Kolumni Keudasta: Asiakasymmärryksestä työelämäyhteistyön kantava tekijä

Abstraktinen kuvio väriltään sinivoittoinen.

Keuda

Keudalainen

Työelämää varten

Kolumni Keudasta: Asiakasymmärryksestä työelämäyhteistyön kantava tekijä

Julkaistu: 27.3.2024

Keuda on monialainen ammatillisen koulutuksen järjestäjä ja työelämäyhteistyöllä on merkittävä rooli siinä, miten onnistumme saavuttamaan tavoitteemme. Kun toteutamme yhteistyötä eri toimialojen ja eri kokoluokan yritysten ja työnantajien kanssa, syntyy meille valtava määrä ymmärrystä työelämäkumppaneidemme toiminnasta. Tätä voimme kutsua asiakasymmärrykseksi. Kun muodostamme saman toimialan asiakasymmärryksestä kokonaisuuden, voimme puhua myös toimialaymmärryksestä.

Jotta pääsemme konkretiaan, avaan näkemystäni osa-alueista, joista asiakasymmärrys työelämäyhteistyössä muodostuu. Meidän tulee ymmärtää työelämäkumppaneidemme osaamis- ja palvelutarpeita, liiketoimintaa ja toimintaympäristöä, alan teknologista kehitystä ja sen vaikutuksia osaamistarpeille sekä eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista nyt ja tulevaisuudessa.

Asiakasymmärrys on palvelumuotoilun tärkeä osatekijä.

Asiakasymmärrys auttaa meitä kehittämään yhteistyömuotojamme, palveluitamme sekä koulutusratkaisujamme niin, että työelämäkumppanimme ovat tyytyväisiä.

Haastattelin syksyn aikana kumppaneitamme ja sain lisäymmärrystä heidän odotuksistaan. Yritykset ja työnantajat arvostavat sitä, että olemme kiinnostuneita heidän toiminnastaan, yhteistyö on luottamuksellista ja avointa, toimimme proaktiivisesti ja että palveluprosessi on mahdollisimman sujuva ja helppo.

Tämän lisäksi kaikki työnantajat nostivat esiin sen, että he muodostavat käsityksensä Keudasta opiskelijoiden kautta; miten hoidamme roolimme työelämässä oppimisen toteuttamisessa koulutus- tai oppisopimuksella ja millaisen opiskelukokemuksen heidän työntekijänsä saavat Keudassa opiskellessaan.

Meillä ammatillisen koulutuksen järjestäjillä on merkittävä rooli myös meneillään olevassa TE-palvelu-uudistuksessa. Vuosien tiivis työelämäyhteistyö sekä erilaisten opiskelija-asiakkaiden tuntemus tekee meistä vahvan yhteistyökumppanin työnsä aloittaneille työllisyysaluille. Onnistuakseen työllisyyden hoito ja elinvoiman vahvistaminen tarvitsevat ymmärrystä yhteisistä asiakasryhmistämme.

Olemme parhaillaan uudistamassa Keudan strategiaa ja sen käytäntöön viemisessä meidän tulee ottaa huomioon työelämäyhteistyön onnistumiseen vaikuttavat tekijät. Onnistuneen yhteistyön tuloksena varmistamme opiskelijoidemme työllistymisen sekä elinkeinoelämän tarvitseman osaamisen uusien osaajien ja olemassa olevan henkilöstön osalta.

Kirjoittaja on yrityspalveluiden palvelupäällikkö Elina Sinivuori.


Elina Sinivuori
Yrityspalvelut, palvelupäällikkö
+358 40 186 5270, elina.sinivuori@keuda.fi
Twitter: ElinaSinivuori
LinkedIn: Elina Sinivuori


Keuda, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, on Suomen viidenneksi suurin ammatillisen koulutuksen tarjoaja, joka räätälöi opiskelijoilleen innovatiivisia, yksilöllisiä koulutus- ja valmennuspalveluita. 10 toimipisteessään ympäri Keski-Uuttamaata se tarjoaa innostavan ja yhteisöllisen ympäristön yli 12 000 opiskelijalleen ja 850 työntekijälleen. Keuda tarjoaa laajan valikoiman ammatillisia tutkintoja ja koulutuksia, jotka valmistavat opiskelijoita menestymään työmarkkinoilla. Sitoutuneena vastuullisuuteen, kestävään ja digitaaliseen kehitykseen, Keuda vastaa jatkuvan oppimisen tarpeisiin koulutuksen alalla

Keuda

Keudalainen

Työelämää varten

Jaa sivu