Keudan toiminta epidemiatilanteen aikana. Lue tästä >

< Takaisin uutisiin

Digitaalinen oppimisalusta on tuonut vaihtelua ja innostanut opiskelijoita

Seppo-alustan myötä opettaja Sini Kettunen on innostunut digitalisaation mahdollisuuksista opetuksessa.

 

Digitalisaation käyttömahdollisuudet opetuksessa ovat saaneet Keudan opettaja Sini Kettusen innostumaan uudella tavalla. Ahkerasti Seppo-oppimispelialustaa käyttävä Kettunen kertoo, että Seppo-alustan ansiosta hän on saanut tuotua vaihtelua opetukseen. Tämä on innostanut myös opiskelijoita.

”Käytin tätä ensimmäisen kerran yhteistyössä Eveliina Laurilan kanssa Lukkarinpolulla. Kyseessä oli Kestävän kehityksen sekä Taide ja luova ilmaisun integrointi. Siellä opiskelijat suunnittelivat salaatteja keittiössä ja t-paitoja toisaalla. Yhdistimme siihen Seppo-mobiilin, josta saattoi löytyä esimerkiksi videoita tai muuta lähdeaineistoa. Opiskelijat myös tallensivat tuotoksensa Seppoon. Se toimi hyvin ja opiskelijat olivat ilahtuneita siitä, että oli vähän toisenlaisia tapoja toteuttaa opetusta”, Kettunen avaa.

Nyt Kettunen on ottanut Sepon käyttöön myös Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimiminen -kurssilla. Hän huomasi, että opettaja- ja opiskelijamäärien kasvaessa, tietokoneista on ollut huutava pula. Tämän myötä Kettunen päätti kokeilla mobiilisovelluksen käyttöä osana opetusta.

 ”Toki meillä on lähiopetusta ja teemme myös kaikkea muuta, kuten keskustelemme ja vaihdamme ajatuksia. Seppoon saamme kuitenkin dokumentoitua tuotokset. Syksyn flunssa-aikana se on myös kätevä, sillä opettaja voi nauhoittaa opiskelijoille ohjeita vaikka omalta kotisohvaltaan”, Kettunen sanoo.

Kettunen toteaa, että alustan avulla voidaan myös osoittaa osaamista joustavasti ja monella eri tavalla. Seppoon voi tallentaa muun muassa tekstiä, videoita kuin äänitteitäkin. Kettunen kertoo olevansa kiinnostunut gps-toiminnosta, jolla voidaan tukea opiskelijoiden hyvinvointia. Gps-toiminto toimii siten, että opiskelijan täytyy liikkua määrättyyn paikkaan, ennen kuin tehtävä aukeaa. Näin opetukseen voidaan yhdistää myös liikunta.



Kun käyttöön otetaan uusia digitaalisia työvälineitä, on edessä toki uuden oppimista. Kettunen kertoo, että hän itse opettelee kokeilemalla. Kettunen kokee, että Keudassa on annetut hyvät valmiudet digitalisaation sisäistämiseen ja hyödyntämiseen opetuksessa, sillä koulutuksia tarjotaan säännöllisesti. Kettunen on itse havainnut, että kun taitoja sisäistää ja käyttää, palkinto näkyy myöhemmin omassa työssä. 

”Digitalisaatio helpottaa tosi paljon asioita. Jos mietin liikkuvan opettajan työnkuvaani, en voisi enää kuvitella, että kopioisin tehtäväpapereita jossain, vaan laitan ne digitaaliselle alustalle. Totta kai, vuorovaikutus ja itse opetustilanteet ovat tärkeitä, mutta minusta digitalisaatio ei sulje niitä pois.”

Kettunen näkee, että digitalisaatio opetuksessa on äärimmäisen tärkeää myös opiskelijoiden näkökannalta.

”Silloin käytetään työvälineitä, joita he osaavat käyttää ja joita he myös tulevat tarvitsemaan ammatillisesti. Kyseessä on tulevaisuuden taito, jota nykyiset opiskelijat tulevat tarvitsemaan tulevaisuuden työelämässä”, Kettunen kiteyttää.

Vaihde

09 273 81
info@keuda.fi