Keudan toiminta epidemiatilanteen aikana. Lue tästä >

< Takaisin uutisiin

Kone- ja tuotantotekniikan alalta valmistuu monitaitoisia ammattilaisia

Tässä juttusarjassa esitellään työnantajia, yrittäjiä sekä oppilaitosten edustajia, jotka ovat tehneet pitkäjänteistä yhteistyötä keskenään. Yhteistyön muotoja hyödynnetään esimerkiksi mahdollistamalla ammatillisten oppilaitosten opiskelijoille työelämässä oppimisen mahdollisuuksia harjoittelupaikkoja tarjoamalla sekä kehittämällä työelämässä oppimista yhdessä oppilaitosten edustajien kanssa.

Tulevat koneistajat, levyseppähitsaajat ja koneasentajat opiskelevat Keudan Järvenpään toimipisteessä, jossa opettajatiimin vetäjänä ja itsekin opettajana toimii Ilkka Jokinen. Noin kymmenen vuotta sitten yrityselämän puolelta opetustehtäviin vaihtanut Jokinen tuntee kone- ja tuotantotekniikan alan tarpeet hyvin. Jokinen ammentaa työkokemuksestaan opettajuuteen ja yhtälailla opettajan työ on saanut arvostamaan sitä, mitä “ruohonjuuritasolla tehdään”.

  • Yhteistyö työnantajien kanssa on tärkeää. Tuntuu kuin olisi itsekin vielä toisella jalalla alan töissä mukana, kun pääsee näkemään ja oppimaan tekijöiltä, Jokinen kuvaa työelämäyhteistyön hyötyjä.

Osuuskuntayrittäjyys - menestyksekäs työelämäyhteistyön muoto

Järvenpäässä konealan yrittäjät tarvitsevat työntekijöitä. Opettajan tehtävä on tunnistaa, milloin opiskelijalla on perusteet hyvin hallussa. Kun opiskelijan työelämässä oppimisen aika tulee, on opettajien laajoista verkostoista hyötyä. Opettajat vierailevat yrityksissä, yrittäjät käyvät koululla ja opiskelijat etsivät työpaikkoja itse. Jokisen mukaan on omasta aktiivisuudesta kiinni, kuinka paljon oppilaitoksella on yhteistyötä työnantajien kanssa.

  • Parhaassa tapauksessa kaikki hyötyvät. Firmat saavat tekijöitä ja opiskelijat kokemusta ja tuloja. Yhteistyön kautta opiskelijamme pääsevät tekemään projekteja, jollaisia yksin koululla ei olisi mahdollisuutta tarjota, Jokinen kertoo.

Yhteistyötä työnantajien kanssa on tehty pitkään, ja Jokinen antaa esimerkin melko uudesta, menestyksekkäästä yhteistyöstä. Muun muassa jätehuoltolaitteita valmistava Europress tilaa opiskelijoilta töitä ja tarjoaa heille raaka-aineet. Koulu tarjoaa tekemiseen tilat ja opiskelijat perustavat osuuskuntayrityksen. Opettajat ohjaavat työskentelyä tarvittaessa ja työnantaja katsoo työn laadun. Opiskelijoille tällainen oppimismuoto on ollut erittäin mieluinen.

  • Tällaisista projekteista on saatu opiskelijoille pysyviä työpaikkoja. Ennen kaikkea niistä oppii monenlaista, kuten esimerkiksi yrittäjyystaitoja, Jokinen summaa.

Todellisuus kaukana ennakkoluuloista

Kone- ja tuotantotekniikan alan töitä saatetaan pitää likaisina, mutta totuus on toinen. Tänä päivänä työturvallisuudesta pidetään huolta, koneet ovat hyviä ja siistin sisätyön olosuhteet toisinaan kuin laboratoriossa konsanaan. Jokinen arvelee alan noususuhdanteen jatkuvan, sillä esimerkiksi autoteollisuus ja meriteollisuus telakoineen vetävät hyvin. Ala kiinnostaa ilahduttavasti myös opiskelijoita. 

Jokinen kokee saavansa erityiskiitosta työstään kohtaamisissa vuosien jälkeen.

  • Tuntuu mahtavalta, kun vanhat opiskelijat tervehtivät! Ne ovat pieniä sanoja, joita työelämässäkin tarvitaan. Kun onnistumisista saa kiitoksen ja erehdyksistä pyydetään anteeksi, niin työt sujuvat, Jokinen pohtii.

Mitä opiskelijan valmiuksien kehittäminen on parhaimmillaan?

Opiskelijan valmiuksilla tarkoitetaan sekä valmiutta työelämässä toimimiseen, että ammatillisen osaamisen kehittymistä. Opiskelijan valmiuksia ja niiden kehittymistä tuetaan suunnitelmallisesti. Työelämäjaksojen ajoitus on yksilöllistä ja oikea-aikaista, ja opiskelija on saanut valmistautua riittävästi työelämässä oppimiseen. Opiskelijan osaamista dokumentoidaan työelämässä oppimisen aikana ja sen päätteeksi, ja opiskelijan itsearviointia työelämässä oppimisesta tuetaan. 

Syvennetään työelämäyhteistyötä kumppanuuteen

Tutkitaan kriittisiä pisteitä. Iso joukko ammatillisen koulutuksen järjestäjiä ja työelämän edustajia ympäri Suomen on tunnistanut yhdessä Parasta Palvelua -kehittämisohjelman kanssa työelämässä oppimisen ”kriittiset pisteet”. Kriittiset pisteet ovat kehittämisen kohteita ja näkemyksiä työelämän ja opiskelijan paremmasta palvelusta. Ne muodostavat oppilaitoksen työelämän palveluprosessin, jolla rakennetaan kumppanuutta. Lue lisää opiskelijan valmiuksista ja palvelun parantamisesta Hyvän palvelun oppaasta >> 

https://trello.com/c/fzK8Z6ot  

 

Vaihde

09 273 81
info@keuda.fi