Murros 2024 – Ohjelma

Tervetuloa Murros 2024 tapahtumaan

Uusi oppiminen nyt ja tulevaisuudessa

#Murros2024 keskittyy uusiin oppimisen tapoihin ja tulevaisuuden koulutusteknologioihin. Tänä vuonna keskiössä ovat virtuaalitodellisuus (VR), lisätty todellisuus (AR), tekoäly (AI) ja robotiikka. Luvassa on esityksiä, paneelikeskusteluja ja työpajoja, jotka avaavat näiden teknologioiden mahdollisuuksia ja haasteita koulutuksen saralla. 

Aika: Torstai 11.4.2024 klo 9.00 – 16.00
Paikka: Hybriditapahtuma eli paikan päällä Keravalla Keuda-talossa (Keskikatu 3, Kerava) sekä verkossa (ilmoittautuneille lähetetään osallistumislinkki lähempänä tapahtuman ajankohtaa)

Tarjolla monipuolista ohjelmaa paikan päällä ja etänä

Paikan päällä pääset seuraamaan esityksiä, verkostoitumaan, nauttimaan tapahtuman tunnelmasta ja tutustumaan yritysten esittelypisteisiin. Tapahtumapaikalla, Keravan Keuda-talolla on useita yritysten ja tuotteiden esittelypisteitä, joissa aiheeseen pääsee syventymään asiantuntijoiden kanssa keskustelemalla. Esittelypisteillä on myös ohjelmaa ja haastatteluja. 

Lisäksi aulatiloihin on järjestetty myös muuta ohjelmaa ja aktiviteetteja. Tervetuloa tutustumaan toimintoihin vaikkapa lounastauon aikana.

Tapahtumassa on kaksi esiintymislavaa, Kerava-sali sekä Aimo-auditorio. Etänä voit seurata asiantuntijoiden puheenvuoroja molemmilta esiintymislavoilta. Lavojen esiintymiset striimataan omiin eri lähetyksiinsä.

Tapahtuman juontajina toimivat Oppiva Investin yhteiskuntasuhdepäällikkö Sanja Mursu (Kerava-sali) sekä Keudan yrityspalveluiden palvelupäällikkö Elina Sinivuori ja Keudan kilpailutoiminnasta vastaava Janne Jousiaho (Aimo-auditorio).

Murros2024 -tapahtumaa varten on luotu oma botti, jolta voi kysyä lisätietoja tulevasta mutta myös edellisistä Murros-tapahtumista! Botin käyttö edellyttää sisäänkirjautumisen ja ChatGPT4 -tilauksen. Huomioithan kuitenkin, että tekoälykin tekee välillä virheitä, joten sen antamat vastaukset voivat myös sisältää virheellistä tietoa. Botti on tehty kuvastamaan tätä ”murrosta” jossa elämme ja tuomaan näkyväksi erilaisia uuden teknologian ratkaisuja, olivat ne sitten esim. tällaisia tekoälytoteutuksia kuten tämä mahdollisesti joskus hallusinoiva botti!

QR-koodi Kerava-salin livelähetykseen.
QR-koodi Aimo auditorion livelähetykseen.

Aamupäivän ohjelma klo 9-12

Aamupäivällä ohjelma on suomen kielistä kahdessa eri salissa. Molempia esiintymislavoja voi seurata suorana omista lähetyksistään. Linkit live-lähetyksiin päivitetään lähempänä tapahtumaa.

9.00-9.15 Yhteinen lähetys molemmilta kanavilta

Tervetulosanat

Riikka-Maria Yli-Suomu, kuntayhtymän johtaja, Keuda
Sanja Mursu, yhteiskuntasuhdepäällikkö, Oppiva Invest
Peter Pahlman, johtava asiantuntija, AMKE
Minna Taivassalo, opetusneuvos, Opetushallitus


9.15-9.45 Kerava-sali

Tulevaisuuden maailma

Risto Linturi, futuristi

Linturi luotaa ihmisen roolia tulevaisuuden maailmassa. Älykkäät robotit liikkuvat ihmisten seassa suorittaen moninaisia työtehtäviä ihmisten tavoin. Virtuaalimaailmoja kansoittavat tekoälyt saavuttavat useimmat ihmisen ajattelun kyvyt. Jokaisella paikalla, koneella ja ihmisellä on oma digitaalinen kaksosensa, ja jokaisella ihmisellä on omia älykkäitä fantasiamaailmojaan. Mitä tuo uljas uusi maailma merkitsee työlle, ihmisille ja osaamiselle?


9.15-9.20​ Aimo-auditorio

Haastatteluja ständeiltä

Aimo-auditorion lähetys alkaa ständeiltä! Tässä lähetyksessä pääset tutustumaan ständeihin myös etänä. Aamun haastattelujen lisäksi sukellamme ständeille myös iltapäivällä esiintyjien puheenvuorojen välissä.


9.20-9.30​ Aimo-auditorio

Keuda & XR Presence avaavat virtuaalipuolen tapahtuman

.

Virtuaalipuolella paljon ohjelmaa ja voit mm. seurata MURROKSEN LIVE-lähetyksiä siellä!

Keuda Metaverse virtuaalitilat avaa Hanna Nyrönen, Viestintä- ja markkinointipäällikkö, Keuda sekä Rauno Saarnio, CDO and Founder, XRPresence Oy


9.30-9.45 Aimo-auditorio

Microsoftin Innovative Educator Expert -toiminta

Hannu Turunen, Lehtori, digimentori, Microsoft Innovative Educator Expert
Metropolia Ammattikorkeakoulu

Lyhyt esittely Microsoftin Innovative Educator Expert -toiminnasta sekä käytännön esimerkki Teamsin, SharePointin ja Moodlen yhdistämisestä opetuksessa.


