Kolumni Keudasta: Opiskelijahyvinvointi
Keuda
Keudalainen
Opiskelu
Uncategorized
Vastuullinen ja kestävä
Yhteisöllinen
Kolumni Keudasta: Opiskelijahyvinvointi
8.2.2023
Julkaistu: 8.2.2023
Opiskelijahyvinvoinnin kokonaisuuteen tulee meidän koulutuksen järjestäjänä kiinnittää erityistä huomiota. Pahoinvoinnin voidaan sanoa lisääntyneen erilaisten lähiaikoina tapahtuneiden kriisien myötä. Näitä kriisejä en tässä luettele, ettei hyvinvoinnin asia lähde väärille raiteille. Hyvinvointi lähtee itsestä kuten lentokonematkoillamme olemme oppineet. Laita happinaamari ensin itsellesi ja sen jälkeen auta muita.
Keudan henkilöstötutkimus osoitti, että henkilöstö kokee saaneen hyvät edellytykset omaan työhyvinvointiin. Tulokset ovat parantuneet vuodesta 2019 (2,65) vuoteen 2022 (3,22).
Nyt meillä on mahdollisuus auttaa opiskelijoitamme, kun vain käytämme tuota happinaamaria.
Opiskelijoidemme antaman palautteen mukaan opiskelijat kokevat opiskeluympäristön turvalliseksi. Opiskelijat antoivat opiskeluympäristön turvallisuudesta arvosanan 4,56, kun maksimi on 5. Tähän tulokseen olen varsin tyytyväinen. Meillä on kuitenkin haasteena kiusaamiseen, syrjintään tai häirintään puuttuminen, josta saimme arvosanan 2,92. Tämän vuoksi haastoin Keuda-päivässä koko Keudan henkilöstön puuttumaan jokaiseen kiusaamiseen, vaikka leikillään toteutettuun. Me emme voi tietää mikä on leikkiä ja mikä kiusaamista. Puuttuminen muistuttaa aina, että Keudan alueet ovat kiusaamisvapaita. Nyt toivon, että opiskelijakuntamme Kuoma haastaa samalla tavalla kaikki opiskelijat. Katsotaan vuoden päästä, mihin tulokseen pääsemme opiskelijapalautteissa.
Miten parannetaan opiskelijahyvinvointia
Miten oppilaitoksessa voidaan pitää huolta ja vahvistaa opiskelijan hyvinvointia? Tällä hetkellä pidetään tärkeänä osallisuuden mahdollistamista, vaikuttamismahdollisuuksien tarjoamista, opiskelijan oman elämän merkityksellisyyden vahvistamista sekä opintojen ja urasuunnittelun edistämistä opiskelijan tulevaisuuden unelmien mahdollistamiseksi.
Keudassa tehdään monia asioita opiskelijan hyvinvoinnin edistämiseksi. Kevään aikana uudistamme mm. opiskeluhuoltosuunnitelmaa, joka vaatii käytännön hyvinvoinnin asioiden avaamista ja uudelleen tarkastelua. Olemme siirtyneet hyvinvointialueille, joten teemme tarkkoja laskelmia mm. opiskeluhuoltopalelujen eli terveydenhoitajien, kuraattoreiden ja psykologien resurssoinneista. Näin takaamme mahdollisimman hyvät ja laajat palvelut opiskelijoillemme.
Olemme hakeneet ja saaneet Keudaan hankerahoitusta niin Opetushallitukselta kuin opetus- ja kulttuuriministeriöltä opiskelijahyvinvoinnin edistämiseksi. Tavoitteenamme on vahvistaa opiskelijan rajapinnassa olevaa tukea, jotta kukaan ei tipahtaisi opinnoista tai jäisi yksin. Yksinäisyyden vähentämiseen etsitään ratkaisuja ja pyritään saamaan pysyviä rakenteita matalan kynnyksen kohtaamisiin opiskelijoiden välillä. Tässä apuna ovat Keudassa toimiva Keudaattori eli tukipaja sekä opiskelijakunta- ja tuutoritoiminta, unohtamatta meidän oppilaitoksen ammattitaitoista henkilöstöä. Tavoitteena on vahvistaa opiskelijoiden vaikuttamismahdollisuuksia niin omiin opintoihin kuin Keudan arjen toimintoihinkin.
Hyvinvoinnin osa-alueet
Hyvinvoivalla opiskelijalla voidaan sanoa olevan oman elämän osa-alueet kunnossa. Mitä sitten on hyvinvointi. Hyvinvointi jaotellaan usein fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin mm. Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan. Hyvinvoinnin kokemus on yksilöllinen ja jokainen meistä kokee hyvinvoinnin omalla tavallaan.
Miten hyvinvointia edistetään eri osa-alueilla?
• Fyysisen hyvinvoinnin eli oman jaksamisen ja pystyvyyden tunne. Fyysistä hyvinvointia edistää mm. terveellinen ruokavalio, monipuolinen liikunta ja riittävästä levosta huolehtiminen.
• Psyykkinen hyvinvointi eli oma mielenterveys. Mielenterveyttä edistäviä asioita ovat hyvä fyysinen terveys, vuorovaikutustaidot, ongelmanratkaisutaidot ja lämpimät sosiaaliset suhteet. Lisäksi psyykkistä hyvinvointia edistää tuvallisuuden tunne ja mahdollisuus toteuttaa itseään.
• Sosiaalinen hyvinvointi eli tyytyväisyys omaan elämään, uraan ja koulutukseen, taloudellinen hyvinvointi sekä itsensä toteuttamisen mahdollisuudet. Sosiaalista hyvinvointia edistetään läheissuhteilla mm. ystävyyssuhteilla, parisuhteella ja erilaisissa yhteisöissä muun muassa koulu- ja työyhteisössä.
Eri hyvinvoinnin osa-alueet tukevat toisiaan. Keskittyminen yhteen osa-alueeseen ei riitä, vaan kiinnitetään huomio kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja kaikkiin osa-alueisiin.
Hymy ei maksa mitään!
”Jotkut ihmiset ovat liian väsyneitä hymyilläkseen. Hymyile sinä heille, sillä ei kukaan niin suuresti hymyä tarvitse kuin hän, joka ei itse enää jaksa hymyillä.” – Positiivarit –
Erja Kärnä, kehittämisasiantuntija
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa Suomen viidenneksi suurimpana ammatillisen koulutuksen järjestäjänä opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 850 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli 12 000 opiskelijaa. Opetus- ja kulttuuriministeriö laatupalkitsi Keudan vuonna 2020 ammatillisen koulutuksen järjestäjänä. Keuda katsoo tulevaan vuoteen vastuullisesti, kestävästi ja digitaalisesti.