiminnot ottavat nyt ensiaskeliaan web3:ssa. 

Uuden virtuaalisen museokeskuksen rakentaminen Järvenpäälle, Keravalle ja Tuusulalle yhdistää monet museot ja niiden erilaiset kokoelmat ja tulokulmat. Tavoitteena on luoda vuorovaikutteinen, osallistava virtuaalipaikka taiteen ja kulttuuriperinnön jakamiseen. Uusi XR-museokeskus nousee web3- tai metaversumipalveluympäristöön. Mitä kysymyksiä tulee ratkaista, ennen kuin rakennustyö alkaa? Ja mitä on hankkeessa tähän mennessä opittu? 

Mikko Luukkonen, Solution Sales, Softability Oy

XR technologies (Augmented AR, Mixed MR and Virtual Reality VR) have already emerged to support modern industrial and medical device manufacturers to guide and speed up work, reduce errors, help diagnose problems, enhance training and support sales and marketing. Softability has experience of delivering such projects to global industrial customers with clearly defined KPIs for success. We are excited about how immersive technologies help solve real-world problems! 

XR technologies enable, for example: 

  • An immersive and faster way to learn 
  • Guided, hands-free working 
  • Getting help remotely, even in real-time
  • Placement and visualization of products and product ideas in the real environment.
Pete Stockley, järjestelmäerityisasiantuntija, OMNIA

MaFEA-hankkeen päätavoitteena on tarjota pedagogisia mahdollisuuksia, esimerkkejä ja hyviä käytäntöjä uuden teknologian soveltamisesta kaikille ammatillisen koulutuksen opettajille ja opiskelijoille.

XR Presence (xr-presence.com)

Rauno Saarnio
Partner/CDO – XR Presence Inc


Heads up for – Regulations and standards

The Commission has no immediate intention to propose specific policy or 
regulatory measures concerning the metaverse since the existing 
regulatory framework also applies to the metaverse. 

Rauno Saarnio Chief Design Officer ja partneri XR Presence Oy:ssä 
olen yrittäjä, minulla on 40 vuoden kokemus kansainvälisestä 
liiketoiminnasta – ja opin vieläkin uutta. 
AR/VR/XR asioissa + 10 v kokemus ja olen ollut useissa EU hankkeissa 
Horizon, Eureka, COSI, etc. 

XR Presence provides a VR/XR platform and a wide range of sites and functionalities to create company specific virtual reality solutions and experiences. 

XR Presence (xr-presence.com)

Achyut Chandra, Global Open Innovation Lead, HCLTech

Achyut Chandra will tell how Industrial Metaverse and Generative AI are paving way for high touch interactions in 2023. Do not miss this!

Antti Laiho, lehtori, Metropolia ammattikorkeakoulu

Livedemo, miten pelikehityksessä voidaan hyödyntää koneoppimista. Esityksen aikana rakentuu ympäristö ja säännöt, joita tarkastelemalla tietokone (ehkä) oppii laskeutumaan ”avaruusraketilla” laskeutumisalustalle. Tiedossa siis joko suuria onnistumisia tai uskomattomia demoefektejä.


15 – 16

Professor, neuroscientist Minna Huotilainen, University of Helsinki

Modern neuroscience is used in the field of education to understand how learning and teaching could be optimally organised. In this talk, the ways we use technology in education, and the consequences of its use, are evaluated from the point of view of brain research. 

Inka raportoi Metaversestä, aluksi käymme vain katsomassa lyhyesti tunnelmia esim. LOBBYSTA ja muista tiloista esim. Lähetystila 1:stä, missä oma lähetys Kerava-salista jatkuu! 

Jatkamme haastatteluja esittelypisteillä, tervetuloa mukaan!

Kim Nyberg, Technology Director, Trimble 

XR, robotics and AI are three technologies that are transforming work in many industries, including construction. This presentation will cover some of the latest advances in the industry, including real world use cases from the construction industry. 

AI Paneelia – Metaversumista – fasilitoivat Kari Honkonen ja Risto Linturi. Risto Linturi kerää Murros – päivän aikana kysymyksiä paneelia varten inspiroituneena päivän esityksistä. Paneelin pääteemana on tekoäly, mutta ainakin avauskysymyksessä sivutaan myös metaversumia ja tekoälyn roolia oppimisessa, erityisesti ammattilisen opetuksen kontekstissa mutta myös laajemmin.

Panelisteina keskustelemassa

  • Vesa Perälä
  • Miska Noponen
  • Jussi Kajala sekä
  • Rauno Saarnio.

Digitalisaatio ammatillisessa koulutuksessa  -verkoston tapaaminen hybridinä: livenä Keravalla Keuda-talon AIMO-auditoriossa ja TEAMS-yhteydellä. Verkostotapaamisessa kuulet tuoreita kuulumisia ja nostoja tapahtuman teemoista ja voit halutessasi osallistua keskusteluun ja jakaa kokemuksia. Kokemusten pohjalta pohditaan yhdessä, miten tästä eteenpäin? Keskustelussa mukana myös Murros-tapahtuman yhteistyökumppaneiden edustajia AMKE ry:stä, Opetushallituksesta sekä Oppiva Investistä.

Täältä löydät lisätietoja verkostosta ja ilmoittautumalla jäseneksi saat TEAMS-tapahtumalinkin https://www.oph.fi/fi/kehittaminen/digitalisaatio-ammatillisessa-koulutuksessa.

Vesku Paananen, Tech Lead, Partners
Microsoft

Industrial metaverse is a transformative catalyst for innovation. Our ability to bring immersive experiences into the world of work has the potential to empower millions across the globe. What is making this such an exciting time and what is happening right now across a diverse set of industries? Hear why Microsoft is continually investing in technologies, platforms, and solutions to fully realize the value of the industrial metaverse based on an innovation loop of design, build, operate, and optimize.

Miten M365 tukee ja mahdollistaa oppimista? Esityksessä keskitytään eniten Teamsiin, mutta käydään muitakin työkaluja läpi. Älä missaa näitä! Tervetuloa mukaan kuulemaan!


Videot

Avaruusvalas2001 -tiimi osallistui vuoden 2022 Uneton48 lyhytelokuvakilpailuun teoksella ”Adaptaatio”. Tiimin tukikohta oli SW5 -studiolla. 

Kempeleen kunta Oulun seudulla on ottanut ensimmäisenä Suomessa käyttöön Microsoft Power Apps -koodauksen opetuksen osana. Koululaisten innovatiivisuus pääsee valloilleen opetuslaboratorioissa, joissa he voivat harjoitella matalan kynnyksen koodausta ja kehittää kansalaiskehittäjätaitojaan. Tuloksena on syntynyt useita sovelluksia, kuten hyvinvointi-, kartta- ja harjoituspäiväkirjasovellus. 

Aikaisemmat tapahtumat

Tutustu edellisten vuosien toteutuksiin alla olevista linkeistä.

Kysy lisää

Honkonen Kari

Verkkopedagogiikan Kehittäjä

+358401745520

Järvenpää, Sibeliuksenväylä 55