Murros 2024 – Ohjelma
Tervetuloa Murros 2024 tapahtumaan
Uusi oppiminen nyt ja tulevaisuudessa
#Murros2024 keskittyy uusiin oppimisen tapoihin ja tulevaisuuden koulutusteknologioihin. Tänä vuonna keskiössä ovat virtuaalitodellisuus (VR), lisätty todellisuus (AR), tekoäly (AI) ja robotiikka. Luvassa on esityksiä, paneelikeskusteluja ja työpajoja, jotka avaavat näiden teknologioiden mahdollisuuksia ja haasteita koulutuksen saralla.
Aika: Torstai 11.4.2024 klo 9.00 – 16.00
Paikka: Hybriditapahtuma eli paikan päällä Keravalla Keuda-talossa (Keskikatu 3, Kerava) sekä verkossa (ilmoittautuneille lähetetään osallistumislinkki lähempänä tapahtuman ajankohtaa)
Tarjolla monipuolista ohjelmaa paikan päällä ja etänä
Paikan päällä pääset seuraamaan esityksiä, verkostoitumaan, nauttimaan tapahtuman tunnelmasta ja tutustumaan yritysten esittelypisteisiin. Tapahtumapaikalla, Keravan Keuda-talolla on useita yritysten ja tuotteiden esittelypisteitä, joissa aiheeseen pääsee syventymään asiantuntijoiden kanssa keskustelemalla. Esittelypisteillä on myös ohjelmaa ja haastatteluja.
Lisäksi aulatiloihin on järjestetty myös muuta ohjelmaa ja aktiviteetteja. Tervetuloa tutustumaan toimintoihin vaikkapa lounastauon aikana.
Tapahtumassa on kaksi esiintymislavaa, Kerava-sali sekä Aimo-auditorio. Etänä voit seurata asiantuntijoiden puheenvuoroja molemmilta esiintymislavoilta. Lavojen esiintymiset striimataan omiin eri lähetyksiinsä.
Tapahtuman juontajina toimivat Oppiva Investin yhteiskuntasuhdepäällikkö Sanja Mursu (Kerava-sali) sekä Keudan yrityspalveluiden palvelupäällikkö Elina Sinivuori ja Keudan kilpailutoiminnasta vastaava Janne Jousiaho (Aimo-auditorio).
Murros2024 -tapahtumaa varten on luotu oma botti, jolta voi kysyä lisätietoja tulevasta mutta myös edellisistä Murros-tapahtumista! Botin käyttö edellyttää sisäänkirjautumisen ja ChatGPT4 -tilauksen. Huomioithan kuitenkin, että tekoälykin tekee välillä virheitä, joten sen antamat vastaukset voivat myös sisältää virheellistä tietoa. Botti on tehty kuvastamaan tätä ”murrosta” jossa elämme ja tuomaan näkyväksi erilaisia uuden teknologian ratkaisuja, olivat ne sitten esim. tällaisia tekoälytoteutuksia kuten tämä mahdollisesti joskus hallusinoiva botti!
Aamupäivän ohjelma klo 9-12
Aamupäivällä ohjelma on suomen kielistä kahdessa eri salissa. Molempia esiintymislavoja voi seurata suorana omista lähetyksistään. Linkit live-lähetyksiin päivitetään lähempänä tapahtumaa.
9.00-9.15 Yhteinen lähetys molemmilta kanavilta
Tervetulosanat
Riikka-Maria Yli-Suomu, kuntayhtymän johtaja, Keuda
Sanja Mursu, yhteiskuntasuhdepäällikkö, Oppiva Invest
Peter Pahlman, johtava asiantuntija, AMKE
Minna Taivassalo, opetusneuvos, Opetushallitus
9.15-9.45 Kerava-sali
Tulevaisuuden maailma
Risto Linturi, futuristi
Linturi luotaa ihmisen roolia tulevaisuuden maailmassa. Älykkäät robotit liikkuvat ihmisten seassa suorittaen moninaisia työtehtäviä ihmisten tavoin. Virtuaalimaailmoja kansoittavat tekoälyt saavuttavat useimmat ihmisen ajattelun kyvyt. Jokaisella paikalla, koneella ja ihmisellä on oma digitaalinen kaksosensa, ja jokaisella ihmisellä on omia älykkäitä fantasiamaailmojaan. Mitä tuo uljas uusi maailma merkitsee työlle, ihmisille ja osaamiselle?
9.15-9.20 Aimo-auditorio
Haastatteluja ständeiltä
Aimo-auditorion lähetys alkaa ständeiltä! Tässä lähetyksessä pääset tutustumaan ständeihin myös etänä. Aamun haastattelujen lisäksi sukellamme ständeille myös iltapäivällä esiintyjien puheenvuorojen välissä.
9.20-9.30 Aimo-auditorio
Keuda & XR Presence avaavat virtuaalipuolen tapahtuman
Virtuaalipuolella paljon ohjelmaa ja voit mm. seurata MURROKSEN LIVE-lähetyksiä siellä!
Keuda Metaverse virtuaalitilat avaa Hanna Nyrönen, Viestintä- ja markkinointipäällikkö, Keuda sekä Rauno Saarnio, CDO and Founder, XRPresence Oy
9.30-9.45 Aimo-auditorio
Microsoftin Innovative Educator Expert -toiminta
Hannu Turunen, Lehtori, digimentori, Microsoft Innovative Educator Expert
Metropolia Ammattikorkeakoulu
Lyhyt esittely Microsoftin Innovative Educator Expert -toiminnasta sekä käytännön esimerkki Teamsin, SharePointin ja Moodlen yhdistämisestä opetuksessa.
