AR: Ajasta, paikasta ja materiaalista riippumatonta opetusta 

Keuda on toteuttanut lisätyn todellisuuden ja 3D-ympäristöjen mallintamista osana opintoja yhteistyössä suomalaisen 3DBearin kanssa. Moderni teknologia on tuotu perusoppimiseen ja sellaisiin käytännön ammatteihin, joissa sitä ei ole tyypillisesti käytetty. Lisätyn todellisuuden sovelluksen käyttö tukee uudenlaisia oppimistapoja ja oppimateriaalien digitalisoitumista.

Kun puutarhasuunnitelman toteutus on täysin riippuvainen vuodenajoista. Myös sisustussuunnitelman luonnostelu ja rakentaminen tiettyyn tilaan saattaa olla  vaikeaa, kun materiaaleja menee hukkaan. Tila saattaa rajoittaa taidenäyttelyn sommittelua. Lisätyn todellisuuden eli AR-teknologian avulla sisustus tai puutarha voidaan suunnitella aitoon ympäristöön mobiilisti. Suunnitelmia voi tehdä eri tiloissa, eri aikoina ja ilman fyysistä materiaalia. Suunnitelmia on myös mahdollista siirtää helposti mobiililaitteelta toiselle.

Autoalalla 3DBear-sovellusta voidaan hyödyntää esimerkiksi moottorin eri osien tunnistamiseen liittyvässä oppimistehtävissä. Yhtenä päättötyönä on syntynyt henkilöauton visuaalinen ilme.
- Hololens-lasien ja 3DBear-sovelluksen avulla autot sisustuksineen voidaan esitellä täysin oikeassa mittakaavassa. Ilman 3D-mallintamista työn esitteleminen yhtä kattavasti olisi ollut hankalaa, toteaa verhoilu- ja sisustusalan opettaja Teppo Vahteristo.

Lisätty todellisuus osana taidekokemusta

Helsingin Kaapelitehtaalla on vuosittain Pekka Halosen akatemian eli Keudan kuvalliseen ilmaisuun opiskelijoiden päättötöiden yhteisnäyttely.  
- Graafisen suunnittelun, valokuvauksen sekä kuva- ja mediataiteen lisätyn todellisuuden ja 3D-mallintamisen avulla tehtyjä töitä voidaan esitellä näyttelyvieraille aivan uudella tavalla, vaikka täysin tyhjässä tilassa, kuvailee graafisen suunnittelun opettaja Teija Lehtola.

Lisätystä todellisuudesta hyötyvät Lehtolan mukaan erityisesti opiskelijat, joilla on vaikeuksia keskittyä luentomaiseen opetukseen. Oppiminen tapahtuu kuin vaivihkaa – vähän kuin peliä pelaisi, kun tekemällä oppimista saadaan oppimistilanteeseen mukaan.

Monikansallista yhteistyötä

Keudan oppimisympäristöjen kehittäminen jatkuu uuden teknologian tarjoamien mahdollisuuksien myötä. Keuda on kiinteästi verkottunut uuden teknologian keskeisten toimijoiden kanssa niin Suomessa kuin maailmallakin. Yhteistyö onkin herättänyt myös kansainvälistä huomiota; vuonna 2018 verkkopedagogiikan kehittäjä Kari Honkonen kutsuttiin esittelemään 3DBearin hyödyntämistä opetuskäytössä Singaporessa ja Puolassa järjestettyihin teknologiatapahtumiin.

- Uusi teknologia ei yksin ratkaise kaikkea, mutta se ratkaisumme tukevat uudenlaisia oppimistapoja ja oppimateriaalien digitalisoitumista. Ne palvelevat erilaisia oppijoita mukautumalla oppijan tarpeisiin. Niiden avulla voimme rikastaa opetusta esimerkiksi työelämässä yhä yleistyvällä 3D-mallinnuksella, koodauksella ja robotiikalla, tekoälyllä tai virtuaalitodellisuudella, Kari Honkonen kiteyttää.

Keudan yhdessä suomalaisen start-up-yritys 3DBearin kanssa kehittämän sovelluksen hyödyntämistavoista voi lukea lisää tästä linkistä . Sovellus on ladattavissa kokeilua varten  Apple Storesta tai Google Playsta.

3DBear3DBearin sivuilta voit ladata sovelluksen laajemman version kuukaudeksi käyttöösi.

Vaihde

09 273 81
info@keuda.fi