Keudan toiminta epidemiatilanteen aikana. Lue tästä >

< Takaisin uutisiin

Kolumni Keuadasta: Työntekijän kokemus – työntekijä on ”kuninkaampi”

Pohdin viime vuoden aiheuttamia muutoksia työelämässä. COVID ajoi vahvasti vanhoihin kaavoihin kangistuneet organisaatiot uudistamaan toimintamallejaan. Samalla kuluttajat oppivat vaatimaan parempia digitaalisia kohtaamisia organisaatioilta. Mikään ei ollut kuten ennen. 

Oliko ennen sitten kuitenkaan paremmin? Muutostilanteet ovat kautta historian olleet mahdollisuus luoda jotain uutta. Vaikka digitaalisuus ottikin jättiläisloikkia olosuhteiden pakosta, muutosta tapahtui myös muualla. Maailma ei todennäköisesti tule olemaan entisellään, mutta se ei ole huono asia. Ihmiset ovat löytäneet muutoksessa uusia mahdollisuuksia ja toimintamalleja. Esimerkiksi aikaa ja bensaa säästyy, kun ei tarvitse liikkua paikasta toiseen. Usein tämä liikkuminen ei edes ollut tuottavaa, mutta sitä tehtiin vanhasta tottumuksesta. Matkustamiseen käytetty aika on voitu käyttää uusiin tai vanhoihin harrastuksiin tai perheen parissa.

Opettajat ja opiskelijat ovat eläneet vuoden pandemiamallilla, jossa teemoina ovat empatia, jaksaminen ja auttaminen. On pitänyt keksiä uusia tapoja kohdata kasvokkain, mutta turvallisesti Opetuksen toteuttaminen on pitänyt miettiä kokonaan uudelleen ja se on teettänyt paljon työtä. Emme ole halunneet jättää nuoria heitteille, joten olemme valjastaneet teknologian avuksemme. Pidämme huolta asiakkaistamme. Meille Keudassa ”asiakas on kuningas” onkin hyvin tuttu asia. Hieman vieraampi on ajatus ”työntekijä on kuninkaampi”. Tämä ilmaisu kuvaa ajatusmallia, jossa pyritään luomaan työntekijälle hyvä kokemus.

Työntekijän hyvää kokemusta pidetään merkittävänä kilpailuetuna asiakkaiden kokemuksen luomisessa. Me kaikki rakennamme tätä kokemusta eli hyvinvointia tosillemme, joka päivä. Kuuntelemme ja kannustamme toisiamme kehumalla ja huomioimalla saavutuksiamme. Kiitämme toisiamme hyvistä suorituksista ja vastaanotamme kiitosta ja kehuja sekä arvostamme toisiamme. Tämän avulla löydämme hyvää työn imua, flow-tilaa, työhömme.

Tällaisessa tilanteessa myös yrityksiltä ja yrityksen johdolta odotetaan entistä vahvempaa huolenpitoa henkilöstön jaksamisesta ja hyvinvoinnissa. Hyvin annetun palautteen ja kiitosten sanomisen avulla jaksamme kaikki paremmin. Koronan jälkeisessä maailmassa meillä on hyvä mahdollisuus määrittää asioita uudella tavalla. Millaisen tulevaisuuden haluamme luoda?

Olemme vahvoja, sitä ei käy kieltäminen, sillä emme antaneet yhden viruksen vallata meiltä tilaa kehittyä. Tämä muutos on hyväksi, me kehitymme ja käännämme katseemme tulevaan. Kiitos sinulle hyvä työkaveri kohtaamisista yhteisissä suunnitteluhetkissä, tulevaisuuteen luotsaavissa ideariihissä, hyvistä ideoista ja jaksamisesta näinä kokemuksellisina aikoina. 

Työntekijän hyvän kokemuksen -hengessä minä toivon, että sinä koet itsesi kuninkaammaksi.

Hyvää talvista viikkoa,
toivottaa Eija Lumme


 

Kirjoittaja Eija Lumme työskentelee Keudassa tiimiesimiehenä ja tietotekniikan opettajana. Eija katsoo tulevaisuuteen positiivisena. - Olemme vahvoja, sillä emme antaneet yhden viruksen vallata meiltä tilaa kehittyä. Tämä muutos on hyväksi, me kehitymme ja käännämme katseemme tulevaan, Eija pohtii.

 


 

Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 650 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli10 000 opiskelijaa. Keuda on vuoden 2020 opetus- ja kulttuuriministeriön valitsema, ammatillisen koulutuksen laatupalkittu koulutuksen järjestäjä.

Uutiskirje 122020 laatupalkinto4

Vaihde

09 273 81
info@keuda.fi