9.45-10.00 Kerava-sali
Työelämän digiharppaus: Miten vastata yritysten osaamistarpeisiin
Riikka Vataja, johtava asiantuntija, Kauppakamari
Työelämän digimurros muuttaa myös yritysten osaamistarpeita kiihtyvällä tahdilla. Miten varmistamme, että kykenemme vastaamaan niihin riittävän ripeästi?
9.45-10.00 Aimo-auditorio
Kyberturvallisuus – tärkeä työelämätaito
Heimo Merilehto, opettaja, ICT -teknologia ja kyberturvallisuus, Keuda
- Kyberturvallisuus on tämän päivän kansalaistaito, sillä tutkimusten mukaan ihminen on tietoturvan heikoin lenkki
- Koulutus ja kyberturvallisuusasioiden esiin nostaminen lisäävät työntekijöiden tietoisuutta vaaroista
- Lisäksi tarvitaan osaavia IT –ammattilaisia
10.00-10.30 Kerava-sali
Tekoäly arkeen
Antti Merilehto
Millä tavalla tekoäly ja erilaiset tekoälytyökalut voivat olla apuna oppimisessa osaamisen kehittämisessä ja työelämässä?
Lue lisää
Antti Merilehdon käytännönläheinen puheenvuoro avaa tekoälytyökaluja ja niiden käyttöä tosielämän esimerkein. Mitään ei tarvitse osata tai tietää kun lähdet mukaan kuuntelemaan tätä innostavaa puheenvuoroa.
Antti on tekoälyn parissa toimiva yrittäjä, hän on aikaisemmin työskennellyt Googlella ja Evento Awards on palkinnut hänet vuoden puhujana.
10.00-10.15 Aimo-auditorio
Uudet teknologiat oppimisen ja hyvinvoinnin tukena
Riikka Marttinen, erityisasiantuntija, Erilaisten oppijoiden liitto
- Tekoäly erilaisen oppijan tukena
- Oppimisen apuvälineet
- Motivaatio, tunteet ja minäpystyvyys
10.15-10.30 Aimo-auditorio
Hyvinvointi ja terveysteknologia tulevaisuuden ammattina
Jarno Kupiainen, opettaja, Varia ja Karita Kupiainen, opettaja, Varia
- Hyvinvointi- ja terveysteknologian moninaiset käyttökohteet
- Monialaista hyvinvointi- ja terveysteknologian koulutusta Variassa
- Koulutuksen ja työelämän yhteistyö uusien teknologioiden käyttöönotossa
10.30 – 10.50 Kerava-sali
Työtä ja oppimista tulevaisuudessa -paneeli
Paneelin vetäjänä toimii Minna Taivassalo, opetusneuvos, Opetushallitus, Ammatillinen koulutus -yksikkö
Mukana keskustelemassa ovat
Antti Merilehto, tekoälytulkki
Anna-Mari Leinonen, rehtori, Keuda
Riikka Vataja, johtava asiantuntija , Kauppakamari
Mira Ruusunen, liiketoimintajohtaja , Norlandia Care
10.30-10.45 Aimo-auditorio
Generatiivinen tekoäly Adobe-sovelluksissa
Juha Laamanen, Adobe Certified Instructor
Adobe Certified Instructor Juha Laamanen esittelee Adoben tekoälyn hyödyntämismahdollisuudet eri ohjelmistoissa.
Demot
- Adobe Firefly
- Express
- Photoshop
- Illustrator
10.45-11.00 Aimo-auditorio
VR Builder ja sen mahdollisuudet oppimisessa
Mikael Bowellan, Softability
Softability XR Studion keihäänkärki älylasiavusteiseen opetukseen on tänä vuonna VR Builder ja sen mahdollisuudet. Tulemme esittelemään tällä alustalla Keudalle tekeillä olevan apuvälineen logistiikkakoulutukseen, eli kuorma-auton oikeaoppinen lastaus.
11.00-11.15 Aimo-auditorio
Robottien automaatiopeliä ja finaali
Kisapäällikkönä Raimo Giren, Keuda
11.4. kisataan Keudassa usean oppilaitoksen kesken ROBO HOCKEY –turnaus. Kisaamaan on tulossa muun muassa Hyria haastamaan Keudaa.
Lue lisää
Kisa käydään VEX-roboteilla. VEX-robottien käyttö on hyvin monipuolista ja erityisesti pedagogisesti hyödyllistä. Kerromme esityksessä mm. tästä eri oppilaitosten kokemuksista ja suunnitelmista.
11.05-11.20 Kerava-sali
Tekoäly ja laki Murroksessa
Ismo Kallioniemi, Eversheds Asianajotoimisto Oy, Asianajaja, osakas
- Tekoälyn kannalta keskeiset oikeudelliset kysymykset
- Tekoälyn vaikutus oikeudelliseen sääntelyyn
Esityksessä listataan keskeiset AI:n kanssa esiin tulevat seikat ja kerrotaan mikä niiden vaikutus on juristin kannalta. Esityksessä käsittelyssä hieman myös EU:n AI Act.
11.15-11.30 Aimo-auditorio
Mitä tekoälyllä voi oikeasti tehdä jo nyt?
Esa Riutta
Tekoäly on joidenkin mielestä tulevaisuuden taito, mutta se ei pidä paikkaansa. Tekoäly on jo täällä ja sillä voi tehdä monia oikeassa työssä tai elämässä muuten helpottavia asioita. Tule tsekkaamaan mitä voit tehdä tekoälyllä vaikka heti.
