Keudan toiminta epidemiatilanteen aikana. Lue tästä >

< Takaisin uutisiin

Robolätkän mestaruuskisat kruunasivat innostavan projektin - Jatkoa on luvassa

Ensimmäisen Robolätkämestaruuden vei Huittisten joukkue. Kuva: Jarno Haapaniemi

 

Naurunremakat ja kannustushuudot raikasivat Peltolan Digipajassa viime perjantaina, jolloin oltiin uniikin tekemisen äärellä. Paikan päällä käytiin ihka ensimmäiset VEX Robojääkiekon mestaruuskisat.

Robojääkiekko on Keudan lanseeraama uusi laji. Idean taustalla oli halu kehittää robotiikkaa. Keskustelun ja ideoinnin lomassa robotiikkatietäjä Jukka Klint heitti Keudan verkkopedagogiikan kehittäjä Kari Honkoselle idean robojääkiekosta. Ajatuksena oli, että liikkeelle lähdettäisiin matalalla kynnyksellä – tämän asian ajaa kilpailu.

”Kun jääkiekkopeli tuli ideana, alettiin miettiä, minkälainen robotti ja runko voisi olla. Täällä Keuda on kehitellyt sitten mailoja. Paljon on vielä kehitettävää. Näistä kisoista saamme kokemusta, jotta voimme viedä peliä eteenpäin”, Klint kertoo.

Projektin aikana opiskelijat pääsivät tutustumaan robotiikkaan rakentamalla ja ajamalla robotteja. Keudan viidessä eri toimipisteessä viisi eri opiskelijaryhmää on rakentanut robotteja, oppinut koodausta ja robotiikasta yleisemmin. Kyseessä on ollut moniulotteinen ja vaikuttava projekti, johon yhdistää digitaalisuuden lisäksi myös muita tärkeitä osa-alueita.

”Ensisijaisesti tämä on hauskanpitoa. Mutta tässä yhdistyvät myös sosiaalinen kanssakäyminen, suunnitteleminen, rakentaminen, ohjelmointi ja yhteistyö. Se on tämän projektin idea”, Keudan opettaja Raimo Giren kiteyttää. Hän on ollut mukana viemässä eteenpäin tätä projektia. 


Robolatka2Robolatka1Kisapäivän aikana nähtiin jännittäviä tilanteita! Kuvat: Kai Salminen



Tapahtumapäivänä paikan päällä oli kisaamassa yhteensä viisi joukkuetta: Keuda Nurmijärvi, Keuda Mäntsälä, Keuda Järvenpää, Keuda Kerava sekä Satakunnasta asti paikan päälle saapunut SASKY Huittisten ammatti- ja yrittäjäopiston joukkue.

Kisapäivän aikana nähtiin jännittäviä ja tiukkojakin tilanteita lätkäroboteille rakennetussa kiekkokaukalossa. Ensimmäisen mestaruuden vei ansaitusti tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto-opiskelijoista koostunut Huittisten joukkue.

”Kokemuksena tämä oli tosi hyvä – sellainen mitä odotettiin. Opiskelijoiden innostuminen oli ykkösjuttu”, SASKY koulutuskuntayhtymän opettaja ja TVT-koordinaattori Jarno Haapaniemi iloitsee.

Tapahtumapäivän päätteeksi hymy oli herkässä myös Kari Honkosella.  Hän kertoo, että seuraavaksi suunnitellaan uutta ja entistä ehompaa tapahtumaa, johon voisi saapuisi enemmän kilpailujoukkueita.

”Vielä käytetään ohjaimia, mutta tulevaisuudessa voi olla, että robotit pelaavat itse eli ne olisi koodattu etukäteen”, Honkonen toteaa.

Nämä kuitenkin tarkentuvat ajan myötä. Ensimmäinen kisakerta poiki myös monia muita kehitysideoita aina mailan mitoista kaukalon kulmien pyöristämiseen. Uudet ideat antavat lisää intoa jatkokehitykseen.

”On ollut ilo nähdä, että joukkueet ovat olleet todella innolla mukana. Kaikilla on ollut motivaatiota ja halua auttaa muita. Toisia on autettu muun muassa tekniikassa ja lainaamalla tarvikkeita. Tämä ei ole pelkästään kilpailua, vaan hauskanpito, hyvä meininki ja yhteisöllisyys tulevat myös läpi”, Honkonen riemuitsee.

Robolatka3Projektia ideoineet ja eteenpäin vieneet Kari Honkonen ja Jukka Klint toimivat kisapäivänä tuomareina. Kuva: Kai Salminen

Vaihde

09 273 81
info@keuda.fi