Kolumni Keudasta: Osaamisen merkitys
Keudalainen
Keuda
Yhteisöllinen
Kolumni Keudasta: Osaamisen merkitys
17.6.2022
Julkaistu: 17.6.2022
Osaamisen merkitys – Ajatelmia osaamisesta ja sen merkityksestä opiskelijalle ja opettajalle
Osaaminen opiskelijan näkökulmasta
Aloittelin jokin aika sitten itse uusia opintoja. Vaikka takana olikin opiskeluja ja työkokemusta, niin siitä huolimatta epävarmuus uuden edessä herätti useita tunteita ja kysymyksiä. Opintojen suunnittelu herätti epävarmuutta, hahmotanko, mitä opintosuunnitelmissa ja sisällöissä tavoitellaan. Ja että ymmärränkö kaikkia niitä uusia käsitteitä, mitä silmissäni vilisee ja osaanko laatia niistä itselleni tavoitteita. Samassa yhteydessä tulin miettineeksi, riittävätkö omat kyvyt nykyaikaiseen opiskeluun. Tiedänkö edes, millaiset opiskelutavat minulle parhaiten sopii. Miten edes voin vaikuttaa omiin opintoihini? Ja keneltä voin kysyä tarvittaessa apua? Suurena huolena oli myös se, että pääsenkö mukaan porukkaan ja löydänkö jonkun vertaisen tai ystävän opiskeluporukasta. Arvelen, että joku muukin opintojaan aloitteleva samaistuu tällaisiin tunnelmiin.
Ajan myötä tavat, sisällöt ja opiskeluyhteisö tuli tutummaksi ja opinnot alkoivat sujua. Kunnes tuli arvioinnin aika. Eikö enää riitäkään se, että olen parhaan kykyni mukaan paikalla ja pyrin tekemään kaikki opiskelutehtävät? Olenhan kuitenkin ”suorittanut kurssin”? Millä tavalla minua sitten mitataan, että pääsen läpi näistä opinnoista? Siinä vaiheessa viimeistään alkoi nousta tarpeita, että voiko joku minulle selventää, mitä osaamista minulta edellytetään ja millä tavalla sitä osoitetaan ja arvioidaan.
Osaaminen opettajan näkökulmasta
Opettajalla on merkittävä rooli opiskelijan oppimisprosessin tukijana ja valmentajana. Millä keinoilla ja ohjauksella opiskelijan saisi kokemaan omistajuutta omiin opintoihinsa? Opettajan tehtävänä on kannatella koko oppimispolun näkymää ja jäsentää sitä tieto-, aika- ja oppiainekeskeisyyden sijaan työelämässä tarvittavan osaamisen tavoittelemiseen.
Sanna Vehviläisen (Ohjaustyön opas) mukaan ohjaustyö on yhteistyötä, joka ottaa huomioon niin ohjaajan kuin ohjattavankin voimavarat ja antaa tilaa luovuudelle.
Osaamispassi osaamisen hankkimisen tukena
Kehittäjäopettajat tiimeineen ovat kuvanneet osaamispasseihin käytännönläheisesti, mitä osaamista tutkinnossa tavoitellaan. Lähtökohtana ovat olleet tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimukset. Käytännössä osaamispassi mahdollistaa opiskelijan ottamaan itse vastuuta opinnoistaan, kun hänellä on käsitys, millä konkreettisella tekemisellä osaamista voi hankkia ja osoittaa.
Osaamispassi on opiskelijan ja opettajan työkalu, joka konkretisoi tutkinnon perusteiden edellyttämän osaamisen. Sen avulla myös työpaikkaohjaajalle muodostuu käsitys, millaisia asioita opiskelijan tulee työpaikalla opiskella. Näin työpaikkaohjaajalla, opiskelijalla ja opettajalla on yhtenevä tieto, millaista osaamista opiskelija tavoittelee.
Osaamisperusteisuus on ollut jo usean vuoden ajan johtotähtenä ammatillisen koulutuksen uudistuksissa. Tutkinnon perusteita ja osaamisen arviointia uudistettu lyhyin syklein siten, että ne vastaavat paremmin työelämässä tarvittavaa osaamista, työprosesseja ja tehtäväkokonaisuuksia.
Osaamisen arviointia uudistetaan
Parhaillaan on menossa massiivinen uudistustyö perustutkintojen tutkinnon perusteisiin. Sen yhteydessä päivitetään sekä ammattitaitovaatimuksia että arvioinnin kriteereitä. Mikä merkitys sillä on opiskelijalle? Entä opettajalle? Mikä muuttuu?
Perustutkintoihin tulee yhtenäiset arviointikriteerit. Käytännössä osaamisen tasot (T1-K5) tulevat yhdenmukaisiksi kaikkien perustutkintojen kaikissa ammatillisissa tutkinnon osissa. Myös yhteisiin tutkinnon osiin (ytot) on laadittu yhtenäiset arviointikriteerit. Lisäksi tutkinnon osien ammattitaitovaatimuksia ja ytojen osaamistavoitteita on tarkennettu. Ammattitaitovaatimuksissa ja osaamistavoitteissa kuvataan tarkemmin se osaaminen, mitä työelämässä tarvitaan.
Uudistuksen myötä osaamisen arviointi ja näytön arviointikeskustelun rakenne selkeytyy. Nyt opiskelija, työelämän arvioija ja opettaja voivat tarkastella ammattitaitovaatimusten avulla, että opiskelija on saavuttanut tutkinnon osan edellyttämän ammattitaidon. Arviointikriteerien avulla he voivat tarkastella, millä tasolla kyseisen tutkinnon osan osaaminen on. Arviointikriteerien yhdenmukaisuus helpottaa opiskelijaa hahmottamaan oman osaamisensa tason. Se myös helpottaa opettajaa työelämän arvioijan perehdyttämisessä.
Olemme tottuneet siihen, että ammatillisessa koulutuksessa uudistuksia tulee jatkuvasti. Yksi syy siihen on se, että työelämässä ja eri ammateissa tarvitaan uudenlaista osaamista. Myös opettajan työ ja siinä vaadittava osaaminen on muuttunut paljon. Se haastaa meitä miettimään, onko oma osaamisemme ajan tasalla ja tarpeen mukaan päivittämään sitä.
Kirjoittaja Rita Hintsala työskentelee Keudassa kehittämisasiantuntijana. ”Jokaiselle pitää tarjota mahdollisuus ymmärtää ja uskoa, että hänenkin ulottuvillaan ovat asiat, joita hän ei ole koskaan rohjennut itselleen ajatella.”
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa Suomen viidenneksi suurimpana ammatillisen koulutuksen järjestäjänä opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 820 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli 10 000 opiskelijaa. Opetus- ja kulttuuriministeriö laatupalkitsi Keudan vuonna 2020 ammatillisen koulutuksen järjestäjänä. Vuosi 2022 on juhlavuosi, kun Keuda täyttää 60 vuotta.