9.45-10.00 Kerava-sali

Työelämän digiharppaus: Miten vastata yritysten osaamistarpeisiin

Riikka Vataja, johtava asiantuntija, Kauppakamari

Työelämän digimurros muuttaa myös yritysten osaamistarpeita kiihtyvällä tahdilla. Miten varmistamme, että kykenemme vastaamaan niihin riittävän ripeästi?


9.45-10.00 Aimo-auditorio

Kyberturvallisuus – tärkeä työelämätaito

Heimo Merilehto, opettaja, ICT -teknologia ja kyberturvallisuus, Keuda

  • Kyberturvallisuus on tämän päivän kansalaistaito, sillä tutkimusten mukaan ihminen on tietoturvan heikoin lenkki
  • Koulutus ja kyberturvallisuusasioiden esiin nostaminen lisäävät työntekijöiden tietoisuutta vaaroista
  • Lisäksi tarvitaan osaavia IT –ammattilaisia

10.00-10.30 Kerava-sali

Tekoäly arkeen

Antti Merilehto

Millä tavalla tekoäly ja erilaiset tekoälytyökalut voivat olla apuna oppimisessa osaamisen kehittämisessä ja työelämässä? 

Lue lisää

Antti Merilehdon käytännönläheinen puheenvuoro avaa tekoälytyökaluja ja niiden käyttöä tosielämän esimerkein. Mitään ei tarvitse osata tai tietää kun lähdet mukaan kuuntelemaan tätä innostavaa puheenvuoroa. 
Antti on tekoälyn parissa toimiva yrittäjä, hän on aikaisemmin työskennellyt Googlella ja Evento Awards on palkinnut hänet vuoden puhujana.


10.00-10.15 Aimo-auditorio

Uudet teknologiat oppimisen ja hyvinvoinnin tukena 

.

Riikka Marttinen, erityisasiantuntija, Erilaisten oppijoiden liitto

  • Tekoäly erilaisen oppijan tukena
  • Oppimisen apuvälineet
  • Motivaatio, tunteet ja minäpystyvyys

10.15-10.30 Aimo-auditorio

Hyvinvointi ja terveysteknologia tulevaisuuden ammattina

Jarno Kupiainen, opettaja, Varia ja Karita Kupiainen, opettaja, Varia

  • Hyvinvointi- ja terveysteknologian moninaiset käyttökohteet
  • Monialaista hyvinvointi- ja terveysteknologian koulutusta Variassa
  • Koulutuksen ja työelämän yhteistyö uusien teknologioiden käyttöönotossa

10.30 – 10.50 Kerava-sali

Työtä ja oppimista tulevaisuudessa -paneeli

Paneelin vetäjänä toimii Minna Taivassalo, opetusneuvos, Opetushallitus, Ammatillinen koulutus -yksikkö

Mukana keskustelemassa ovat  

Antti Merilehto, tekoälytulkki
Anna-Mari Leinonen, rehtori, Keuda
Riikka Vataja, johtava asiantuntija , Kauppakamari
Mira Ruusunen, liiketoimintajohtaja , Norlandia Care


10.30-10.45 Aimo-auditorio

Generatiivinen tekoäly Adobe-sovelluksissa

Juha Laamanen, Adobe Certified Instructor

Adobe Certified Instructor Juha Laamanen esittelee Adoben tekoälyn hyödyntämismahdollisuudet eri ohjelmistoissa.

Demot
  • Adobe Firefly
  • Express
  • Photoshop
  • Illustrator

10.45-11.00 Aimo-auditorio

VR Builder ja sen mahdollisuudet oppimisessa

Mikael Bowellan, Softability

Softability XR Studion keihäänkärki älylasiavusteiseen opetukseen on tänä vuonna VR Builder ja sen mahdollisuudet. Tulemme esittelemään tällä alustalla Keudalle tekeillä olevan apuvälineen logistiikkakoulutukseen, eli kuorma-auton oikeaoppinen lastaus.



11.00-11.15 Aimo-auditorio

Robottien automaatiopeliä ja finaali

Kisapäällikkönä Raimo Giren, Keuda

11.4. kisataan Keudassa usean oppilaitoksen kesken ROBO HOCKEY –turnaus. Kisaamaan on tulossa muun muassa Hyria haastamaan Keudaa.

Lue lisää

Kisa käydään VEX-roboteilla. VEX-robottien käyttö on hyvin monipuolista ja erityisesti pedagogisesti hyödyllistä. Kerromme esityksessä mm. tästä eri oppilaitosten kokemuksista ja suunnitelmista.

.

 


11.05-11.20 Kerava-sali

Tekoäly ja laki Murroksessa

Ismo Kallioniemi, Eversheds Asianajotoimisto Oy, Asianajaja, osakas

  • Tekoälyn kannalta keskeiset oikeudelliset kysymykset
  • Tekoälyn vaikutus oikeudelliseen sääntelyyn

Esityksessä listataan keskeiset AI:n kanssa esiin tulevat seikat ja kerrotaan mikä niiden vaikutus on juristin kannalta. Esityksessä käsittelyssä hieman myös EU:n AI Act.


11.15-11.30 Aimo-auditorio

Mitä tekoälyllä voi oikeasti tehdä jo nyt?

Esa Riutta

Tekoäly on joidenkin mielestä tulevaisuuden taito, mutta se ei pidä paikkaansa. Tekoäly on jo täällä ja sillä voi tehdä monia oikeassa työssä tai elämässä muuten helpottavia asioita. Tule tsekkaamaan mitä voit tehdä tekoälyllä vaikka heti.


