Keudan toiminta epidemiatilanteen aikana. Lue tästä >

< Takaisin uutisiin

Työelämätiistai: Alfat ovat täällä, onko maailma valmis?

Uusi työnkuva, mitäpä jos uudistaisin hieman ajatuksianikin!
Kun erään aikaisemman kerran aloittelin uudessa roolissa, silloin täydennyskoulutuksen puolella Tampereen teknillisessä yliopistossa, silmäilin tietoa sukupolvien eroista mm. kuluttajina, jotta sitten osaa suunnata palveluita oikein.

Silloin puhuttiin X ja Y-sukupolvista, ja Z näkyi horisontissa. Tuosta on aikaa parisen kymmentä vuotta. Nyt kun ennakointi on keskeinen osa päivätyötäni Keudassa, aloitan taas tutusta aiheesta, tutustun tulevaisuuttamme aikanaan muokkaavaan ikäluokkaan. Tekstin lopussa muutama hyvä linkki aiheesta!

 Missä mennään sukupolvi-teeman kanssa?

No, se parisen kymmentä vuotta sitten horisontissa näkynyt ja milleniaaleinakin tunnettu Z-sukupolvi tuli, ja on ollut mukana työelämässä jo pitkään. Milleniaalit ovat lähestyneet keski-ikää, ehkä jopa tutustuneet vanhemmuuteen. Heillä siis on jälkikasvua, joka seuraavaksi muokkaa tulevaisuuttamme. Tervetuloa, Alfa-sukupolvi! Termin Alfa-sukupolvi lanseeraajan Mark MCCrindlen materiaalien mukaan Alfa-sukupolvi tulee olemaan maailmanhistorian suurin sukupolvi vuoteen 2025 mennessä, ja erityisen paljon heitä on Intiassa, Kiinassa ja Indonesiassa.

Vuonna 2025 vanhimmat Alfat ovat 15-vuotiaita. Se tarkoittaa, että ensimmäiset Alfat siirtyvät muutaman vuoden kuluessa toisen asteen oppilaitoksiin, ja siitä viiveellä töihin tai yliopistoihin. Se on sitä aikaa, kun ensimmäiset X-tyypit jo eläköityvät. Vuonna 2050 nuorimmat Alfat ovat 25-vuotiaita, vanhimmat nelikymppisiä.

Jos Alfojen vanhempia on tituleerattu diginatiiveiksi, niin heidän jälkikasvuaan olen kuullut kutsuttavan digiriippuvaisiksi. Kyseessä on sukupolvi, joka ei ole nähnyt sellaista maailmaa, jossa ei ole esim. älypuhelimia ja lukuisia sovelluksia. Jos oikein muistan, niin älypuhelimiin käynnistyi app-markkinat muutama vuosi ennen ensimmäisten Alfojen syntymää, ja se mahdollisti myös alustatalouden kehittymisen uuteen vaiheeseen. Ja tämä murros näkyy nyt Alfoissa. Heidän maailmaansa kuuluu oleellisesti virtuaalitodellisuutta, älypuhelimia, mobiilimaksamista, IoT-maailmaa ja puettavaa teknologiaa kaikissa muodoissaan.

Nämä lapset tulevat ostamaan hyödykkeensä enimmäkseen verkosta, ja saavat vähemmän kasvokkain tapahtuvaa palvelua, toisin kuin aikaisemmat sukupolvet. Tämä vaikuttaa myös kouluttautumiseen ja oppimiseen. Alfat tulevat hyödyntämään online- opiskelua ja heillä tulee olemaan omat tapansa oppia.

Tätä ajatusta vahvistaa, että Alfa-sukupolven vanhin kärki on nyt Korona-aikana saanut melkoisen altistuksen etäopiskeluun. Alfat tottuvat vaihtelemaan älylaitteiden ruutujen välillä ja löytämään etsimänsä tiedon nopeasti. Tähän teemaan sopii ajatus, että Alfa-sukupolvi on valmiimpi kohtaamaan sellaisia ongelmia, joita emme osaa vielä nykyään ratkaista. Toisaalta syntyy myös uusia haasteita ja ratkaisumalleja, joilla reagoidaan mm. yksinäisyyteen tai liikunnan vajaukseen, joita tietotekniikkaan pohjaava maailma tuo arkeen.

 

daniel rose 3uzNB03PBkI unsplash 1920x940

 

Veteen piirretty viiva

Me koulutuksenjärjestäjät, Keudan muiden mukana, mietimme omalta osaltamme, miten voimme parhaiten palvella eri sukupolvia tarpeineen. Toki kaikkia sukupolvia yhdistää tietyt yleisinhimilliset tarpeet, joita liittyy mm. ihmissuhteisiin, työelämään, itsensä kehittämiseen ja merkityksellisyyden kokemukseen. Mutta myös ympäristö ja mahdollisuudet vaikuttavat, ja ne ovat maailmassa erilaisia eri aikoina. Tietoisena siitä, että sukupolvien rajat ovat häilyvät, ja asiakaskokemukseen vaikuttaa moni muukin asia kuin syntymäajanjakso, kysymme avoimin mielin, mitä uutta tulevaisuuden tekijät tuovat mukanaan? Millainen ajattelu vahvistuu, mikä väistyy?

Nyt on aika pohtia, miten tarjota saumatonta, integroitua ja yksilöllistä palvelua Alfoille, joita kiinnostaa kampanjaetuja enemmän brändin vastuullisuus ja arvot. Alfa-sukupolvi haastaa meitä jatkuvasti kehittämään digitaalista toimintaympäristöämme ja koulutusmenetelmiämme niin, että tulevaisuuden sukupolvilla, myös Alfojen jälkeen maailmaa rakentavilla, on riittävät mahdollisuudet, valmiudet ja tietopohja vastuullisesti ylläpitää hyvinvoivaa, tasa-arvoista ja kestävää yhteiskuntaa.

 


 

Asiasta YouTubessa:

Generation Alpha with Futurist and Researcher Mark McCrindle - YouTube

Spotify:

The Future Podcast | Podcast on Spotify

Lukuvinkki:

Understanding Generation Alpha - McCrindle

 

 

Teksti: Henna Hyytiä

henna.hyytia (at) keuda.fi


 

Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 720 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli10 000 opiskelijaa. Keuda on vuoden 2020 opetus- ja kulttuuriministeriön valitsema, ammatillisen koulutuksen laatupalkittu koulutuksen järjestäjä.

 

2020 laatupalkinto intra183

Vaihde

09 273 81
info@keuda.fi