Keudan toiminta epidemiatilanteen aikana. Lue tästä >

< Takaisin uutisiin

After #Murros2020: Virtuaalisia oppimisympäristöjä etä- ja lähiopetukseen

Jussi Kajala 3DBearista ja Vesa Tanttu Keudasta esittelivät virtuaalisia oppimisympäristöjä ja niiden mahdollisuuksia. 

 

Virtuaalisia oppimisympäristöjä ja -ratkaisuja tarjoava 3DBear esitteli myös toimintaansa #Murros2020 -tapahtumassa. Puheenvuorossaan Chief Operating Officer Jussi Kajala avasi aluksi yrityksen taustaa ja toimenkuvaa.

3DBear on johtava tekijä opetuksen ja 3D-teknologioiden yhdistämisessä. Yritys hyödyntää lisättyä todellisuutta (AR), virtuaalitodellisuutta (VR), 360-kuvaa, skannausta ja 3D-tulostusta. Räätälöidyt ratkaisut mahdollistavat erilaisten taitojen harjoittelun näitä hyödyntäen.

Keuda onkin tehnyt antoisaa yhteistyötä 3DBearin kanssa. Vuonna 2019 Keuda voitti yhdessä 3DBearin kanssa ”Vuoden digitaalisin teko 2019” -palkinnon.

Kajala nosti puheenvuorossaan esiin korona-ajan haasteita koulutukselle. Merkittävimpänä haasteena hän mainitsi käytännön harjoittelun.

”Miten opit kokkaamaan, jos et kokkaa. Miten opit hoitamaan metsää, jos ei hoida. Sinun täytyy tehdä näitä asioita oppiaksesi ne”, Kajala kuvaili.

Ratkaisuna hän nosti esiin VR-todellisuuden, jonka avulla on mahdollista harjoitella tosielämän tilanteita varten. Tätä onkin toteutettu myös Keudassa ja aihetta avasi enemmän opettaja Vesa Tanttu.

”Muutama sana tästä taustasta. Eli tänä päivänä metsätyöt ja varsinkin hakkuut ovat koneellistuneet lähes 100 prosenttisesti”, Tanttu avasi.

Esityksensä aikana Tanttu näytti, kuinka VR:n avulla voidaan hyvinkin harjoitella käytännön hakkuutyötä. Virtuaaliympäristöön voidaan rakentaa tietynlainen metsä: asettaa erilaisia puita eri paikkoihin. Harjoituksessa nähdään alkunäkymä, jonka jälkeen voidaan alkaa harventaa puita. Kun hakkuutyöt on tehty, voidaan tarkastella ennen ja jälkeen -näkymiä alueesta. Tanttu toteaa, että pedagogiikan näkökulmasta tämä toimi erittäin hyvin, sillä siinä pystytään rakentamaan erilaisia metsiä ja harjoituksia voidaan toistaa.

”Tärkeä pointti tässä on se, että näissä on aina jokin tavoite, johon tekeminen johtaa. Tämän ei ole tarkoitus olla pelkästään pelillistä”, Kajala kiteytti esityksen loppupuolella.

Lue lisää joulukuussa pidettävästä MINI #Murros2020 -tapahtumasta!

3DBear3Tältä näyttää virtuaalimaailmassa toteutettava hakkuuharjoitus. 

Vaihde

09 273 81
info@keuda.fi