11.20-11.30 Kerava-sali
Sukellus Keudan XR maailmoihin
11.30-11.45 Aimo-auditorio
Osaamisen kartoittamisen työkalu + NAO-GPT
Johanna Hemminki, CEO & Founder, Elias Robot ja Virginia Martinez, opettaja, Keuda
Keuda ja Elias Robot ovat kehittäneet yhteistyössä uudenlaisen, tekoälyyn perustuvan kartoitustyökalun, joka auttaa tekemään opiskelijan osaamisen näkyväksi. Ständillä esittelemme oppilaitoksen ja yrityksen yhteiskehittämisen tuloksena syntyneen tekoälypohjaisen osaamisen kartoittamisen työkalun
Lue lisää
Jaamme kokemuksia työkalun tuomasta lisäarvosta ja sen vaikutuksesta osaamisen tunnistamiseen. Esittelemme myös työkalun tulevaisuuden kehityssuunnitelmia ja visioimme tekoälyn kasvavaa roolia ammatillisen koulutuksen parissa, erityisesti yksilöllisten oppimispolkujen tukemisessa.
Lisäksi:
Mitä saadaan, kun yhdistetään kaksi maailman monipuolisinta opetusrobottia, NAO ja Pepper – sekä edistyksellinen GPT-4-tekoäly? Täysin uudenlainen tapa oppia ja opettaa!
11.30-11.50 Kerava-sali
Näin avataan tekoälyn musta laatikko – kuinka Generation AI hanke kehittää lapsista ja nuorista datatoimijoita?
Jari Laru, KT, yliopistonlehtori, teknologiatuettu oppiminen ja opetus, Oulun yliopisto
Esityksessä käydään läpi tekoälyteknologioiden vaikutuksia lasten ja nuorten arkeen ja sitä kuinka Generation AI hankkeessa kehitetyillä sovelluksilla voidaan tehdä nuoristamme datatoimijoita.
11.45-12.00 Aimo-auditorio
Digitaalisen oppimisympäristöjen kehittäminen – terveys- ja hyvinvointiteknologian älykodit sotealan opetuksessa Tampereen seudun ammattiopistossa
Inga Pöntiö, lehtori, Tredu
- Reaalimaailman ja laajennetun todellisuuden oppimisympäristöjen yhdistäminen (pedagoginen ja toiminnallinen)
- Laajennetaan olemassa olevaa fyysistä älykotikonseptia Tredun kaikkiin toimipisteisiin, joissa on sotealan opetusta ja samanaikaisesti tehdään älykodeista virtuaalinen oppimisympäristö
- Hyödynnetään tieto- ja viestintätekniikan opettajia ja opiskelijoiden osaamista, opinnollistetaan digitaalista ohjelmisto-osaamista, AR, VR ja 3D mallinnus
- Tutkitaan oppimisanalytiikan ja tekoälyn hyödyntämisen mahdollisuuksia
11.50 – 12.00 Kerava-sali
Kestävän kehityksen kysymyksiä lavalla
Lounas ja aktiviteetit klo 12-13
Lounasta tarjolla Keuda-talon Ravintola Breikissä. Lounaslistan näet täältä: Ravintola Breikki menu
Tapahtumaan on järjestetty myös pientä aktiviteettia, joihin voi käydä tutustumassa lounastauon klo 12 – 13 aikana.
Sukella tapahtuman virtuaalimaailmoihin!
Metaverse -tilassa (Hjumppa) tarjolla useita virtuaalilaseja, joilla voit sukeltaa tutustumaan myös tapahtuman virtuaalimaailmoihin!
Jos tekoäly ja tennis kiinnostavat, tule moikkaaman meitä MetaVerse-tilaan (Hjumppa), niin näytämme sinulle esimerkiksi tennis-bottia!
Stefan Aalto-Setälä, Järvenpään Tennisseura
Iltapäivän ohjelma klo 13-16
Iltapäivällä Kerava-salissa jatkuu suomen kielinen ohjelma. Aimo-auditoriossa iltapäivän esitykset ovat englanniksi. Esityksiä voi seurata samoista live-lähetyksistä kuin aamupäivälläkin. Linkit live-lähetyksiin päivitetään lähempänä tapahtumaa.
13.00-13.05 Yhteinen lähetys molemmilta kanavilta
Tervetuloa! Welcome!
Musiikkiesitys EDTECH DISRUPTION Let´s Rock!
13.05-13.25 Yhteinen lähetys molemmilta kanavilta
Unlocking AI Secrets: Essential Insights for Educators, Parents, & Students
Jamie Bykov-Brett, Futurist Educator
- AI Demystified: Simplifying the complexities of Artificial Intelligence for broader understanding.
- Future-Ready Skills: Identifying essential skills and competencies for success in a digital world.
- Educational Transformation: Exploring AI’s impact on the educational landscape for both teachers and students.
- Parental Guidance in the Digital Age: Providing strategies for parents to effectively manage the challenges and opportunities presented by AI.
13.25-13.45 Kerava-sali
EU vauhdittaa datan liikkumista yritysten välillä. Mitä kaikkea reilu datatalous mahdollistaa ja mitä joka ammattilaisen tulisi siitä tietää?
Tarmo Toikkanen, johtava asiantuntija,
Reilu datatalous / Data ja kilpailukyky, Sitra
Vuoden 2020 EU:n datastrategia alkaa vaikuttaa meidän kaikkien arkeen. Alkuvuodesta 2024 tulivat voimaan uudet pelisäännöt somealustoille, verkkokaupoille ja digijäteille: mainontaa rajoitetaan, sisällöntuottajilla on nyt perusoikeudet, yhteiskunnalliset riskit minimoidaan.
