Kolumni Keudasta: Oppivelvollisuuden laajentuminen, kokemuksia hyödyistä ja haasteista

Kädessä lyijykynä, jolla kirjoitetaan vihkoon

Keudalainen

Keuda

Opiskelu

Yhteisöllinen

Kolumni Keudasta: Oppivelvollisuuden laajentuminen, kokemuksia hyödyistä ja haasteista

Julkaistu: 9.2.2022

Oppivelvollisuuden laajentuminen on näkynyt toiminnassamme syksystä 2021 alkaen ja olemme puolen vuoden aikana saaneet monipuolista kokemusta lakimuutoksen tuomiin hyötyihin ja haasteisiin.

Tunnistammeko hakijoista laajennetun oppivelvollisuuden piiriin kuuluvat?

Oppivelvolliset ovat voineet hakeutua Keudaan ammatilliseen koulutukseen tai tutkintoa edeltäviin koulutuksiin (kansanopiston oppivuosi oppivelvolliselle, Valma tai kymppiluokka eli jatkossa TUVA-koulutus). Yhteishaun kautta meille opiskelijaksi tulevat 9. luokan päättäneet, ovat selkeästi laajennetun oppivelvollisuuden piirissä. Haastavampaa on tunnistaa jatkuvan haun hakijoista tämän lain piiriin kuuluvat ja siten varmistaa, että toimimme heille kuuluvien prosessien mukaan. Jatkuvassa haussa hakeva on voinut suorittaa perusopetusta pidennetysti ja siten ei ole ehtinyt yhteishaun aikataulussa hakeutumaan, tai hän on aloittanut jossakin muussa oppilaitoksessa ja hakeutuu jatkuvassa haussa meille vaihtaakseen alaa tai esimerkiksi siirtyäkseen Valmalta ammatilliseen tutkintokoulutukseen. Edellä mainituista esimerkeistä meillä on jo kokemuksia puolen vuoden ajalta. Jatkossa oppivelvolliset ovatkin jo selkeästi sekä yhteishaussa että jatkuvassa haussa hakevien virrassa sujuvasti mukana. Vuoden 2021 elokuussa meillä aloitti yli 630 oppivelvollista opiskelijaa, joista suurin osa on yhteishaussa hakeneita. Kaikkiaan vuoden 2021 syksyllä oppivelvollisia aloitti 904 opiskelijaa, joten jatkuvan haun kautta aloittaneita oli hieman alle 300 opiskelijaa. Merkittävä määrä tämäkin. Pääosin laajennetun oppivelvollisuuden piirissä ovat vuonna 2005 syntyneet ja sitä nuoremmat peruskoulun päättäneet. Jos nuori on suorittanut peruskoulun ennen 1.1.2021, oppivelvollisuus ei pitene.

Ministeriön sivuilta voi tarkemmin lukea määritelmän oppivelvollisuuden laajentamisesta Oppivelvollisuudesta selkokielellä – OKM – Opetus- ja kulttuuriministeriö

Olemmeko onnistuneet tähän mennessä lakimuutoksessa asetetuissa tavoitteissa?

Tavoitteena lakimuutoksessa on tarjota kaikille perusopetuksen päättäville toisen asteen koulutus eli joko lukio tai ammatillinen tutkintokoulutus, jotta nuoren on tämän jälkeen helpompi työllistyä. Laajempana tavoitteena on nuorten hyvinvoinnin lisääminen.

Olemme mahdollistaneet oppivelvollisten hakeutumisen koulutuksiin yhteyshaun lisäksi myös joustavasti jatkuvalla haulla. Oppivelvollisille kuuluva opiskelun maksuttomuus on toteutunut alkuhaasteiden jälkeen hyvin. Maksuttomia heille ovat opetuksen ja ruokailun lisäksi erityisesti oppikirjat ja muu opintomateriaali, tietokoneet ja työvälineet, -vaatteet sekä aineet. Työvälineitä ja materiaaleja hankittiin jo viime keväänä suuria eriä syksyllä aloittaneiden opiskelijoiden tarpeisiin. Suurimmilta osin hankitut välineet ja materiaalit ovat nyt jatkossa tiimien omaisuutta ja ovat opiskelijoilla käytettävissä vain opintojensa ajan. Olemme ennakoineet tulevien oppivelvollisten välineiden hankintatarpeet ja muut kuluerät, jotta toiminta olisi jouhevaa myös jatkossa.

Suurelta osin oppivelvollisten opinnot ovat edenneet hyvin ja tämäkin uudistus on solahtanut osaksi koulutuksen joustavaa toimintaa. Uusia selvitettäviä tilanteita on tullut erityisesti opintojen etenemisen seurannassa, jota olemme tehostaneet lain vaatimusten mukaan. Meidän tulee jo viikon kuluessa huolen heräämistä reagoida tiedottamalla opiskelijaa ja huoltajia sekä välittää tieto kuraattorille. Huoltajilla on lain mukaan merkittävä vastuu nuoren oppivelvollisuuden onnistumisesta. Useimmiten huoltajan mukaan ottaminen aikaisessa vaiheessa onkin ollut riittävä tukitoimi, ja opiskelija on palannut opintojaan jatkamaan. Tilanteissa, joissa tämä interventio ei ole ollut riittävä, on pohdittu tarvittavia toimia monialaisella tiimillä, johon on tarpeen mukaan osallistunut erityisopettaja, kuraattori, terveydenhoitaja ja opinto-ohjaaja. Keudan prosessin mukaan, kun opinnot eivät ole edenneet, on kutsuttu opiskelija ja huoltaja kuulemiseen. Usein tämän prosessin rinnalla on kulkenut opiskelijan tilanteen selvittely Keudan monialaisen työntekijäryhmän ja oppivelvollisesta vastaavan kunnan työntekijän kanssa.

