Kolumni Keudasta: Keudassa on päivät täynnä oppimista
Keuda
Opiskelu
Uncategorized
Yhteisöllinen
Kolumni Keudasta: Keudassa on päivät täynnä oppimista
16.8.2023
Julkaistu: 16.8.2023
Saako ammatillisessa oppilaitoksessa opiskeleva riittävästi opetusta ja ohjausta?
Tämä kysymys on noussut esille mediassa ja erilaisissa keskusteluissa toistuvasti viimeisten vuosien aikana. Myös uusi hallitus nosti teeman osaksi hallitusohjelmaa. Hallitus lupaa turvata riittävän lähiopetuksen määrän. Erityisesti huomio on oppivelvollisuuden piirissä olevissa nuorissa. Tarkoitus on turvata myös työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksen määrä sekä tarvittava oppimisen tuki. Keudassa olemme huomioineet hallituksen esille nostaman teeman ja tehneet monipuolisia toimenpiteitä varmistaaksemme, että opiskelijoiden päivät ovat täynnä oppimista.
Otimme löysien päivien ongelman vakavasti. Viime keväänä kartoitimme kaikkien alojen ja toimipisteiden opetustarjonnan. Kartoituksen perusteella opetusta on pääsääntöisesti tarjolla vähintään klo 8.30 – 14.00 joka päivä. Yksittäisiä opetuksettomia päiviä löytyi ja niiden syyt on selvitetty tarkasti. Joillakin teknisillä aloilla haasteita on tuonut mm. opetushenkilöstön vajaus ja vaikeudet palkata osaavaa henkilökuntaa.
Mitä olemme tehneet ja mitä tulemme tekemään?
Koulutussuunnittelua uudistetaan. Panostamme opetustarjonnan suunnitteluun. Kokoamme toimipiste- ja Keudatasoisen opetustarjottimen, josta jokaiselle opiskelijalle voidaan poimia opintoja omaan henkilökohtaiseen osaamisen kehittämissuunnitelmaan eli HOKSiin. Koulutussuunnitellun kehittämisen rinnalla teemme määrätietoista työtä resurssien kohdentamiseen. Työaikasuunnittelu on iso osa tätä kokonaisuutta.
Opiskelijoiden tukena opintojen aikana on useista henkilöistä koostuva tiimi, jonka vastuita edelleen selkeytämme. Tärkein rooli on vastuuopettajalla. Hän auttaa jokaista opiskelijaa opintojen henkilökohtaisessa suunnittelussa sekä opintojen toteutumisen seurannassa. Olemme lisänneet ammattiohjaajien roolia oppimisyhteisöissä. Heidän asiantuntemustaan hyödynnetään entistä suunnitelmallisemmin opetuksen ja ohjauksen tukena. Lisäksi jokaisella kampuksella on opinto-ohjaajia, jotka tarjoavat opinto- ja uraohjausta. He auttavat mm. opintojen aikaisissa valinnoissa, esimerkiksi omien tavoitteiden mukaisten tutkinnon osien valinnassa sekä jatko-opintoihin ja työelämään siirtymisessä tai työuralla etenemisessä. Meillä on käytössä opintojen seurantatyökaluja, mm. Osaamispassit. Näiden avulla jokainen opiskelija näkee reaaliaikaisesti omien opintojensa tilan, mitä on suoritettu ja mitä puuttuu. Lisäksi säännölliset opintojen seurantapalaverit varmistavat, ettei kukaan pääse putoamaan ilman huomiota.
Kannustamme henkilöstöämme auttamaan opiskelijoita etenemään opinnoissaan. Tämän myötä kohdensimme konkreettisia euroja paikallisten järjestelyerien myötä opetus- ja ohjausalan ammattilaisten tehtäviin, tunnistaen heidän työnsä merkityksen opiskelijoiden tuloksekkaissa opinnoissa.
Jotta päivät ovat täynnä mielekästä oppimista, hyödynnämme tehokkaasti erilaisia oppimisympäristöjä.
Olemme panostaneet oppimisympäristöjen tehokkaaseen yhteensovittamiseen, jotta työtunnit ja -tilat voidaan käyttää tehokkaasti ympäri vuoden. Työelämäjaksot ja verkko-oppiminen pyritään suunnittelemaan tasaisesti vuoden eri ajankohtiin huolehtien, että opiskelijan oppimispolusta tulee eheä. Tulemme panostamaan työelämässä oppimisen tukeen. Opettajien osaamista on lisätty oppisopimusten ja koulutussopimusten toteutuksessa ja myös ammattiohjaajat jalkautuvat ohjaamaan työpaikoille. Jatkamme tiivistä yhteistyötä työelämän kanssa, jotta koulutus vastaa alueen työ- ja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Uusi hallitus kiinnitti ohjelmassaan huomionsa myös siihen, etteivät kaikki opiskelijat saa tarvitsemaansa tukea. Keudassa olemme vuosien ajan kehittäneet erilaisia tuen muotoja. Keudaattori -tukipaja on jokaisessa kymmenessä toimipisteessä. Suomi toisena kielenä (S2) tuen määrää on lisätty, opiskeluvalmiuksia tukevia opintoja tarjotaan niitä tarvitseville ja jokaisella kampuksella on erityisopettajia. Viime vuosina eri kieli- ja kulttuuritaustaisten opiskelijoiden lisääntymisen myötä, kielitietoista opetusta on lisätty.
Jotta tämä kaikki onnistuu, tarvitaan hurjasti osaamista. Opetus- ja ohjaushenkilöstön koulutus on ollut tärkeässä roolissa. Pedatori-valmennus on keudalainen tapa vahvistaa ja lisätä osaamista.
Pedatoreissa käsitellään opetuksen ja ohjauksen perusprosesseja dialogin keinoin. Pedatoreja järjestetään jokaisessa toimipisteessä neljä kertaa vuodessa. Ne kestävät ajallisesti n. ½ päivää.
Määrätietoinen ja kokonaisvaltainen kehittämistyö on tuottanut myönteisiä tuloksia. Jatkamme edelleen kehittämistä varmistaaksemme, että päivät ovat jatkossakin täynnä oppimista. Jos jonkun opiskelijan kohdalla tämä ei toteudu, toivomme asian nostamista nopeasti esille. Näin voimme korjata tilanteen ja rakentaa tarkoituksenmukaisen oppimispolun jokaiselle.
Anna Mari Leinonen
Rehtori
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa Suomen viidenneksi suurimpana ammatillisen koulutuksen järjestäjänä opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 850 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli 12 000 opiskelijaa. Opetus- ja kulttuuriministeriö laatupalkitsi Keudan vuonna 2020 ammatillisen koulutuksen järjestäjänä. Keuda katsoo tulevaan vuoteen vastuullisesti, kestävästi ja digitaalisesti.