Lue lisää
Yritykset ja niiden kumppanit muodostavat dataekosysteemeitä luoden siten uusia palveluita ja tuotteita sekä parantaen kilpailukykyä. Euroopan ensimmäinen datanvälityspalvelu rekisteröitiin Suomeen tammikuussa 2024. Julkisen sektorin avoin data ja suojattu data tulevat yhä laajemmin yritysten käyttöön.
Mitä tästä kaikesta tulisi ammattiin valmistuneen tietää? Missä tilanteissa olisi hyvä hoksata, että nyt datan fiksulla käytöllä säästyisi aikaa ja vaivaa? Miten omaa yritystä perustettaessa datan mahdollisuudet leivotaan liiketoimintamalliin heti alusta alkaen?
13.25-13.30 Aimo-audiotorio
Easy going START with Janne & Kari
…with some fellow EdTech Disruption Guests!
13.30-13.40 Aimo-audiotorio
EdTech XR Disruption Edu worlds
Virtual side – LET´S DIVE IN!
Keuda & XRPresence open the virtuals Worlds of the event!
Rauno Saarnio, CDO and Founder, XRPresence Oy and Hanna Nyrönen, Communications and Marketing Manager, Keuda, will open the Keuda Metaverse 2024 virtual spaces.
In the virtual aspect, there’s a lot of program and maybe some cool stuff, and among other things, you can follow the LIVE broadcast of THE EDTECH DISRUPTION DAY 2024 there!
Welcome!
13.40-13.55 Aimo-audiotorio
Saving and Making Money with XR Solutions
Jukka Viitanen, CEO, XRPresence
We plunge into the deepest end of the global “XR pool” and bring you up-to-date to the latest ways to boost your sales on multiple markets 24/7/365. Learn from our experience, how to engage your clients to interactive XR sales process and win markets by 100:1. We did it in Nordics, Europe and the USA.
Tomorrow you can do it too.
13.45-14.00 Kerava-sali
Virtuaalimuseohanke XR Museo ja virtuaaliset elämykset opetuksessa
Janne Tamminen, XR Museo hankejohtaja, Virtuaalimuseo / Järvenpää, Kerava, Tuusula
Keski-Uudenmaan virtuaalimuseohanke kehittää erilaisia virtuaalisia elämyksiä alueen museoiden sisällöistä. XR Museo teki ja julkaisi ensimmäiset etävierailukohteet Erkkolasta ja Aleksis Kiven kuolinmökistä, joita pääsee tutkimaan itsenäisesti lähes millä päätelaitteella virtuaalisten oppaiden Professori Ajan ja Rouva Spindellin kanssa xrmuseo.com -sivuilla.
Lue lisää
XR Museo kehittää tekoälyn avulla virtuaalisia avatareja oppaiksi, jotka osaavat yli sataa kieltä ja osaavat vastata vieralijoiden kysymyksiin. VR silmikoille kehitettävät kolmiulotteiset ja täysin immersiiviset elämykset ja historian simulaatiot tulevat vaikuttamaan ratkaisevasti siihen miten passiivinen tiedonsaanti muuttuukin ainutlaatuiseksi kokemukseksi toisessa ajassa kun voit itse olla osa interaktiivista oppimisprosessia erilaisin keinoin kuten pelien kautta.
XR Museohankkeen missiona on tuottaa alueen kulttuuriperintö eläväksi historiaksi, jossa museot, opetus ja viihde kohtaavat täysin uudella tavalla.
13.55-14.10 Aimo-audiotorio
The Africa we want: Building a More Integrated and Inclusive Digital Society and Economy through the Transformation of Digital Infrastructure, Meaningful Connectivity, Digital Literacy, and More
Teddy Guday, Chief Specialist and Group Manager, visionary entrepreneur and the Co-Founder of DEMERA and EISAA
In this presentation, Tewodros Guday explores the untapped potential of Africa as an attractive and lucrative continent for business and innovation.
Read more
With a focus on building a more integrated and inclusive digital society and economy, he delves into the transformation of digital infrastructure, the importance of meaningful connectivity, the role of digital literacy, and the overall impact on economic development.
14.00-14.15 Kerava-sali
Exoskeletonit eri ammattialojen opetuksessa ja työelämässä
Minna Laine, Meditas
Exoskeletonit keventävät monella alalla. Nyt myös Keudalla. Opiskelijoita esittelemässä exoskeletoneita eri aloilla. Ulkoiset tukirangat keventävät ja auttavat ehkäisemään vaivoja.
14.10-14.30 Aimo-audiotorio
Web3 as a Business Strategy
Dr Annelize Booysen, Founder-Architect of Your Global Village
Web3 is too often seen as a technical term. There is however more it it than that. We’ll look at the core elements of Web3. Everything is connected with everything else. We’ll dive into why this is a pivotal moment in time. We’ll step beyond the theory and look at what Web3 looks like in real life. We’ll finally look at how businesses can, and should, integrate Web3 into their strategies.