11.20-11.30 Kerava-sali

Sukellus Keudan XR maailmoihin


11.30-11.45 Aimo-auditorio

Osaamisen kartoittamisen työkalu + NAO-GPT

Johanna Hemminki, CEO & Founder, Elias Robot ja Virginia Martinez, opettaja, Keuda

Keuda ja Elias Robot ovat kehittäneet yhteistyössä uudenlaisen, tekoälyyn perustuvan kartoitustyökalun, joka auttaa tekemään opiskelijan osaamisen näkyväksi. Ständillä esittelemme oppilaitoksen ja yrityksen yhteiskehittämisen tuloksena syntyneen tekoälypohjaisen osaamisen kartoittamisen työkalun

Lue lisää

Jaamme kokemuksia työkalun tuomasta lisäarvosta ja sen vaikutuksesta osaamisen tunnistamiseen. Esittelemme myös työkalun tulevaisuuden kehityssuunnitelmia ja visioimme tekoälyn kasvavaa roolia ammatillisen koulutuksen parissa, erityisesti yksilöllisten oppimispolkujen tukemisessa.

Lisäksi: 
Mitä saadaan, kun yhdistetään kaksi maailman monipuolisinta opetusrobottia, NAO ja Pepper –  sekä edistyksellinen GPT-4-tekoäly? Täysin uudenlainen tapa oppia ja opettaa!


11.30-11.50 Kerava-sali

Näin avataan tekoälyn musta laatikko – kuinka Generation AI hanke kehittää lapsista ja nuorista datatoimijoita?

Jari Laru, KT, yliopistonlehtori, teknologiatuettu oppiminen ja opetus, Oulun yliopisto

Esityksessä käydään läpi tekoälyteknologioiden vaikutuksia lasten ja nuorten arkeen ja sitä kuinka Generation AI hankkeessa kehitetyillä sovelluksilla voidaan tehdä nuoristamme datatoimijoita.


11.45-12.00 Aimo-auditorio

Digitaalisen oppimisympäristöjen kehittäminen – terveys- ja hyvinvointiteknologian älykodit sotealan opetuksessa Tampereen seudun ammattiopistossa

Inga Pöntiö, lehtori, Tredu

  • Reaalimaailman ja laajennetun todellisuuden oppimisympäristöjen yhdistäminen (pedagoginen ja toiminnallinen)
  • Laajennetaan olemassa olevaa fyysistä älykotikonseptia Tredun kaikkiin toimipisteisiin, joissa on sotealan opetusta ja samanaikaisesti tehdään älykodeista virtuaalinen oppimisympäristö
  • Hyödynnetään tieto- ja viestintätekniikan opettajia ja opiskelijoiden osaamista, opinnollistetaan digitaalista ohjelmisto-osaamista, AR, VR ja 3D mallinnus
  • Tutkitaan oppimisanalytiikan ja tekoälyn hyödyntämisen mahdollisuuksia

11.50 – 12.00 Kerava-sali

Kestävän kehityksen kysymyksiä lavalla


Lounas ja aktiviteetit klo 12-13

Lounasta tarjolla Keuda-talon Ravintola Breikissä. Lounaslistan näet täältä: Ravintola Breikki menu

Tapahtumaan on järjestetty myös pientä aktiviteettia, joihin voi käydä tutustumassa lounastauon klo 12 – 13 aikana.

Sukella tapahtuman virtuaalimaailmoihin!

Tilassa on monta henkilöä virtuaalilasit päässään.

Metaverse -tilassa (Hjumppa) tarjolla useita virtuaalilaseja, joilla voit sukeltaa tutustumaan myös tapahtuman virtuaalimaailmoihin!

Tekoälyllä tehty kuva tenniksen pelaajasta.

Jos tekoäly ja tennis kiinnostavat, tule moikkaaman meitä MetaVerse-tilaan (Hjumppa), niin näytämme sinulle esimerkiksi tennis-bottia!

Stefan Aalto-Setälä, Järvenpään Tennisseura

Iltapäivän ohjelma klo 13-16

Iltapäivällä Kerava-salissa jatkuu suomen kielinen ohjelma. Aimo-auditoriossa iltapäivän esitykset ovat englanniksi. Esityksiä voi seurata samoista live-lähetyksistä kuin aamupäivälläkin. Linkit live-lähetyksiin päivitetään lähempänä tapahtumaa.

13.00-13.05 Yhteinen lähetys molemmilta kanavilta

Tervetuloa! Welcome!

Musiikkiesitys EDTECH DISRUPTION Let´s Rock!


13.05-13.25 Yhteinen lähetys molemmilta kanavilta

Unlocking AI Secrets: Essential Insights for Educators, Parents, & Students

Jamie Bykov-Brett, Futurist Educator

  • AI Demystified: Simplifying the complexities of Artificial Intelligence for broader understanding.
  • Future-Ready Skills: Identifying essential skills and competencies for success in a digital world.
  • Educational Transformation: Exploring AI’s impact on the educational landscape for both teachers and students.
  • Parental Guidance in the Digital Age: Providing strategies for parents to effectively manage the challenges and opportunities presented by AI.

13.25-13.45 Kerava-sali

EU vauhdittaa datan liikkumista yritysten välillä. Mitä kaikkea reilu datatalous mahdollistaa ja mitä joka ammattilaisen tulisi siitä tietää?

Tarmo Toikkanen, johtava asiantuntija,
Reilu datatalous / Data ja kilpailukyky, Sitra

Vuoden 2020 EU:n datastrategia alkaa vaikuttaa meidän kaikkien arkeen. Alkuvuodesta 2024 tulivat voimaan uudet pelisäännöt somealustoille, verkkokaupoille ja digijäteille: mainontaa rajoitetaan, sisällöntuottajilla on nyt perusoikeudet, yhteiskunnalliset riskit minimoidaan.

