Virtuaalitodellisuus ammatillisen koulutuksen opetuksessa – VRinVET
Kansainväliset hankkeet
Ajankohta:
01.03.2021 - 31.10.2022
Rahoittaja
OPH Erasmus+
Toteuttaja
Koordinaattori Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda Hankekumppanit: FONDAZIONE LUIGI CLERICI, Italia, TEC, TECHNICAL EDUCATION COPENHAGEN, Tanska, Centro de Formación Somorrostro, Espanja, ROC Noorderpoort, Hollanti
Virtuaalitodellisuus (VR) on vielä melko uusi innovaatio ammatillisen koulutuksen kentällä ja toistaiseksi vain pieni osa oppilaitoksista kokeilee sen käyttöä opetuksessa. VR:n avulla voidaan luoda rajoittamaton määrä virtuaaliluokkia ja tuottaa kokemuksia, jotka simuloivat ’tosielämää’. Mutta mitä tämä vaatii oppilaitoksilta, opettajilta ja opiskelijoilta? Saamme tästä kokemusta Keudan, neljän kumppanikoulun sekä yritysyhteistyön kesken, kun kehitämme ja pilotoimme pedagogista sisältöä VR-ympäristöissä testaten kohtaamista, oppimista, opettamista, yhdessä luomista ja jakamista.
Pilottialoja ovat matematiikka, englannin kieli sekä sähköala.
Tulokset
Pilottien kokemusten pohjalta työstämme pedagogisen mallin VR:n käytöstä opetuksessa. Kuvaamme miten VR toimii ammatillisen koulutuksen oppimisympäristönä, miksi se toimii ja mitä se edellyttää. Kerromme esimerkkejä, millaisia tehtäviä VR-ympäristöön on tuotettu ja jaamme videomateriaalia VR-ympäristöjen käytön tueksi. Lisäksi tuotamme esimerkkejä keudalaisten ja kumppaneidemme korona-ajan parhaista etä-/monimuoto-opetuksen käytänteistä.
Pilotoinnin tavoitteena on palvella kaikkia ammatillisia opettajia, jotka ovat kiinnostuneita tutustumaan VR:ään. Kokeilemalla saamme uusia oivalluksia, ideoita ja ratkaisuja, uusia tapoja verkostoitua, uutta yritysyhteistyötä, ja uusia kumppani- ja opettajaverkostoja sekä oman organisaation sisällä että ulkomailla.
Seuraa meitä:
#VRinVET
Lisätietoja
Lammi Katriina
Palveluesimies
Järvenpää, Sibeliuksenväylä 55