Norlandia Care + Keuda
Norlandia Care hoivayksikön johtajan työnkuva on hyvin monipuolinen. Mira tekee pääsääntöisesti henkilöstöhallintoon liittyviä asioita eli hän varmistaa, että yksikössä on riittävä ja oikea määrä osaavaa henkilökuntaa. Hän vastaa työvuorosuunnittelun taustatyöstä, koulutusten suunnittelusta ja koulutustyötä eli muun muassa opiskelijoiden harjoitteluista. Näiden lisäksi Mira on tekemisissä omaisten kanssa, auttaa henkilökuntaa kaikessa mahdollisessa (esimerkiksi hoitosuunnitelmien laatimisessa), on läsnä asiakkaiden arjessa sekä uusien yksiköiden projekteissa.
Norlandia Care ja Keuda ovat allekirjoittaneet kumppanuussopimuksen. Keudasta pääsee kyseiseen firmaan opiskelijoita harjoitteluun, opiskelemaan oppisopimuksella ja auttamaan kaikissa mahdollisissa arjen askareissa esimerkiksi asiakkaiden ulkoiluttamisessa. Sopimuksen myötä kehitetään yhdessä alan vetovoimaisuutta ja pitovoimaa.
Yhteistyön ansiosta Keudasta löytyy tutkinnon osa (15 osp), joka käsittelee
teknologian hyödyntämistä hyvinvointialalla. Mira on tiiviisti mukana kyseisessä tutkinnonosassa.
Tänä keväänä oli ensimmäinen opintokokonaisuus. Yhdessä Keudan opettajan, Merjan kanssa he suunnittelivat ja rakensivat tutkinnonosan niin, että mukana on myös yhteistyökumppaneita.
” Haetaan molemmin puolista oppimista”, Mira kertoo.
Yksinkertaisuudessaan, lähihoitajaopiskelijat menevät oppimaan Norlandia Care hoivayksikköön. Asukkaat ovat myös mukana prosessissa ja heidän näkökulmia sekä kommentteja kuunnellaan. Lisäksi henkilökunta on mukana opettelemassa samoja asioita kuin opiskelijat. He opiskelevat erilaisia sähköistettyjä järjestelmiä, joilla tuetaan kotona asumista tai palvelutalossa itsenäisempää asumista. Järjestelmät ovat sekä manuaalisia että teknologisia ratkaisuja, joilla asiakkaiden itsenäisyys pysyy monipuolisempana, jotta hoitajan apu on saatavilla siihen, mihin tarvitaan ihminen ja johon hoitaja on koulutettu.
Käytännön esimerkkinä toimii hyvinvointijärjestelmä. Asukkailla on ranteissaan kellot, joiden avulla he pystyvät hälyttämään apua. Jos tulee akuutti tilanne, esimerkiksi kaatumisen uhka tai asiakas on jo kaatunut, järjestelmä kertoo hoitajille, että kaikki ei ole hyvin. Kello seuraa asiakkaan hengityksen ja sydämen sykkeestä asiakkaan vointia.
”Järjestelmät mahdollistaa sen, että saamme reaaliaikaisesti tiedon, kun asiakas on esim. kaatunut”, Mira sanoo.
Mikä on mahdollisesti tulevaisuuden teknologinen innovaatio hyvinvointialalle? Entä millaisia unelmia Miralla itsellä on?
Kuuntele koko jakso
Spotifysta tai
Soundcloudista, niin tiedät.
Norlandia Care hoivayksikön johtaja Mira Ruusunen kertoo podcast-jaksossa teknologian hyödyntämisestä hyvinvointialalla.