Keudan toiminta epidemiatilanteen aikana. Lue tästä >

< Takaisin uutisiin

Kolumni Keudasta: Virheitä tekemällä oppii tietohallinnossakin

Koneet eivät tee virheitä vaan ihmiset!

Koneet eivät tee virheitä vaan ihmiset! Näin on aikoinaan yksi suuri mies suustaan virheellisesti päästellyt.

Tämähän ei lainkaan pidä paikkaansa, koska koneethan ne kaikki virheet tekevät - ainakin Keudassa. Tietohallintokin on pystynyt uudelleen asentamaan, vaikka kuinka monta konetta samalla kertaa yhdellä ainoalla hiiren klikkauksella - tietysti kesken koneiden käytön. Näin on kovin näppärästi asennettu uudelleen kaikki Sarviniitynkadun verkossa olleet koneet ja vielä saman tien muutettu työasemat palvelimiksi. Hiirikäsi kun vain toimii usein ajatusta nopeammin, eikä järjestelmä tosiaan ymmärrä, että kyseistä painiketta ei ollut tarkoitus klikata. Tekoäly nyt on vaan niin tyhmä, eikä tajunnut jättää hommaa välistä, vaikka huomasikin virheensä. Kaverilta taitaa olla se kuuluisia maalaisjärki ihan hukassa.

Me it-ihmiset puhumme usein kieltä, jota muut eivät lainkaan ymmärrä - ainakaan ilman sanakirjaa tai tulkkia. Toisaalta saamme silloin tällöin myös tukipyyntöjä, jotka ovat yhteensopimattomia it-ihmisten kielen kanssa. Esimerkkinä vaikka "tämä ei toimi", missä it-hallinnon tulkkausosasto joutuu ensin selvittämään mikä se "tämä" onkaan ja missä "tämä" sijaitsee. Yleinen huomio onkin, että tukipyyntöjen otsikot taitavat olla turhia, sillä ne eivät yleensä liity mitenkään itse ongelmaan.

Asiakkaiden kohtaaminen on tässä työssä parasta ja etenkin niiden mausteet. Jokaisessa organisaatiossa on syytä marinoida ainakin yksi kannettava Worcesterkastikkeessa sekä näppäimistöä on huuhdeltava vedellä, minkä jälkeen onkin aika yhdessä ihmetellä kuinka surkeita nämä tekniset laitteet ovatkaan, kun eivät kestä edes yhtä lasillista vettä - kahvista puhumattakaan.

Muistitikut ovat myös yksi murheenkryyni, sillä emme ole vieläkään löytäneet tapaa, miten pyydettyjä usb-muistitikkuja voidaan toimittaa sähköpostitse asiakkaalle. Tässä meillä on selkeä kehittämiskohde. Tällä hetkellä, kun voimme toimittaa ainoastaan muistitikun sisällön sähköpostilla.

Meille nörteille ihmisten nimet voivat olla joskus hyvinkin vaikeita. Kerrankin vasta kolmannella yrittämällä onnistuimme luomaan oikean sähköpostiosoitteen - ei näet kelvannut helene.sukunimi@keuda tai etunimi .Virtanen@keuda.fi. Onneksi näitä virheellisiä postiosoitteita ei ole tuon jälkeen tullut, sehän voisi olla jo suorastaan häpeällistä postilaatikon tekijälle. Häpeällistä on meidän hidas toimintamme, sillä ohjelmien asennus tuntuu usein kestävän ikuisuuden eikä kukaan koskaan vastaa mihinkään. Olemme antaneet palautetta Googlen ylläpitämälle etsivätoimistolle, jotta se jatkossa löytäisi nopeammin nämä ”tarvitaan ajurit piirtopöydälle” sekä ”tarvitsen kuvankäsittely ohjelman, sen vanhan”.

Tietohallinnon jakelemat päivitykset sen sijaan toimivat jopa Googleakin nopeammin, kuten jo tuossa sitä hieman sivuttiin. Toimipisteet ovat saaneet täysin puhtaat koneet, luokat pyytämättä uusia ohjelmia ja koneet myös sammuvat ja käynnistyvät täysin yllättäen. Se on niin helppoa, pari klikkausta vain ja homma on valmis - hupsista!

Joku on ehkä kuullut mainittavan sanan sertifikaatti, emme lähde tässä avaamaan tuota käsitettä sen enempää. Haluamme vain mainita, että sertifikaattiongelmat johtuvat aina poikkeuksetta siitä kolmannesta osapuolesta, meidän toimestamme niitä ei vanhene … koskaan! Näitähän kun meillä on vielä niin vähän, vain noin 50 kappaletta, joten kyllä me muistamme ne aina ajoissa uusia. Etenkin, kun ne ovat kauniisti ja säntillisesti merkitty tietohallinnon vuosikelloon, jota jokainen tiimin jäsen täyttää huolella. Aina!… ehkä…

Varmuuskopiosta voisimme aina muistuttaa kaikkia, myös silloin kun kone toimitetaan meille huoltoon. Erittäin riskialtista olisikin, että meille toimittaisi koneen ilman sitä. Muutaman kerran on ollut lähellä tiedostojen kadotus, kun olemme ”hieman” levyltä siivonneet turhia tiedostoja pois. Olemme myös muutamia kovalevyjä tahattomasti formatoineet. Se käy niin näppärästi, pari klikkausta jälleen ja homma hoidossa… Onko tämäkään "koneen tekemä virhe" siis uhka vai uusi mahdollisuus? Tässä tarjoutuu mahdollisuus aloittaa puhtaalta pöydältä, kaikki turha on siivottu pois … siis työpöydältä, muutenhan ne tiedostot ovat tietenkin turvassa, koska ohjeita on noudatettu ja koneisiin luotettu.

Epätäydellinen lopputulos ei tunnu niin pahalta, jos sen on tehnyt ihminen eikä kone, sanoo Accenturen eettisen tekoälyn asiantuntija Rumman Chowhury.”

Teksti Keudan It-palvelut, Sissi Nurhonen, Jarkko Eriksson ja Veli-Matti Peltola


 

Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 650 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli10 000 opiskelijaa. Keuda on vuoden 2020 opetus- ja kulttuuriministeriön valitsema, ammatillisen koulutuksen laatupalkittu koulutuksen järjestäjä.

 2020 laatupalkinto intra95

Vaihde

09 273 81
info@keuda.fi