14.30-14.50 Kerava-sali
Paneelikeskustelu: Hyvinvointi ja digitaalisuus
Paneelin vetäjänä toimii Hanna Nyrönen, viestintä- ja markkinointipäällikkö, Keuda
Mukana keskustelemassa ovat:
Heidi Paal, kehitysvastaava, digikulttuuri, Taitotalo
Miska Noponen, toimitusjohtaja, Annie Advisor
Yaxye Asad Mohamud, Movement Ry
14.30-14.45 Aimo-audiotorio
New technologies demands new concepts to be able to become cool
Antti Martikainen, CEO, Virtual Dawn
Popularization of participation and sharing and creating together is achieved by community driven platforms like Virtual Dawn. Today over 100 creators and multiple BtoG/B stakeholders rely on the creation power of community driven SDK that is maintained by Virtual Dawn. The cool wind from the northern innovation is delivered to you by Community Engineering Officer – Antti Martikainen.
14.45-14.50 Aimo-audiotorio
Dive to the XR worlds
We will meet interesting people in virtual worlds.
14.50-15.00 Kerava-sali
Kuinka paljon olemme valmiita kokeilemaan ja oppimaan, jos voimme tehdä sen turvallisessa ympäristössä?
Anna-Mari Jääskeläinen, Gamification Consultant & Trainer, Seppo-pelit
- Pelillisen oppimisen voima: Millaisia simulaatioita peleissä käytetään tukemaan esimerkiksi terveydenhoitoalalla työskentelevien osaamista sekä hyvinvointia?
- Turvallisuuden tunne pelin sisällä: Rohkeuskin vaatii harjoittelua. Miten pelillisyys tukee psykologista turvallisuutta?
- Yhteisöllisyyden vahvistaminen: Millaisia interaktioita oppimispeleissä syntyy ja miten pelillisyys vahvistaa yhteisöllisyyttä?
14.50-15.10 Aimo-audiotorio
Panel: The Digital Learning in Disruption
Panel host Kari Honkonen
Panelists:
Jamie Bykov-Brett
Risto Linturi
Teddy Guday
15.10-15.25 Aimo-audiotorio
GenAI in the Education Sector
Sharad Agarwal, Chief Metaverse Officer, Cyber Gear
GenAI can play an important role in the Education Sector Personalized Learning: Generative AI adapts educational content to individual student needs by generating tailored assignments, quizzes, and study materials, promoting personalized learning experiences.
Read more
Knowledge base: Generative AI can be used to create an exhaustive knowledge base which can be used by students to gain momentary information in a conversational style.
Virtual Labs: Generative AI powers virtual laboratories, simulating experiments and scenarios for students studying science, engineering, and other practical disciplines.
15.00-15.20 Kerava-sali
Kestävä oppiminen ja hyvinvointi aina vanhuuteen saakka
Markus Heinonen, Senior Advisor Consultant
Anna Lahti, Advisor Health & Social Services
Janne Konttinen, Advisor Education,
Atea Finland
- Atean näkemys aiheesta isossa kuvassa
- Mitä digitaitoja työmarkkinat vaativat työntekijöiltä
- Miten näitä digitaitoja tulisi opettaa sekä
- Miten niitä tulisi hyödyntää, kun ikäännymme, unohtamatta kestävää kehitystä
15.20-15.35 Kerava-sali
Ajatella vai tekoälyillä
Veli-Matti Lamppu, Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry, toimitusjohtaja
Tekoälymurroksensa kynnyksellä horjuvan keski-ikäisen miehen pohdintaa asiasta, josta ei juurikaan mitään ymmärrä.
15.25-15.40 Aimo-audiotorio
Showcase of the best digital simulation solutions for vocational education
Jussi Kajala, CEO, 3DBear
- In his presentation, Jussi elaborates on the latest trends in virtual simulation environments, including artificial intelligence and metaverse
- Jussi presents several hands on practical examples in particular in the field of social- and healthcare for simulation training
- Finally, Jussi discusses the impact of simulation learning
15.35-15.55 Kerava-sali
(Teko)äly, viisaus ja sivistys
Hannu L. T. Heikkinen, Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitoksen professori, joka johtaa Suomen Akatemian tutkimushanketta ”Viisaus käytännössä”
”Kone on jo älykkäämpi kuin ihminen.” Onko tosiaan? Riippuu ainakin siitä, miten älykkyys määritellään.
Lue lisää
Entä onko tekoälyn tuottamilla vastauksilla mitään tekemistä sivistyksen kanssa? Paljonkin, jos on uskominen kansallisfilosofi Johan Vilhelm Snellmania. Mutta jotain siltä puuttuu – jotain erittäin olennaista.
Esitelmässä piirretään käsitekarttaa tekoälyn, algoritmien, syväoppimisen, osaamisen, sivistyksen ja viisauden välille. Piirtäjän ote kynästä on terävä, ehkä jopa kulmikas.
15.55 Lähetys siirtyy AFTER MURROKSEEN! Tapahtuma päättyy Keuda-talossa, mutta jatkuu verkossa
Päivän yhteenvetoa tähän asti:
- Rehtori Anna Mari Leinonen, Keuda
- Kari Honkonen, Keuda
Ja siirrymme virtuaaliseen AFTER MURROS 2024 juhliin! – kaikki mukaan!
Let´s Rock! It´s DISRUPTION PARTY TIME!
Live After Murros
Mikäli olet tapahtumassa mukana paikan päällä Keuda-talossa, voit tulla After Murros jatkoille ravintola Paasikiveen (Paasikivenkatu 4, Kerava). Ravintolassa on illan aikana After Murros tarjouksia ja mahdollisuus katsoa isolta screenilta päivän loppuohjelma sekä otteita päivän aiemmista lähetyksistä.
16.00-16.15 Lähetys 1
Tekoäly, työ ja oppiminen
Tia Ainola, Education Lead, Microsoft
- Miten tekoäly muuttaa työtämme?
- Mitä työn muutos tarkoittaa oppimiselle?
