After #Murros2024: XR-museohanke – Virtuaalinen todellisuus museomaailmassa

Kuva suuresta lavasta, jossa seisoo henkilö puhumassa. Ylhäällä taustalla on valoja ja taustalla on suuri näyttö, jossa lukee otsikko "XR Museohanke". Sen alapuolella lukee pienemmällä tekstiä.

Digitaalinen

Keuda

Murros

After #Murros2024: XR-museohanke – Virtuaalinen todellisuus museomaailmassa

Julkaistu: 14.5.2024

Keuda järjesti huhtikuussa 2024 #Murros-tapahtuman, jossa kuulimme monia mielenkiintoisia puheenvuoroja niin teknologia-alan kuin pedagogiikan asiantuntijoilta. Päivän aikana sukellettiin uudenlaiseen oppimiseen ja tulevaisuuden koulutusteknologioihin. Julkaisemme kevään aikana kirjoituksia tapahtumapäivän esityksistä inspiroituneina. Tällä kertaa kirjoituksemme käsittelee Keski-Uudenmaan XR-museohanketta.

Keski-Uudenmaan XR-museohanke

Keski-Uudenmaan virtuaalimuseohanke kehittää erilaisia virtuaalisia elämyksiä alueen museoiden sisällöistä. XR-museo teki ja julkaisi ensimmäiset etävierailukohteet Erkkolasta ja Aleksis Kiven kuolinmökistä, joita pääsee tutkimaan itsenäisesti lähes millä päätelaitteella virtuaalisten oppaiden Professori Ajan ja Rouva Spindellin kanssa xrmuseo.com-sivuilla.

XR-museohankkeen missiona on tuottaa alueen kulttuuriperintö eläväksi historiaksi, jossa museot, opetus ja viihde kohtaavat täysin uudella tavalla.

Virtuaalinen todellisuus opetuksessa

XR-museon hankejohtaja Janne Tamminen kertoi #Murros2024-tapahtumassa innostuksestaan luoda virtuaalisia ympäristöjä, jotka voisivat tarjota vaihtoehdon perinteisille oppimisympäristöille. Hän esitteli yleisölle Keski-Uudenmaan XR-museohanketta, jonka yhtenä tavoitteena on yhdistää opetus ja viihde luomalla interaktiivisia virtuaalikokemuksia. Näitä kokemuksia voidaan hyödyntää opetuksessa monipuolisesti, tarjoten oppilaille mahdollisuuden tutustua erilaisiin kulttuurisiin ja historiallisiin aiheisiin aidon tuntuisessa ympäristössä.

Tekoäly museokokemuksen tukena

Myös XR-museohankkeen virtuaalinen opas, professori Aika, pääsi esittelemään #Murros-tapahtumassa, miten tekoälyä voidaan hyödyntää museosisältöjen tuottamisessa ja opastuksessa. Tekoäly tarjoaa mahdollisuuden personoida vierailukokemuksia ja tarjota opastusta useilla eri kielillä ja eri kohderyhmille räätälöidysti. Lisäksi tekoälyn avulla luodaan elävämpiä ja viihdyttävämpiä virtuaaliesityksiä, jotka voivat sitouttaa kävijöitä paremmin.

Hyödyt ja tulevaisuudennäkymät

XR-museohankkeet tarjoavat lukuisia hyötyjä niin opetuksessa kuin viihteessäkin. Ne mahdollistavat uudenlaisten oppimiskokemusten luomisen, tarjoavat mahdollisuuden museoiden sisältöjen laajempaan jakeluun sekä avaavat uusia liiketoimintamalleja museoille. Lisäksi ne ovat välineitä inklusiivisen opetuksen ja museokokemusten tarjoamiseen useille eri kohderyhmille.


Keuda, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, on Suomen viidenneksi suurin ammatillisen koulutuksen tarjoaja, joka räätälöi opiskelijoilleen innovatiivisia, yksilöllisiä koulutus- ja valmennuspalveluita. 10 toimipisteessään ympäri Keski-Uuttamaata se tarjoaa innostavan ja yhteisöllisen ympäristön yli 12 000 opiskelijalleen ja 850 työntekijälleen. Keuda tarjoaa laajan valikoiman ammatillisia tutkintoja ja koulutuksia, jotka valmistavat opiskelijoita menestymään työmarkkinoilla. Sitoutuneena vastuullisuuteen, kestävään ja digitaaliseen kehitykseen, Keuda vastaa jatkuvan oppimisen tarpeisiin koulutuksen alalla

Keuda Boilerikuva 2023.

Digitaalinen

Keuda

Murros

Jaa sivu