Tieto nuoren aiemmista hyväksi koetuista tukitoimista on auttanut Keudassa opiskelijan opintojen tukitoimien suunnittelussa ja johtanut parempaan lopputulokseen opintojen suunnittelussa. Haastaviinkin tilanteisiin olemme löytäneet ratkaisuja. Joissakin tilanteissa opiskelijalle on saatu sovittua riittävät tukitoimet Keudan tarjoamana ja opinnot ovat voineet jatkua paremmalla tuloksella ja nuoren hyvinvointia lisäten. Joissakin tilanteissa on jouduttu yhteistyössä kunnan tukihenkilön kanssa etsimään nuorelle vaativan erityisen tuen opiskelupaikka tai muu tukitoiminta. Tämäkin ratkaisu on ollut nuoren edun mukainen, kun hänelle on löytynyt tarvittavia tukitoimia mahdollistava toimintaympäristö.

Ketään ei ole jätetty heitteille, vaan on varmistettu, että nimetty vastuullinen taho on nuorta ohjaamassa.

Olemme varmastikin onnistuneet lain asettamissa tavoitteissa suurimmilta osin. Tiukempi velvoite puuttua nopeammin opintojen etenemättömyyteen mahdollistaa meille aikaisemmin ja vahvemmin selvittää opiskelijan ja huoltajan kanssa nuoren tilannetta. Monesti näissä tilanteissa olisimme hyötyneet tiedosta jo perusopetuksessa tarjotuista tukitoimista. Hienoa olikin kuulla, että jatkossa tavoite on perusopetuksesta tuottaa jokaisen nuoren osalta nivelvaiheen tiedonsiirto ammatilliseen koulutukseen. Tämä takaa meille paremmat mahdollisuudet suunnitella opiskelijalle tutkinnon suorittaminen riittävillä tukitoimilla heti alkuvaiheesta ja samalla vahvistaa nuoren hyvinvointia.

Miten muutoin voimme tukea nuoren hyvinvointia? Miltä osin nuoret kaipaavat meiltä tukea hyvinvointiinsa edellä mainittujen mielekkäiden opintojen, välittävän ohjauksen, tarpeellisen tukitoiminnan ja hyvän ruoan lisäksi? Opiskelijat itse kiittelevät kyselyissä usein Keudalla tarjottua hyvää ruokaa. Juuri julkaistun Kouluterveyskyselyn tulosten mukaan tyytyväisiä elämäänsä tällä hetkellä Keudassa opiskelevista nuorista on 67%, kun valtakunnallinen tulos on 72%. Koulunkäynnistä pitää Keudan opiskelijoista 76%, kun valtakunnallinen osuus on 75%. Näiden tulosten osalta nuorten opiskelijoidemme tilanne on valtakunnallisesti katsoen kohtalaisen hyvä. Kouluterveyskyselystä saamme tuloksia nuorten kokemaan hyvinvointiin ja aihioita suunnitelmaan hyvinvoinnin vahvistamiseksi. Hienoa, että meillä on myös aktiivisesti toimiva opiskelijakunta Kuoma ja tutor -toiminta, joiden avulla saamme nuorten ääntä kuuluviin ja toimivia ratkaisuja nuorten näkökulmasta.

Näiden aiheiden parissa on mielenkiintoista työskennellä. Meillä on Keudassa monipuolista osaamista, joten joka tilanteeseen löytyy toimivia ratkaisuja. Kiitos hyvästä yhteistyöstä!

Iloa ja intoa opiskelijaohjaukseen kaikille!

Rita Byström
Koulutusjohtaja

#paikallinen #yhteisöllinen #ammatillinenkoulutus #ketterä #vastuullinen


Kirjoittaja Rita Byström työskentelee Keudassa koulutusjohtajana. ”Tavoitteemme Keudassa on strategiamme mukaan toimia opiskelijoille innostavana opiskelupaikkana, työntekijöillemme haluttuna työpaikkana ja työelämä-/yritysasiakkaillemme ketteränä kumppanina. Kehitämme toimintaa edelleen osaamisperusteiseen ja työelämässä aiempaa vahvemmin toteutettavaan osaamisen hankkimiseen vastuullisesti ja kestävästi. Teemme syventävää yhteistyötä yritysten ja muun työelämän kanssa, tuotamme tarvittavaa osaamista ja ennakoimme myös tulevia osaamistarpeita. Monimuotoisten koulutuspolkujen kehittäminen opiskelijoiden erilaisiin tarpeisiin joustavasti toteutettuna on myös jatkuvassa kehityksessä. Työssäni toimin näiden asioiden parissa yhdessä osaavan henkilöstömme kanssa. Työssä saa luoda uutta ja innostua joka päivä!” kertoo Rita työnkuvastaan.


Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa Suomen viidenneksi suurimpana ammatillisen koulutuksen järjestäjänä opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 820 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli 10 000 opiskelijaa.  Opetus- ja kulttuuriministeriö laatupalkitsi Keudan vuonna 2020 ammatillisen koulutuksen järjestäjänä. Vuosi 2022 on juhlavuosi, kun Keuda täyttää 60 vuotta.

Keuda 60 vuotta logo

Keudalainen

Keuda

Opiskelu

Yhteisöllinen

Jaa sivu