Lue lisää

Yritykset ja niiden kumppanit muodostavat dataekosysteemeitä luoden siten uusia palveluita ja tuotteita sekä parantaen kilpailukykyä. Euroopan ensimmäinen datanvälityspalvelu rekisteröitiin Suomeen tammikuussa 2024. Julkisen sektorin avoin data ja suojattu data tulevat yhä laajemmin yritysten käyttöön.

Mitä tästä kaikesta tulisi ammattiin valmistuneen tietää? Missä tilanteissa olisi hyvä hoksata, että nyt datan fiksulla käytöllä säästyisi aikaa ja vaivaa? Miten omaa yritystä perustettaessa datan mahdollisuudet leivotaan liiketoimintamalliin heti alusta alkaen?


13.25-13.30 Aimo-audiotorio

Easy going START with Janne & Kari

…with some fellow EdTech Disruption Guests!


13.30-13.40 Aimo-audiotorio

EdTech XR Disruption Edu worlds

.

Virtual side – LET´S DIVE IN!

Keuda & XRPresence open the virtuals Worlds of the event!

Rauno Saarnio, CDO and Founder, XRPresence Oy and Hanna Nyrönen, Communications and Marketing Manager, Keuda, will open the Keuda Metaverse 2024 virtual spaces.

In the virtual aspect, there’s a lot of program and maybe some cool stuff, and among other things, you can follow the LIVE broadcast of THE EDTECH DISRUPTION DAY 2024 there!

Welcome!


13.40-13.55  Aimo-audiotorio

Saving and Making Money with XR Solutions

Jukka Viitanen, CEO, XRPresence

We plunge into the deepest end of the global “XR pool” and bring you up-to-date to the latest ways to boost your sales on multiple markets 24/7/365. Learn from our experience, how to engage your clients to interactive XR sales process and win markets by 100:1. We did it in Nordics, Europe and the USA. 

Tomorrow you can do it too.


13.45-14.00 Kerava-sali

Virtuaalimuseohanke XR Museo ja virtuaaliset elämykset opetuksessa

Janne Tamminen, XR Museo hankejohtaja, Virtuaalimuseo / Järvenpää, Kerava, Tuusula

Keski-Uudenmaan virtuaalimuseohanke kehittää erilaisia virtuaalisia elämyksiä alueen museoiden sisällöistä. XR Museo teki ja julkaisi ensimmäiset etävierailukohteet Erkkolasta ja Aleksis Kiven kuolinmökistä, joita pääsee tutkimaan itsenäisesti lähes millä päätelaitteella virtuaalisten oppaiden Professori Ajan ja Rouva Spindellin kanssa xrmuseo.com -sivuilla.

Lue lisää

XR Museo kehittää tekoälyn avulla virtuaalisia avatareja oppaiksi, jotka osaavat yli sataa kieltä ja osaavat vastata vieralijoiden kysymyksiin. VR silmikoille kehitettävät kolmiulotteiset ja täysin immersiiviset elämykset ja historian simulaatiot tulevat vaikuttamaan ratkaisevasti siihen miten passiivinen tiedonsaanti muuttuukin ainutlaatuiseksi kokemukseksi toisessa ajassa kun voit itse olla osa interaktiivista oppimisprosessia erilaisin keinoin kuten pelien kautta.

XR Museohankkeen missiona on tuottaa alueen kulttuuriperintö eläväksi historiaksi, jossa museot, opetus ja viihde kohtaavat täysin uudella tavalla.


13.55-14.10 Aimo-audiotorio

The Africa we want: Building a More Integrated and Inclusive Digital Society and Economy through the Transformation of Digital Infrastructure, Meaningful Connectivity, Digital Literacy, and More

Teddy Guday, Chief Specialist and Group Manager, visionary entrepreneur and the Co-Founder of DEMERA and EISAA

In this presentation, Tewodros Guday explores the untapped potential of Africa as an attractive and lucrative continent for business and innovation.

Read more

With a focus on building a more integrated and inclusive digital society and economy, he delves into the transformation of digital infrastructure, the importance of meaningful connectivity, the role of digital literacy, and the overall impact on economic development.


14.00-14.15 Kerava-sali

Exoskeletonit eri ammattialojen opetuksessa ja työelämässä

Minna Laine, Meditas

Exoskeletonit keventävät monella alalla. Nyt myös Keudalla. Opiskelijoita esittelemässä exoskeletoneita eri aloilla. Ulkoiset tukirangat keventävät ja auttavat ehkäisemään vaivoja.


14.10-14.30 Aimo-audiotorio

Web3 as a Business Strategy

Dr Annelize Booysen, Founder-Architect of Your Global Village

Web3 is too often seen as a technical term. There is however more it it than that. We’ll look at the core elements of Web3. Everything is connected with everything else. We’ll dive into why this is a pivotal moment in time. We’ll step beyond the theory and look at what Web3 looks like in real life. We’ll finally look at how businesses can, and should, integrate Web3 into their strategies.


14.30-14.50 Kerava-sali

Paneelikeskustelu: Hyvinvointi ja digitaalisuus

Paneelin vetäjänä toimii Hanna Nyrönen, viestintä- ja markkinointipäällikkö, Keuda

Mukana keskustelemassa ovat:

Heidi Paal, kehitysvastaava, digikulttuuri, Taitotalo
Miska Noponen, toimitusjohtaja, Annie Advisor
Yaxye Asad Mohamud, Movement Ry


14.30-14.45 Aimo-audiotorio

New technologies demands new concepts to be able to become cool

Antti Martikainen, CEO, Virtual Dawn

Popularization of participation and sharing and creating together is achieved by community driven platforms like Virtual Dawn. Today over 100 creators and multiple BtoG/B stakeholders rely on the creation power of community driven SDK that is maintained by Virtual Dawn. The cool wind from the northern innovation is delivered to you by Community Engineering Officer – Antti Martikainen.


