Keudan toiminta epidemiatilanteen aikana. Lue tästä >

< Takaisin uutisiin

After #Murros2020: Digitaalinen hanketoiminta opetuksessa

Keudan vararehtori Arja Koli (oikealla) kertoi Keudassa tehdyistä digiloikista. Lavalla myös verkkopedagogiikan kehittäjä Kari Honkonen ja viestintä- ja markkinointipäällikkö Hanna Nyrönen. 

 

Murros2020 -tapahtumassa opetusalan tekijät avasivat teknologian merkitystä opetuksessa. Opetusneuvos Minna Taivassalo avasi ensin toimialan näkymiä, jonka jälkeen Keudan vararehtori Arja Koli avasi Keudan toimintakokonaisuuksia.

Taivassalo luonnehti puheenvuorossaan, että oppimisympäristöjen ja digitaalisten oppimisratkaisujen hyödyntäminen on kenttä, jossa on tehty paljon. Hän painotti, että oppimisympäristöjen kehittämisessä ehkä kaikista tärkeintä on, että taustalla on aina pedagoginen ajattelu sekä kehittämistyön lisäarvo opiskelijalle. Taivassalo totesi myös kehittämishankkeisiin osallistumisen olevan myös opetus- ja ohjaushenkilöstölle olevan oiva tapa kehittää omaa osaamistaan.

Kehitystyön merkitysten lisäksi Taivassalo nosti esiin myös konkreettisia esimerkkejä otetuista kehitysaskeleista.

”Meillä on otettu käyttöön erilaisia oppimisalustoja, oppimisympäristöjä sekä digitaalisia aineistoja ja materiaaleja. Sitten meillä on oppimispelejä ja pelillisyyttä on hyödynnetty eri muodoissa.”

Näiden lisäksi hän nosti esiin myös digitaaliset oppimaisemat, 360-kuvat ja -videot, mobiililaitteet, avointen oppimateriaalien kirjaston sekä virtuaalitodellisuuden ja robotiikan.

”Päivän sana on erilaisen osaamisen näkyväksi tekeminen sekä osaamisen kuvaaminen”, hän kiteytti.

 

Arja Koli avasi digitaalisen tekemisen esimerkkejä Keudasta. Hän totesi, että oli ilo saada kertoa, kuinka Keudassa on tehtyä isompia ja pienempiä innovaatioita ja digiloikkia. Hän mainitsi muun muassa digipajan.

”Tärkeintä, mitä ollaan tänä vuonna erityisesti tehty, on innovaatioiden ja kokeilujen jakaminen eli yhteisöllisyys ja osaamisen jakaminen. Ne ovat isot asiat tässäkin”, Koli painotti.

Koli nosti esimerkkeinä myös pelillistämisen kuten Seppo-pelin käytön, dronejen käytön, kansainvälisyyden ThingLink -virtuaalipajassa sekä metsäharvennuksen VR:n, jossa oli yhteistyökumppanina 3DBear. Lisäksi hän mainitsi aikuisten perusopetuksen järjestämisen digitaalisesti.

”Kehitystyö jatkuu näillä”, Koli totesi lopuksi.

Lue lisää lokakuussa pidetyn #Murros2020 -tapahtuman sisällöstä!

Vaihde

09 273 81
info@keuda.fi