Keudan toiminta epidemiatilanteen aikana. Lue tästä >

< Takaisin uutisiin

Kolumni Keudasta: Kamalan ihana murros – miten se näkyy minun työpöydälläni?

Tiedäthän tunteen: Kauhusta kankeana katsot edessä olevaa uutta asiaa, mutta samalla koet kutkuttavaa tarvetta hypätä päistikkaa eteenpäin?  

Viime viikolla Keudassa pidettiin virtuaalinen #Murros2021-tapahtuma, joka pureutui teknologiseen murrokseen. Teemana olivat tällä kertaa oppiminen ja hyvinvointi. Tästä tapahtuman nimestä johdetun pienen aasinsillan kautta ajattelin puhua siitä, miten murros on minulle näyttäytynyt.

suomisanakirja.fi MURROS

Kuva: suomisanakirja.fi - murros

Murroshan on sana, joka kuvaa taitetta, käännekohtaa. Keudan viestintä- ja markkinointipalvelut ovat viime vuosina olleet eräänlaisessa käännekohdassa. Olemme tietoisesti pyrkineet vähentämään painettuja materiaaleja ja printtimainontaa. Sen sijaan olemme siirtyneet hyödyntämään jo käytössä ja helposti saatavilla olevia työkaluja ja ohjelmistoja. Olemme panostaneet digitaalisiin kanaviin, ja varsinkin sosiaalisessa mediassa tehtävään näkyvyyteen ja mainontaan. Kestävä ja vastuullinen Keuda - tämän teeman puitteissa toimimme ja tätä edistämme.  

Iloksemme olemme huomanneet kysynnän lisääntyvän tietoisuuden ja tarjonnan myötä: iso osa meille tulevista viestintä- ja markkinointipyynnöistä koskee somenäkyvyyttä kaikella tavalla!

Myös minun toimenkuvani on vuosien saatossa kokenut murroksen.  

Aloitin urani tekemällä puhtaasti painokoneille tarkoitettuja julkaisuja, kirjoja, esitteitä, laajoja oppaita. Vähitellen työhöni on tullut lisäksi mm. verkkosivuilla pyörivät bannerit, videotuotannot, somekanavat ja siellä pyörivät mainokset, sekä algoritmien ja hakusanamainonnan kiemurat höystettynä mukaansa imaisevalla analytiikalla. Unohtaa ei sovi myöskään sitä seikkaa, että vaikka minulta löytyy silmää visuaalisiin elementteihin ja esimerkiksi valokuvaukseen, täytyy ne kirjaimetkin osata asettaa houkuttelevasti ja mukaansa tempaavasti peräjälkeen tekstiksi muotoillen. Toisinaan joudun myös kaivamaan esille sisimmässäni asuvan "nörtinkin”, ihan vain ymmärtääkseni käyttämieni ohjelmistojen syvintä olemusta. Tästä kaikesta muodostuukin toisinaan aikamoinen sillisalaatti. Jokainen päivä on uniikki tuoden mukanaan uudenlaisia toteutuksia. 

Uusin työnkuvani muutos on tämän hetkinen lempilapseni. 

Hyppäsin viime vuoden lopulla niin sanotulta mukavuusalueeltani, markkinointimateriaalien tuotannosta, sellaiseen työnkuvaan, jossa haluan kehittyä ja jota haluan kehittää: verkkosivut ja niiden tuotanto. Keudan verkkosivuthan tulevat tämän vuoden aikana uudistumaan ja tuota uudistusta olemme jo valmistelleet. Jo pelkkä valmistelu on ollut melkoinen matka: hetkittäin on hypätty niin syvään ja kylmään veteen, etten aina ole tiennyt miten päästä eteenpäin. Mutta kauhomalla määrätietoisesti eteenpäin osaavien kollegojen kera (terveiset Hannalle, Veli-Heikille ja Severille) alamme vihdoin saavuttaa erittäin tärkeää etappia: tosi toimiin pääsemistä. 

Loppukäyttäjälle näkyvät valmiit sivut, mutta niiden takana on valtavasti työtä. Tätä työtä tulevat seuraavina kuukausina tekemään minun ja jo mainittujen lisäksi monet muutkin keudalaiset. Lopputulosta pääsemme esittelemään kaikelle kansalle syksyn aikana.

Murros – se on jatkuvaa.

Emme elä paikallaan pysyvässä maailmassa. Murroksessa tehdään toisinaan myös virheitä, mutta niistä opitaan. Murros luo ja antaa meille mahdollisuuksia. 

Koen että murros on eräänlainen kauhun ja innostuksen tasapaino. Pelon sekaisin tuntein odotan mitähän verkkosivuprojekti tuokaan tullessaan. Vaikka minulla on vankka näkemys miten ja miksi, niin kauhistelen esimerkiksi työnmäärää ja aikataulua. Mutta samalla hihkun kuin pieni lapsi kuralammikon äärellä: joko saan hypätä, läiskäyttää koko lammikon levälleen ja sitten katsoa kuinka se vähitellen valuu maata pitkin uomiinsa ja palautuu muotoonsa. Vain tehdäkseni hyppäyksen uudelleen. Ja uudelleen. Kunnes pääsen mieleiseeni lopputulokseen ja seuraava jännittävä leikki (eli meidän aikuisten maailmassa tehtävä) odottaa.

Murros. Se on väistämätön ja aina tuloillaan. Se tekee työstämme ja elämästämme mielenkiintoista.

Minna Ruusunen
Markkinointikoordinaattori


 

MRuusunen2Kirjoittaja Minna Ruusunen työskentelee markkinointikoordinaattorina Keudan viestintä- ja markkinointipalveluissa. "Työarkeni on hyvin monipuolinen. Visuaalisuus ja sen myötä asiakkaan puhutteleminen oikeassa paikassa, oikealla tavalla ovat koostavia tekijöitä päivien ja erilaisten työtehtävien ympärillä."


 

Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 650 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli10 000 opiskelijaa. Keuda on vuoden 2020 opetus- ja kulttuuriministeriön valitsema, ammatillisen koulutuksen laatupalkittu koulutuksen järjestäjä.2020 laatupalkinto intra83

Vaihde

09 273 81
info@keuda.fi