14.45-14.50 Aimo-audiotorio

Dive to the XR worlds

We will meet interesting people in virtual worlds.


14.50-15.00 Kerava-sali

Kuinka paljon olemme valmiita kokeilemaan ja oppimaan, jos voimme tehdä sen turvallisessa ympäristössä?

Anna-Mari Jääskeläinen, Gamification Consultant & Trainer, Seppo-pelit

  • Pelillisen oppimisen voima: Millaisia simulaatioita peleissä käytetään tukemaan esimerkiksi terveydenhoitoalalla työskentelevien osaamista sekä hyvinvointia?
  • Turvallisuuden tunne pelin sisällä: Rohkeuskin vaatii harjoittelua. Miten pelillisyys tukee psykologista turvallisuutta?
  • Yhteisöllisyyden vahvistaminen: Millaisia interaktioita oppimispeleissä syntyy ja miten pelillisyys vahvistaa yhteisöllisyyttä?

14.50-15.10 Aimo-audiotorio

Panel: The Digital Learning in Disruption

Panel host Kari Honkonen

Panelists:
Jamie Bykov-Brett
Risto Linturi
Teddy Guday


15.10-15.25 Aimo-audiotorio

GenAI in the Education Sector

Sharad Agarwal, Chief Metaverse Officer, Cyber Gear

GenAI can play an important role in the Education Sector Personalized Learning: Generative AI adapts educational content to individual student needs by generating tailored assignments, quizzes, and study materials, promoting personalized learning experiences.

Read more

Knowledge base: Generative AI can be used to create an exhaustive knowledge base which can be used by students to gain momentary information in a conversational style.
Virtual Labs: Generative AI powers virtual laboratories, simulating experiments and scenarios for students studying science, engineering, and other practical disciplines.



15.00-15.20 Kerava-sali

Kestävä oppiminen ja hyvinvointi aina vanhuuteen saakka

Markus Heinonen, Senior Advisor Consultant
Anna Lahti, Advisor Health & Social Services
Janne Konttinen, Advisor Education,
Atea Finland

  • Atean näkemys aiheesta isossa kuvassa 
  • Mitä digitaitoja työmarkkinat vaativat työntekijöiltä
  • Miten näitä digitaitoja tulisi opettaa sekä
  • Miten niitä tulisi hyödyntää, kun ikäännymme, unohtamatta kestävää kehitystä

15.20-15.35 Kerava-sali

Ajatella vai tekoälyillä

Veli-Matti Lamppu, Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry, toimitusjohtaja

Tekoälymurroksensa kynnyksellä horjuvan keski-ikäisen miehen pohdintaa asiasta, josta ei juurikaan mitään ymmärrä.


15.25-15.40 Aimo-audiotorio

Showcase of the best digital simulation solutions for vocational education

Jussi Kajala, CEO, 3DBear

  • In his presentation, Jussi elaborates on the latest trends in virtual simulation environments, including artificial intelligence and metaverse
  • Jussi presents several hands on practical examples in particular in the field of social- and healthcare for simulation training
  • Finally, Jussi discusses the impact of simulation learning

15.35-15.55 Kerava-sali

(Teko)äly, viisaus ja sivistys

Hannu L. T. Heikkinen, Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitoksen professori, joka johtaa Suomen Akatemian tutkimushanketta ”Viisaus käytännössä”

”Kone on jo älykkäämpi kuin ihminen.” Onko tosiaan? Riippuu ainakin siitä, miten älykkyys määritellään.

Lue lisää

Entä onko tekoälyn tuottamilla vastauksilla mitään tekemistä sivistyksen kanssa? Paljonkin, jos on uskominen kansallisfilosofi Johan Vilhelm Snellmania. Mutta jotain siltä puuttuu – jotain erittäin olennaista.

Esitelmässä piirretään käsitekarttaa tekoälyn, algoritmien, syväoppimisen, osaamisen, sivistyksen ja viisauden välille. Piirtäjän ote kynästä on terävä, ehkä jopa kulmikas.


15.40-15.55 Lähetys 2

Navigating the Shift: An Applied Learning Perspective to Online Education

Michelle Doucette, Certified Online Instructor

In the presentation, Michelle elaborates on addressing the Early Childhood Education needs of rural communities in Nova Scotia, Canada. This was achieved by implementing learning strategies that permitted students to simultaneously contribute to their families’ financial well-being and pursue their education through the provision of asynchronous learning modules and adaptable schedules.


15.55 Lähetys siirtyy AFTER MURROKSEEN! Tapahtuma päättyy Keuda-talossa, mutta jatkuu verkossa

Päivän yhteenvetoa tähän asti:

  • Rehtori Anna Mari Leinonen, Keuda
  • Kari Honkonen, Keuda

Ja siirrymme virtuaaliseen AFTER MURROS 2024 juhliin! – kaikki mukaan!

Let´s Rock! It´s DISRUPTION PARTY TIME!

Live After Murros

Mikäli olet tapahtumassa mukana paikan päällä Keuda-talossa, voit tulla After Murros jatkoille ravintola Paasikiveen (Paasikivenkatu 4, Kerava). Ravintolassa on illan aikana After Murros tarjouksia ja mahdollisuus katsoa isolta screenilta päivän loppuohjelma sekä otteita päivän aiemmista lähetyksistä.


16.00-16.15 Lähetys 1

Tekoäly, työ ja oppiminen

Tia Ainola, Education Lead, Microsoft

  • Miten tekoäly muuttaa työtämme?
  • Mitä työn muutos tarkoittaa oppimiselle?
  • Millaisia taitoja tarvitsemme?

16.00-16.20 Aimo-audiotorio

What´s next?

Mike Tholfssen, Principal Group Product Manager, Microsoft 

Excited to be a part of the EdTech Disruption Day 2024 ”Murros” event on April 11th! Come join us to learn what’s next!