- Millaisia taitoja tarvitsemme?
16.00-16.20 Aimo-audiotorio
What´s next?
Mike Tholfssen, Principal Group Product Manager, Microsoft
Excited to be a part of the EdTech Disruption Day 2024 ”Murros” event on April 11th! Come join us to learn what’s next!
16.15-16.30 Lähetys 1
Sote-alan verkko-oppimismateriaalit
3DBear
3DBear esittelee tekoälyä hyödyntävässä monimediallisessa esityksessä, kuinka sosiaali- ja terveysalan oppimisen uusi standardi kehitetään, käydään läpi tulevaisuusvision uusimpia oppimisteknologioita ja pedagogisia menetelmiä hyödyntävästä tutkintoperusteisesta verkko-oppimismateriaalista sote-alalla ja näyttää, kuinka visio toteutetaan.
16.20-16.30 Lähetys 2
Building Metaverse AI worlds where artificial intelligence is involved
Mirko Cherubini, Student of Keuda The Main XR & AI Architectand, and many other students from Keuda Sipoo helping in this futuristic building process!
Building Metaverse worlds where artificial intelligence is involved in better learning, learning from them, making better choices for the future.
16.30-16.45 Lähetys 2
How to become a smart VET school: Strategy to integrate digital transformation within a VET school
Jokin Goioaga, Head of the Electronics department and Anabel Menica, director of Strategy and Innovation
- Detection and selection of the needs we can address
- Gradual implementation through internationalization: we will share how the collaboration with other European organizations helped our school modernize and reach our goals.
- Results: we will show the main outcomes reached through this process
- See our video: Digital Transformation in Politeknika Txorierri
16.30 Lähetys 1
Opettajat parantamassa oppimista tukiälyllä
Keudan opettajat Otto Miettinen, Jukka Hyökki ja Heidi Kalm
Videokooste
16.45-17.00 Lähetys 2
ThingLink Spaces introduction – New upcoming solution to transform learning
First public introduction to ThingLink’s upcoming new solution to transform skills development! Meet ThingLink Spaces
ThingLink Spaces revolutionizes the bridge between the digital and physical worlds, offering an unparalleled platform for immersive educational experiences.
Read more
This solution, evolving from ThingLink’s decade-long expertise in interactive content, enables annotations of real-world objects with digital overlays, making learning deeply engaging and universally accessible. It addresses critical workforce challenges including recruitment, upskilling, cost efficiency in training, rapid content creation, and multilingual accessibility. By making expert knowledge easily shareable and training materials more engaging, ThingLink Spaces transforms the landscape of workforce development across different industries.
Welcome to hear the latest from Roskilde Tekniske Skole’s Robolab, and how RoboCup -project on safety in robotics is evolving into a RoboCompetition!
Katriina Lammi, Head of International Affairs at Keuda, interviews Pernille Bjerre, coordinator and project manager, and Kim Juul Jensen, teacher, from Roskilde Tekniske Skole in Denmark.
Virtuaalimaailma Keuda Metaverse
Tapahtumaa varten on rakennettu virtuaalimaailma, Keuda Metaverse, joka koostuu useista erilaisista virtuaalitiloista. Tapahtuman osallistujat voivat luoda virtuaalimaailmaan oman avattaren. Keuda Metaverse -virtuaalimaailmassa voit kokea ja oppia monenlaista sekä katsoa Murros-tapahtuman live-lähetyksiä jättiscreeneiltä. Virtuaalitilat avautuvat 11.4. Tule linkkien tai QR koodien kautta helposti mukaan!
9.20 Keuda & XR Presence avaavat virtuaalipuolen tapahtuman
11.20 Risto Linturi tapaa ihmisiä, kiertää, kommentoi tapahtuman XR-tiloja.
At 14CET Welcome to say hi to colleagues of Keuda! We’ve tested out the use of Virtual Reality in education, and can share our experiences. We’ll take a tour in VROOM! Let’s see how VR could be further used!
15.55 AFTER MURROS – DISRUPTION PARTY – alkaa! Tule mukaan juhlimaan yhdessä!
11.00 aamupäivän Golf-kärryjen jalkapallo-ottelu käynnistyy! Tule poimimaan oma kärry ajoissa!
Katso videotutoriaalit Spatialin käytöstä:
Esittelypisteet / ständit
Keuda-talon aulatiloissa pääset sukeltamaan syvemmälle yritysten tuotteisiin ja palveluihin. Tule tutustumaan, ihastumaan ja keskustelemaan asiantuntijoiden kanssa!
Ständien tietoja päivitetään ja täydennetään kevään aikana.
3DBearin ständiltä löydät virtuaalisen oppimisen strategisen kumppanin. Tarjoamme räätälöityjä palveluratkaisuja ja tuotteita mitkä mahdollistavat autenttisemman ja henkilökohtaisemman oppimisen.
- Valitsemme parhaat tekniikat tarpeesi mukaan.
- Valmiit opetuskokonaisuudet tai räätälöity pedagoginen sisältö ammatilliseen opetukseen.
- Opettajien koulutukset, työpajat, käyttötuki.
- Suunnittelemme ja rakennamme immersiivisiä tiloja
Keskustellaan tarkemmin teidän opetuksen tarpeista ständillämme!
ADE:lta valmistui uusi generaatio Pyloneista ja monitoimipenkeistä.
Simulaattoriharjoittelulla suoritatte opiskelijoiden opetussuunnitelman mukaista harjoittelua helposti, mitattavasti, kustannustehokkaasti ja mielekkäästi.
