Työelämätorstai: Asiakaskokemuksen kehittämistä palvelumuotoilun keinoin
Työelämää varten
Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Työelämätorstai: Asiakaskokemuksen kehittämistä palvelumuotoilun keinoin
23.6.2022
Julkaistu: 23.6.2022
HUS Asvian palveluohjaajien, perehdyttäjien ja esihenkilöiden kesätapaamisessa jaettiin osaamista ja parhaita käytänteitä eri työyksiköiden välillä.
Asiakaskokemuksen kehittäminen palvelumuotoilun ja Leaninkin keinoin aloitettiin alkuvuodesta. Yhdessä todettiin kuinka monenlaisia asiakkaita, sisäisiä ja ulkoisia jokaisella asvialaisella on. Kehittämistarpeitakin löytyi mukavasti ja jokainen opiskelija valitsi työpaikkaohjaajansa kanssa asiakasryhmän ja palvelun, jota lähti kehittämään. Osa valitsi sen oman työn keskeisimmän eli perehdyttämisen, osa paneutui muuten toiminnan haastekohtiin.
Kehittämisprojektien tekijöiden työskentelyssä korostuivat rohkeus ja uteliaisuus sekä empatia asettua asiakkaan asemaan. Myös moniammatillinen yhteistyö oli ihailtavaa.
Kehittämisprojektien esittelyjen ja niiden pohjalta käytyjen mielenkiintoisten keskustelujen pohjalta näyttäisi siltä, että tuotokset helpottavat arjen organisointia, monipalvelujen ohjaamista, perehdyttämistä ja kehittämistä eri monipalvelualueilla. Kaikki opiskelijat, työpaikkaohjaajat sekä opettaja Irmeli Nuotiomaa voivat olla ylpeitä kehittämisprojektien tuloksista!
Yhteinen matkamme kohti erinomaista asiakas- ja työntekijäkokemusta jatkuu. Asiakas- ja käyttäjälähtöisen kehittämisen mallia kannattaa hyödyntää edelleen. Osa opiskelijoista suuntaakin saman tien opinto- ja urapolulla eteenpäin. Prosessien sujuvoittaminen, perehdytyksen kehittäminen sekä ammattiryhmien välisen yhteistyön lisääminen auttavat meitä kaikkia uudistumaan yhdessä!
Erikoissuunnittelija Elma Kontio HUS Asvian asiakkuus- ja konseptikehitysyksiköstä iloitsee, että on päässyt mukaan tälle matkalle työpaikan pajojen vetäjänä.
”Työn tuloksia oli myös mielenkiintoista päästä näkemään. Oli hienoa nähdä miten palvelumuotoilun ja leanin keinoin oli lähdetty tekemään monenlaisia kehittämistehtäviä ja, miten paljon tuloksia kehittämistehtävillä oli saatu aikaan. Kehittämisprojektien tekijät ovat tehneet ison työn kehittämisprojektien eteen ja se näkyi kyllä todella”, Kontio kertoo.
Lämpimät Onnittelut kaikille teille tähän mennessä saavutetusta osaamisesta!
Tutustu koulutukseen: Asiakaskokemuksen kehittäminen palvelumuotoilun keinoin (60 osp) – Keuda
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa Suomen viidenneksi suurimpana ammatillisen koulutuksen järjestäjänä opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 820 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli 10 000 opiskelijaa. Opetus- ja kulttuuriministeriö laatupalkitsi Keudan vuonna 2020 ammatillisen koulutuksen järjestäjänä. Vuosi 2022 on juhlavuosi, kun Keuda täyttää 60 vuotta.