16.15-16.30 Lähetys 1

Sote-alan verkko-oppimismateriaalit

3DBear

3DBear esittelee tekoälyä hyödyntävässä monimediallisessa esityksessä, kuinka sosiaali- ja terveysalan oppimisen uusi standardi kehitetään, käydään läpi tulevaisuusvision uusimpia oppimisteknologioita ja pedagogisia menetelmiä hyödyntävästä tutkintoperusteisesta verkko-oppimismateriaalista sote-alalla ja näyttää, kuinka visio toteutetaan.


16.20-16.30 Lähetys 2

Building Metaverse AI worlds where artificial intelligence is involved

Mirko Cherubini, Student of Keuda The Main XR & AI Architectand, and many other students from Keuda Sipoo helping in this futuristic building process!

Building Metaverse worlds where artificial intelligence is involved in better learning, learning from them, making better choices for the future.


16.30-16.45 Lähetys 2

How to become a smart VET school: Strategy to integrate digital transformation within a VET school

Jokin Goioaga, Head of the Electronics department and Anabel Menica, director of Strategy and Innovation

  • Detection and selection of the needs we can address
  • Gradual implementation through internationalization: we will share how the collaboration with other European organizations helped our school modernize and reach our goals. 
  • Results: we will show the main outcomes reached through this process  
  • See our video: Digital Transformation in Politeknika Txorierri

16.30 Lähetys 1

Opettajat parantamassa oppimista tukiälyllä

Keudan opettajat Otto Miettinen, Jukka Hyökki ja Heidi Kalm
Videokooste


16.45-17.00 Lähetys 2

ThingLink Spaces introduction – New upcoming solution to transform learning

First public introduction to ThingLink’s upcoming new solution to transform skills development! Meet ThingLink Spaces

ThingLink Spaces revolutionizes the bridge between the digital and physical worlds, offering an unparalleled platform for immersive educational experiences.

Read more

This solution, evolving from ThingLink’s decade-long expertise in interactive content, enables annotations of real-world objects with digital overlays, making learning deeply engaging and universally accessible. It addresses critical workforce challenges including recruitment, upskilling, cost efficiency in training, rapid content creation, and multilingual accessibility. By making expert knowledge easily shareable and training materials more engaging, ThingLink Spaces transforms the landscape of workforce development across different industries.


Welcome to hear the latest from Roskilde Tekniske Skole’s Robolab, and how RoboCup -project on safety in robotics is evolving into a RoboCompetition!

Katriina Lammi, Head of International Affairs at Keuda, interviews Pernille Bjerre, coordinator and project manager, and Kim Juul Jensen, teacher, from Roskilde Tekniske Skole in Denmark.

Virtuaalimaailma Keuda Metaverse

Tapahtumaa varten on rakennettu virtuaalimaailma, Keuda Metaverse, joka koostuu useista erilaisista virtuaalitiloista. Tapahtuman osallistujat voivat luoda virtuaalimaailmaan oman avattaren. Keuda Metaverse -virtuaalimaailmassa voit kokea ja oppia monenlaista sekä katsoa Murros-tapahtuman live-lähetyksiä jättiscreeneiltä. Virtuaalitilat avautuvat 11.4. Tule linkkien tai QR koodien kautta helposti mukaan!

Kolmen kuvan yhdistelmä virtuaalitilasta.
Keuda House

9.20 Keuda & XR Presence avaavat virtuaalipuolen tapahtuman

11.20 Risto Linturi tapaa ihmisiä, kiertää, kommentoi tapahtuman XR-tiloja.

Avatar seisoo virtuaalitilassa.
Vroom International

At 14CET Welcome to say hi to colleagues of Keuda! We’ve tested out the use of Virtual Reality in education, and can share our experiences. We’ll take a tour in VROOM! Let’s see how VR could be further used!

Avatar seisoo selin katsojaan päin AfterMurros- virtuaalitilassa.
Murros24 AfterParty

15.55 AFTER MURROS – DISRUPTION PARTY – alkaa! Tule mukaan juhlimaan yhdessä!

Virtuaalisen golfpelin golfkärryjä.
Sipoo World Golfball Game

11.00 aamupäivän Golf-kärryjen jalkapallo-ottelu käynnistyy! Tule poimimaan oma kärry ajoissa!

Katso videotutoriaalit Spatialin käytöstä:

Esittelypisteet / ständit

Keuda-talon aulatiloissa pääset sukeltamaan syvemmälle yritysten tuotteisiin ja palveluihin. Tule tutustumaan, ihastumaan ja keskustelemaan asiantuntijoiden kanssa!

Ständien tietoja päivitetään ja täydennetään kevään aikana.

3DBearin ständiltä löydät virtuaalisen oppimisen strategisen kumppanin. Tarjoamme räätälöityjä palveluratkaisuja ja tuotteita mitkä mahdollistavat autenttisemman ja henkilökohtaisemman oppimisen. 

  • Valitsemme parhaat tekniikat tarpeesi mukaan.
  • Valmiit opetuskokonaisuudet tai räätälöity pedagoginen sisältö ammatilliseen opetukseen.
  • Opettajien koulutukset, työpajat, käyttötuki.
  • Suunnittelemme ja rakennamme immersiivisiä tiloja

Keskustellaan tarkemmin teidän opetuksen tarpeista ständillämme!

ADE:lta valmistui uusi generaatio Pyloneista ja monitoimipenkeistä.

Simulaattoriharjoittelulla suoritatte opiskelijoiden opetussuunnitelman mukaista harjoittelua helposti, mitattavasti, kustannustehokkaasti ja mielekkäästi.