All Robots Area
ALL ROBOTS AREA -alueelta (heti noustessasi 1. kerrokseen) löydät erilaisia robotteja kuten NAO -robotteja, pienempiä ”mini”-robotteja. Myös Keudan omia robotteja paikalla, kuten siivousrobotti. Come On! Robotit tulevat! Ja jopa ROBOCOPS! Täältä löydät myös EXOSKELETONIT, joita käytetään jo monilla fiksuilla tavoilla oppimiseen. Tule juttelemaan! Tämä on robottipedagogiikkaa!
Mukana myös Hyria ja Tredu.
Kutkuttaako mielessä kestävä oppiminen ja hyvinvointi läpi ihmisen elämän? Haetko vastauksia, mitä digitaitoja työntekijöiltä odotetaan sekä miten varmistaa onnistunut digitaitojen opettaminen?
Ikääntyessämme digitaitojen merkitys kasvaa entisestään. Miten voimme ylläpitää ja kehittää digitaitoja ikääntyessämme ja miten ne voivat edistää hyvinvointia, toimintakykyä ja osallisuutta yhteiskunnassa?
Tule rohkeasti juttelemaan aiheista kanssamme! Atealaiset asiantuntijat keskustelevat ja sparrailevat kanssasi mielellään. Rakennetaan yhdessä parempaa huomista, kestävä kehitys ja vastuullisuus huomioiden.
Generatiivinen tekoäly Adobe-sovelluksissa esityspiste
Paikalla:
- Juha Laamanen, Adobe Certified Instructor
- Juho Rintamäki, Software Sales Manager, Atea Finland Oy
Adoben sovellukset ovat monelle tuttuja, mutta mitä uutta tekoäly tuo suunnittelutyöhön ja opetukseen? Jos et ole vielä kuullut Adobe Expressistä ja Fireflysta kannattaa ehdottomasti poiketa Adobe esittelypisteellä. Adobe Certified Instructor Juha Laamanen esittelee siellä Adoben tekoälyn hyödyntämismahdollisuuksia eri ohjelmistoissa. Paikalla lisäksi Atean Adobe lisenssiasiantuntija Juho Rintamäki, jolta saat parhaat neuvot oppilaitoslisenssien hankkimiseen ja hallinnointiin.
Tervetuloa vieraaksemme katsomaan demoja ja juttelemaan Adoben ratkaisuista.
Clevertouch, alansa johtava kosketusnäyttö suomalaisissa oppilaitoksissa
Clevertouch tarjoaa kokonaisvaltaisen ratkaisun oppilaitoksen luokkatiloihin ja geneeriseen viestintään. Ratkaisut on suunniteltu tehostamaan monipuolistamaan ryhmä- ja etätyöskentelytilanteita. Organisaation koko laitekantaa voidaan hallinnoida etänä CleverMDM:n ansiosta.
Clevertouch IMPACT Lux, täydellinen ratkaisu moderniin oppimisympäristöön
IMPACT Lux -malli on Google EDLA -sertifioitu ja erittäin suorituskykyinen kosketusnäyttö. Sertifioinnin johdosta Google -suosikkisovelluksesi on esiladattu ja käytettävissä suoraan näytöltäsi ilman ulkoisia lisälaitteita. Lisäksi EDLA-sertifioidut laitteet takaavat edistykselliset tietoturvaominaisuudet.
IMPACT Lux tarjoaa vaikuttavat 50 kosketuspistettä, joiden avulla useat käyttäjät voivat olla yhteistyössä näytön kanssa samanaikaisesti. Näytössä on integroidut 2 x 20W etukaiuttimet ja 2 x 10W subwoofer -järjestelmä. Tämä takaa koko luokkatilan kattavan selkeän ja laajan äänimaailman.
Sisäänrakennttu infoTV mahdollistaa reaaliaikaisen ja monimediallisen viestinnän kaikilla oppilaitoksen näytöillä.
Ylivoimainen ohjelmistopaketti
IMPACT Luxin mukana tulee monipuolinen ohjelmistopaketti, mikä pitää sisällään seuraavat ominaisuudet:
- LYNX Whiteboard™: Luo dynaamisia oppitunteja ja aktiviteetteja LYNX Whiteboardin avulla. Satoja valmiita STEM-toimintoja ja rajoittamaton pääsy multimediaresursseihin
- CleverLive™: Monipuolinen ja helppokäyttöinen pilvessä toimivat infomediajärjestelmä. Päivitä ja hallitse näyttöjäsi yhdellä portaalin kirjautumisella.
- CleverMDM™: Clevertouch Technologies tekee yhteistyötä johtavan MDM -asiantuntijan Radix Technologiesin kanssa. CleverMDM:n avulla kaikkia organisaation kosketusnäyttöjä voidaan hallita helposti yhden järjestelmän avulla.
Glue demo where you can test Glue collaboration platform in live interaction with our team.
GLUE demo, jossa voit testata Glue-yhteistyöalustaa LIVE vuorovaikutuksessa tiimimme kanssa.
EPALE – Aikuiskoulutuksen eurooppalainen foorumi on aikuiskoulutuksen ammattilaisten monikielinen ja avoin eurooppalainen yhteisö. EPALEn blogikirjoitusten, keskustelujen ja hankekumppaninhaun sekä näitä välineitä täydentävien konkreettisten tapaamisten kautta jäsenet voivat olla yhteydessä eri puolilla Eurooppaa toimiviin kollegoihinsa ja oppia toisiltaan. Tule ständillemme kuulemaan lisää EPALEsta!
