Keudan toiminta epidemiatilanteen aikana. Lue tästä >

< Takaisin uutisiin

Vaihtovuosi muutti Helenan suunnitelmat – Unelmaksi tuli työskentely nuorten parissa

Helena Pakarinen valmistui leipuri-kondiittoriksi, jonka jälkeen hän lähti vaihtoon Saksaan. Kokemusrikas ja kasvattava vuosi muutti Helenan tulevaisuuden suunnitelmat.

 

Tie kohti omaa unelma-ammattia ei ole aina suorin. Mutta myös sinne johtavalla matkalla voi olla suuri merkitys omassa elämässä. Tämän tietää Keudan opiskelija Helena Pakarinen, joka valmistuu kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnosta keväällä 2021.

Helena aloitti yläkoulun jälkeen leipuri-kondiittorin opinnot Keudan Sibeliuksenväylän toimipisteellä Järvenpäässä. Yläkouluaikoina hän oli vielä varma kyseisestä ammatinvalinnasta, sillä hän oli aina tykännyt leipomisesta. Keittiö oli Helenan lempipaikka.

”Tykkäsin kyllä ihan hirveästi olla koulussa ja opiskella alaa. Toki se riippui myös työpaikasta, missä oli harjoittelussa. En tykännyt mistään suurtuotannosta, vaan tykkäsin pientuotantopuolella työskentelystä”, Helena kertoo.

Valmistumisen jälkeen Helena pääsi työskentelemään pienelle luomutilalle kesän ajaksi. Tuolloin Helenalla ei ollut aavistustakaan, että hän tulisi pian asumaan vuoden päivät Saksassa tehden nuoriso-ohjaajan töitä.

”Kun löysin erilaisten nuorisovaihtojen mahdollisuudet, olin aina pyrkinyt mukaan kaikkiin kansainvälisiin juttuihin. Ensimmäisen kerran olin Saksassa viikon verran ennen ammattikoulun alkua, sitten olin kolmantena ammattikouluvuonna viikon verran Virossa.”

Työskennellessään luomutilalla Helenaan otettiin yhteyttä Metsäkartanon nuorisokeskuksesta. He kertoivat, että vaihtoon oli tullut peruutuspaikka ja Helena pääsisi lähtemään vuodeksi Saksan Lauenburgiin, jos hän olisi valmis lähtemään.

Helena päätti heittäytyä ja lähteä kahden kuukauden varoitusajalla seikkailuun.

 

Uuden oppimista ja uudenlaista varmuutta

Lauenburgissa Helena pääsi työskentelemään lasten ja nuorten kanssa koulussa. Alkuun kaikki tuntui hämmentävältä. Helena aloitti viikon intensiivikurssin saksan kielestä, jotta hän pääsisi sujuvammin alkuun kommunikoinnissa. Suurin osa Helenan työkavereista ei puhunut englantia, joten saksaa oli hyvä opetella.

”Kielitaitoni kehittyi, kun olin nimenomaan lasten ja nuorten kanssa. Lapset vain tulivat ja puhuivat. Jos en ymmärtänyt, he vain puhuivat lisää”, Helena naurahtaa.

Helenan toimenkuvaan kuului non-formaalin opetuksen järjestäminen. Hän veti esimerkiksi erilaisia luovan ilmaisun, älypelien ja liikunnan kursseja.

”Aluksi olin katsomassa ja tutustumassa ja tekemässä muiden kanssa. Olisinkohan ollut puoli vuotta, kun yksi työntekijöistä jäi sairaslomalle ja sain vetää hänen kurssinsa. Se oli kriittinen kohta kielitaitoni osalta. Aloin puhua enemmän saksaa, sillä minun oli pakko.”

Kielitaidon lisäksi Helena oppi vuoden aikana myös paljon nuorista ja itsestään. Välituntivalvojan tehtävissä hänen tuli löytää itsestään auktoriteetti sekä kyky ratkaista erilaisia tilanteita.

”Mutta myös nuoret opettivat minulle uusia asioita. Yksi nuorista, joka ei puhunut englantia saati suomea, opetti minulle shakkia. Me vain aloimme pelata yhdessä ja opin sen, vaikka en ollut ennen pelannut.”

Vuosi Saksassa oli myös merkittävää itsenäistymisen kannalta. Helena kertoo saaneensa myös paljon uudenlaista varmuutta.

”Kun joutui opettelemaan uudenlaisen arjen alusta asti, niin se kasvatti. Siinä huomasi, että vaikka on täysin itselleen vieraassa maassa, niin silti siellä pärjää.”


Kohti omaa unelmaa eli nuorisoalaa

Vuoden aikana Helenan mielessä alkoi voimistua ajatus nuorisoalan opinnoista. Hän päätti hakea opiskelemaan Keudaan vielä Saksassa asuessaan. Haastattelu tehtiin puhelimitse ja joidenkin viikkojen kuluttua hänen äidilleen oli postitettu kirje, jossa kerrottiin Helenan tulleen valituksi.

”Kyllähän se oli tosi siisti fiilis. Olisi varmasti ollut hassua palata takaisin Suomeen, jos minulla ei olisi ollut mitään suunnitelmia. Oli minulla käynyt mielessä jäädä Saksaan tekemään töitä joksikin aikaan. Minua kysyttiinkin töihin sosiaalikeskukseen, mutta minulla ei ollut alan tutkintoa.”

Lokakuussa 2019 Helena palasi takaisin Suomeen. Hän kuvailee, että oli suurempi kulttuurishokki palata Suomeen kuin lähteä alun perin Saksaan.

”Olin kuitenkin lähtenyt Suomesta sellaisesta tilanteesta, ettei minulla ollut täällä niin paljon kuin Saksasta lähtiessäni.”

Pian Helena kuitenkin huomasi tehneensä oikean valinnan hakeutuessaan opiskelemaan Keudaan kasvatus- ja ohjausalaa. Hänestä oli upeaa päästä opiskeleman ihmisten kanssa, joiden kanssa löytyi niin paljon yhteistä.

”En olisi osannut edes kuvitella, että löytyy sellainen ryhmä ihmisiä, jotka ovat niin samanhenkisiä kuin itse on.”

Helena kertoo, että valmistumisen jälkeiset suunnitelmat ovat vielä avoinna. Häntä kiinnostaisi monenlaiset tehtävät nuorisotyön saralla.

”Etsivä nuorisotyö olisi kiinnostavaa, mutta toisaalta minua kiinnostaisi myös erilaisten ryhmien ohjaaminen. Ehkä itselleni olisi eniten sydäntä lähellä erilaisen taiteen ja luovan ilmaisun ohjaaminen”, Helena pohtii lopuksi.

Tutustu kasvatus- ja ohjausalan perustutkintoon täältä! 

 

Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 11 toimipisteessämme työskentelee 650 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta. Näistä syntyy vuosittain 10 000 tutkintoon johtavaa opintosuoritusta. Keuda on vuoden 2020 opetus- ja kulttuuriministeriön valitsema, ammatillisen koulutuksen laatupalkittu koulutuksen järjestäjä.

 Laatupalkinto2023

Vaihde

09 273 81
info@keuda.fi