All Robots Area

ALL ROBOTS AREA -alueelta (heti noustessasi 1. kerrokseen) löydät erilaisia robotteja kuten NAO -robotteja, pienempiä ”mini”-robotteja. Myös Keudan omia robotteja paikalla, kuten siivousrobotti. Come On! Robotit tulevat! Ja jopa ROBOCOPS! Täältä löydät myös EXOSKELETONIT, joita käytetään jo monilla fiksuilla tavoilla oppimiseen. Tule juttelemaan! Tämä on robottipedagogiikkaa!

Mukana myös Hyria ja Tredu.

.
.

Kutkuttaako mielessä kestävä oppiminen ja hyvinvointi läpi ihmisen elämän? Haetko vastauksia, mitä digitaitoja työntekijöiltä odotetaan sekä miten varmistaa onnistunut digitaitojen opettaminen?

Ikääntyessämme digitaitojen merkitys kasvaa entisestään. Miten voimme ylläpitää ja kehittää digitaitoja ikääntyessämme ja miten ne voivat edistää hyvinvointia, toimintakykyä ja osallisuutta yhteiskunnassa?

Tule rohkeasti juttelemaan aiheista kanssamme! Atealaiset asiantuntijat keskustelevat ja sparrailevat kanssasi mielellään. Rakennetaan yhdessä parempaa huomista, kestävä kehitys ja vastuullisuus huomioiden.

Generatiivinen tekoäly Adobe-sovelluksissa esityspiste

Paikalla:

  • Juha Laamanen, Adobe Certified Instructor
  • Juho Rintamäki, Software Sales Manager, Atea Finland Oy
.

Adoben sovellukset ovat monelle tuttuja, mutta mitä uutta tekoäly tuo suunnittelutyöhön ja opetukseen? Jos et ole vielä kuullut Adobe Expressistä ja Fireflysta kannattaa ehdottomasti poiketa Adobe esittelypisteellä. Adobe Certified Instructor Juha Laamanen esittelee siellä Adoben tekoälyn hyödyntämismahdollisuuksia eri ohjelmistoissa. Paikalla lisäksi Atean Adobe lisenssiasiantuntija Juho Rintamäki, jolta saat parhaat neuvot oppilaitoslisenssien hankkimiseen ja hallinnointiin.

Tervetuloa vieraaksemme katsomaan demoja ja juttelemaan Adoben ratkaisuista.

Clevertouch, alansa johtava kosketusnäyttö suomalaisissa oppilaitoksissa

Clevertouch tarjoaa kokonaisvaltaisen ratkaisun oppilaitoksen luokkatiloihin ja geneeriseen viestintään. Ratkaisut on suunniteltu tehostamaan monipuolistamaan ryhmä- ja etätyöskentelytilanteita. Organisaation koko laitekantaa voidaan hallinnoida etänä CleverMDM:n ansiosta.

Clevertouch IMPACT Lux, täydellinen ratkaisu moderniin oppimisympäristöön

IMPACT Lux -malli on Google EDLA -sertifioitu ja erittäin suorituskykyinen kosketusnäyttö. Sertifioinnin johdosta Google -suosikkisovelluksesi on esiladattu ja käytettävissä suoraan näytöltäsi ilman ulkoisia lisälaitteita. Lisäksi EDLA-sertifioidut laitteet takaavat edistykselliset tietoturvaominaisuudet.

IMPACT Lux tarjoaa vaikuttavat 50 kosketuspistettä, joiden avulla useat käyttäjät voivat olla yhteistyössä näytön kanssa samanaikaisesti. Näytössä on integroidut 2 x 20W etukaiuttimet ja 2 x 10W subwoofer -järjestelmä. Tämä takaa koko luokkatilan kattavan selkeän ja laajan äänimaailman.

Sisäänrakennttu infoTV mahdollistaa reaaliaikaisen ja monimediallisen viestinnän kaikilla oppilaitoksen näytöillä.

Ylivoimainen ohjelmistopaketti

IMPACT Luxin mukana tulee monipuolinen ohjelmistopaketti, mikä pitää sisällään seuraavat ominaisuudet:

  • LYNX Whiteboard™: Luo dynaamisia oppitunteja ja aktiviteetteja LYNX Whiteboardin avulla. Satoja valmiita STEM-toimintoja ja rajoittamaton pääsy multimediaresursseihin
  • CleverLive™: Monipuolinen ja helppokäyttöinen pilvessä toimivat infomediajärjestelmä. Päivitä ja hallitse näyttöjäsi yhdellä portaalin kirjautumisella.
  • CleverMDM™: Clevertouch Technologies tekee yhteistyötä johtavan MDM -asiantuntijan Radix Technologiesin kanssa. CleverMDM:n avulla kaikkia organisaation kosketusnäyttöjä voidaan hallita helposti yhden järjestelmän avulla.

Lisätiedot

Tuote-esite

Jani Leskinen, Head of Sales, Glue

Glue demo where you can test Glue collaboration platform in live interaction with our team.
GLUE demo, jossa voit testata Glue-yhteistyöalustaa LIVE vuorovaikutuksessa tiimimme kanssa.

Henkilökuva asiantuntija Alma Smolanderista.

EPALE – Aikuiskoulutuksen eurooppalainen foorumi on aikuiskoulutuksen ammattilaisten monikielinen ja avoin eurooppalainen yhteisö. EPALEn blogikirjoitusten, keskustelujen ja hankekumppaninhaun sekä näitä välineitä täydentävien konkreettisten tapaamisten kautta jäsenet voivat olla yhteydessä eri puolilla Eurooppaa toimiviin kollegoihinsa ja oppia toisiltaan. Tule ständillemme kuulemaan lisää EPALEsta!