Osaamisen kartoittamisen työkalu + NAO-GPT
Keuda ja Elias Robot ovat kehittäneet yhteistyössä uudenlaisen, tekoälyyn perustuvan kartoitustyökalun, joka auttaa tekemään opiskelijan osaamisen näkyväksi. Ständillä esittelemme oppilaitoksen ja yrityksen yhteiskehittämisen tuloksena syntyneen tekoälypohjaisen osaamisen kartoittamisen työkalun
Jaamme kokemuksia työkalun tuomasta lisäarvosta ja sen vaikutuksesta osaamisen tunnistamiseen. Esittelemme myös työkalun tulevaisuuden kehityssuunnitelmia ja visioimme tekoälyn kasvavaa roolia ammatillisen koulutuksen parissa, erityisesti yksilöllisten oppimispolkujen tukemisessa.
Lisäksi:
Mitä saadaan, kun yhdistetään kaksi maailman monipuolisinta opetusrobottia, NAO ja Pepper – sekä edistyksellinen GPT-4-tekoäly? Täysin uudenlainen tapa oppia ja opettaa!
Ilonan osastolla tutustut Adobe Express-palveluun ja Adobe Firefly-tekoälyyn!
Adobe Express – luovan tuottamisen palvelu on saatavilla maksutta varhaiskasvatukseen, perusasteelle ja toisen asteen oppilaitoksille. Adobe Expressillä voit tehdä näyttäviä oppimateriaaleja, julkaisuja, digitaalisia tarinoita, videoita ja projektitöitä. Adobe Expressiin on integroitu Adobe Firefly-tekoäly. Sen avulla voit luoda kuvia, käyttää generatiivista kuvan täyttöä tai muokata fonttien tekstuuria mieleiseksesi. Adobe Firefly on opetettu korkealaatuisella ja turvallisella aineistolla, joten sen hyödyntäminen oppilaitoksissa on mahdollista.
Käyttäjät voivat työskennellä reaaliaikaisesti saman projektin parissa. Työkalut toimivat tietokoneen verkkoselaimella. Lisäksi Adobe Express on saatavilla sovelluksena iOS- ja Android-laitteille.
Meditas Oy:n ständillä voi tutustua exoskeletoneihin eli ulkoisiin tukirankoihin. Ne auttavat keventämään fyysisiä työvaiheita nostotilanteissa tai vaikkapa sähköasennustöissä. Tule kokeilemaan!
Stereoscapen ständillä tapaat interaktiivisten ja immersiivisten oppimisratkaisujen asiantuntijoita sekä pääset itse kokeilemaan mieleenpainuvia 3D-, VR- ja AR-toteutuksia mm. laboratorioympäristöön sijoittuvaa VR-koulutusta.
Lue lisää koulutusratkaisuistamme: Training and education | Stereoscape
Ständillä:
Softabilityn osaamiseen kuuluvat ohjelmistokehitys, testauspalvelut, etätuki (XReach) ja XR-ratkaisut. Ständillämme voit nähdä ja kokea XR-ratkaisujamme edu-sektorille, mm uutuutena VR Builder – low/no-code ratkaisu VR-koulutusten tekemiseen! Tule tutustumaan ja kokeilemaan demojamme mm seuraaville teknologioille: mobiili-AR, MR (HoloLens 2) ja VR (Meta Quest 3)!
Ohessa myös videoita aiemmin tekemistämme XR ja D365 Guides-ratkaisuista koulutukseen ja oppimiseen.
Workseed on Suomen ammatilliseen koulutukseen suunniteltu oppimisympäristö. Demoamme Murros 2024:ssä kuinka asiakkaamme (mm. Riveria, Omnia ja Keuda) hyödyntävät Workseediä tuottaakseen laadukkaampaa koulutusta ja lisätäkseen koulutuksen työelämälähtöisyyttä ja tehokkuutta. Pääset kokeilemaan Workseediä mm.
- työpaikoilla tapahtuvan oppimisen ohjauksen välineenä
- opiskelijoiden ja opettajien perehdyttämisessä
- tutustumaan kuinka tutkinnon osa paketoidaan valmiiksi digitaaliseksi oppimateriaaliksi kattaen osaamisen hankkimisen, näytön dokumentoinnin sekä osaamisen arvioinnin.
Tervetuloa ständillemme, niin jutellaan aiheesta lisää!
Me luomme yhdessä asiakkaidemme kanssa AR/VR/XR-ratkaisuja, jotka vahvistavat heidän liiketoimintaansa ja kasvua. Visioimme isosti – Aloitamme testatuilla alustoilla – Skaalaamme nopeasti!
Virtuaaliset tilat ja niihin kytketyt toiminnallisuudet auttavat asiakkaitamme:
- olemaan saavutettavissa 24h
- skaalaamaan asiakaspalvelutiimejä
- tehostamaan perehdytyksen ja koulutuksen toimintamalleja
- kasvattamaan myyntiä, ja
- tavoittamaan uusia markkinoita läheltä ja kaukaa.
Meille seuraavan sukupolven internet ja alustat ovat aina reaaliaikaisia ja ensisijaisesti 3D-interaktiivisia, sosiaalisia ja osallistavia. Tarjottavat ratkaisut toimivat virtuaalisissa koulutustiloissa, co-working-tiloissa, messukeskuksissa, gallerioissa, myymälöissä ja vaikkapa johdon strategiahuoneissa.
Tämä on tulevaisuutta, jonka voit saavuttaa kanssamme jo tänään.
Kysy lisää!
Honkonen Kari
Verkkopedagogiikan kehittäjä
Järvenpää, Sibeliuksenväylä 55