Osaamisen kartoittamisen työkalu + NAO-GPT

Keuda ja Elias Robot ovat kehittäneet yhteistyössä uudenlaisen, tekoälyyn perustuvan kartoitustyökalun, joka auttaa tekemään opiskelijan osaamisen näkyväksi. Ständillä esittelemme oppilaitoksen ja yrityksen yhteiskehittämisen tuloksena syntyneen tekoälypohjaisen osaamisen kartoittamisen työkalun

Jaamme kokemuksia työkalun tuomasta lisäarvosta ja sen vaikutuksesta osaamisen tunnistamiseen. Esittelemme myös työkalun tulevaisuuden kehityssuunnitelmia ja visioimme tekoälyn kasvavaa roolia ammatillisen koulutuksen parissa, erityisesti yksilöllisten oppimispolkujen tukemisessa.

Lisäksi: 
Mitä saadaan, kun yhdistetään kaksi maailman monipuolisinta opetusrobottia, NAO ja Pepper –  sekä edistyksellinen GPT-4-tekoäly? Täysin uudenlainen tapa oppia ja opettaa!

Ilonan osastolla tutustut Adobe Express-palveluun ja Adobe Firefly-tekoälyyn!

Adobe Express – luovan tuottamisen palvelu on saatavilla maksutta varhaiskasvatukseen, perusasteelle ja toisen asteen oppilaitoksille. Adobe Expressillä voit tehdä näyttäviä oppimateriaaleja, julkaisuja, digitaalisia tarinoita, videoita ja projektitöitä. Adobe Expressiin on integroitu Adobe Firefly-tekoäly. Sen avulla voit luoda kuvia, käyttää generatiivista kuvan täyttöä tai muokata fonttien tekstuuria mieleiseksesi. Adobe Firefly on opetettu korkealaatuisella ja turvallisella aineistolla, joten sen hyödyntäminen oppilaitoksissa on mahdollista. 

Käyttäjät voivat työskennellä reaaliaikaisesti saman projektin parissa. Työkalut toimivat tietokoneen verkkoselaimella. Lisäksi Adobe Express on saatavilla sovelluksena iOS- ja Android-laitteille. 

Lisätietoa Adobe Expressistä

Meditas Oy:n ständillä voi tutustua exoskeletoneihin eli ulkoisiin tukirankoihin. Ne auttavat keventämään fyysisiä työvaiheita nostotilanteissa tai vaikkapa sähköasennustöissä. Tule kokeilemaan!

.

Stereoscapen ständillä tapaat interaktiivisten ja immersiivisten oppimisratkaisujen asiantuntijoita sekä pääset itse kokeilemaan mieleenpainuvia 3D-, VR- ja AR-toteutuksia mm. laboratorioympäristöön sijoittuvaa VR-koulutusta.

Lue lisää koulutusratkaisuistamme: Training and education | Stereoscape

Ständillä:

Softabilityn osaamiseen kuuluvat ohjelmistokehitys, testauspalvelut, etätuki (XReach) ja XR-ratkaisut. Ständillämme voit nähdä ja kokea XR-ratkaisujamme edu-sektorille, mm uutuutena VR Builder – low/no-code ratkaisu VR-koulutusten tekemiseen! Tule tutustumaan ja kokeilemaan demojamme mm seuraaville teknologioille: mobiili-AR, MR (HoloLens 2) ja VR (Meta Quest 3)!

Ohessa myös videoita aiemmin tekemistämme XR ja D365 Guides-ratkaisuista koulutukseen ja oppimiseen.

Workseed on Suomen ammatilliseen koulutukseen suunniteltu oppimisympäristö. Demoamme Murros 2024:ssä kuinka asiakkaamme (mm. Riveria, Omnia ja Keuda) hyödyntävät Workseediä tuottaakseen laadukkaampaa koulutusta ja lisätäkseen koulutuksen työelämälähtöisyyttä ja tehokkuutta. Pääset kokeilemaan Workseediä mm.

  • työpaikoilla tapahtuvan oppimisen ohjauksen välineenä
  • opiskelijoiden ja opettajien perehdyttämisessä
  • tutustumaan kuinka tutkinnon osa paketoidaan valmiiksi digitaaliseksi oppimateriaaliksi kattaen osaamisen hankkimisen, näytön dokumentoinnin sekä osaamisen arvioinnin.

Tervetuloa ständillemme, niin jutellaan aiheesta lisää!

.
.
.
Rauno Saarnio

Me luomme yhdessä asiakkaidemme kanssa AR/VR/XR-ratkaisuja, jotka vahvistavat heidän liiketoimintaansa ja kasvua. Visioimme isosti – Aloitamme testatuilla alustoilla – Skaalaamme nopeasti!

Virtuaaliset tilat ja niihin kytketyt toiminnallisuudet auttavat asiakkaitamme:

  • olemaan saavutettavissa 24h
  • skaalaamaan asiakaspalvelutiimejä
  • tehostamaan perehdytyksen ja koulutuksen toimintamalleja
  • kasvattamaan myyntiä, ja
  • tavoittamaan uusia markkinoita läheltä ja kaukaa.

Meille seuraavan sukupolven internet ja alustat ovat aina reaaliaikaisia ja ensisijaisesti 3D-interaktiivisia, sosiaalisia ja osallistavia. Tarjottavat ratkaisut toimivat virtuaalisissa koulutustiloissa, co-working-tiloissa, messukeskuksissa, gallerioissa, myymälöissä ja vaikkapa johdon strategiahuoneissa.

Tämä on tulevaisuutta, jonka voit saavuttaa kanssamme jo tänään.

Kysy lisää!

Honkonen Kari

Verkkopedagogiikan Kehittäjä

+358401745520

Järvenpää, Sibeliuksenväylä 55

Yhteistyössä

Oppiva Invest -yrityksen 
logo
AMKE ry:n logo kuvana
Opetushallituksen logo kuvana