After #Murros2024: Tekoälyn Salaisuudet – Oivalluksia opettajille, huoltajille ja opiskelijoille
Digitaalinen
Keuda
Murros
Tapahtumat
After #Murros2024: Tekoälyn Salaisuudet – Oivalluksia opettajille, huoltajille ja opiskelijoille
4.6.2024
Julkaistu: 4.6.2024
Keuda järjesti huhtikuussa 2024 #Murros-tapahtuman, jossa kuulimme monia mielenkiintoisia puheenvuoroja niin teknologia-alan kuin pedagogiikan asiantuntijoilta. Päivän aikana sukellettiin uudenlaiseen oppimiseen ja tulevaisuuden koulutusteknologioihin. Julkaisemme kevään aikana kirjoituksia tapahtumapäivän esityksistä inspiroituneina. Tällä kertaa kirjoituksemme käsittelee ihmiskeskeisen innovaation, tekoälyn tulevaisuuden haasteita ja mahdollisuuksia, joita avasi brittiläinen futuristi Jamie Bykov-Brett.
Ihmiskeskeistä innovaatiota
Jamie Bykov-Brett tekee ihmiskeskeisiä innovaatioita, tarkastelemalla niiden vaikutuksia yhteiskuntaan, erityisesti koulutukseen ja nuorten hyvinvointiin. Hän yrittää löytää innovaatioiden välisiä yhteyksiä, jotta voisi tehdä merkityksellisiä johtopäätöksiä ja havaita näkökulmia.
Bykov-Brett korosti esityksensä alkuun, että nykyinen talousjärjestelmä suosii niitä, joilla on investointeihin tarvittavia varoja, ja tämä eriarvoisuus vaikuttaa haitallisesti yhteiskuntaan. Sillä talouskasvun ollessa hitaampaa kuin investointien tuotto, varallisuus siirtyy taloudesta niille, joilla on sijoitettavaa pääomaa. Tämä hyödyttää varakkaita ja heikentää yleistä taloudellista tilannetta.
Koulutuksen ja talouden haasteet
Bykov-Brett tarkasteli koulutuksen ja talouden välistä yhteyttä, erityisesti Iso-Britannian tilastoja käyttäen: ”13 % kokoaikaisista työntekijöistä elää köyhyydessä, ja ennen pandemiaa kolme lasta neljästä eli köyhyydessä. Viimeisen vuosikymmenen aikana sosiaalimenot ovat vähentyneet 10 miljardia puntaa, mikä on vaikuttanut merkittävästi nuoriin ja lapsiin.”
Hän toi esiin huolestuttavia tilastoja nuorten mielenterveydestä: ”45 % nuorista on kokenut mielenterveysongelmia, ja 56 % tuntee olevansa jatkuvasti ahdistuneita. Vain 20 % mielenterveyspalveluihin ohjatuista nuorista pääsee hoitoon neljän viikon sisällä, ja joillakin alueilla odotusajat voivat olla yli kolme vuotta.”
Teknologian rooli
Bykov-Brett käsitteli teknologian roolia nyky-yhteiskunnassa ja sen vaikutusta ihmisten hyvinvointiin. Hän mainitsi, että tekoälyä käytetään yhä enemmän seurustelu- ja kumppanuussovelluksissa kuin sisällön tuottamisessa. ”Ihmiset käyttävät tekoälyä keskustellakseen ja luodakseen yhteyksiä, mikä yllätti minut.”
Hän kertoi esimerkin Replica- ihmiskumppanuussovelluksesta. Kun sovelluksen algoritmia muutettiin, monet käyttäjät kokivat mielenterveyskriisin, koska he tunsivat menettäneensä tekoälykumppanin. Tämä herättää kysymyksiä siitä, miten koulutamme nuoria tekoälyn aikakaudelle ja miten opetamme heitä muodostamaan terveitä digitaalisen maailman ihmissuhteita.
Ihmisen ja tekoälyn vuorovaikutus
Bykov-Brett korosti, että ihmisten ja tekoälyn väliseen vuorovaikutukseen liittyy monia eettisiä kysymyksiä. ”Meidän on tasapainotettava ihmisen ja tekoälyn vuorovaikutus edistämällä terveitä digitaalisia suhteita.”
Hän avasi henkilökohtaista kokemustaan tekoälyn kanssa: ”Minulla on oma kognitiivinen digitaalinen kaksoseni, joka päivittyy 24 tunnin välein kaikilla sosiaalisessa mediassa julkaisemillani tiedoilla. Käytän sitä koulutusvälineenä ja suosittelen käyttämään sitä ennen kuin lähetätte minulle sähköpostia.”
Tulevaisuuden työelämä ja koulutus
Bykov-Brett toi esiin tärkeitä näkökulmia tulevaisuuden työelämästä ja koulutuksesta, joit aon hyvä pohtia niin koulutus kuin eri toimialojen organisaatioissa. Hän korosti, että meidän on lakattava käsittelemästä ihmisiä kuin koneita ja sen sijaan keskityttävä ihmisyyteen: ”Teollisen ajan koulutusjärjestelmä ei enää vastaa digitaalisen talouden tarpeita.”
Koulutusjärjestelmämme ja talousmallimme tulee kehittyä vastaamaan digitaalisen talouden vaatimuksia. ”25 % nykyisestä työvoimasta korvataan tekoälyllä vuoteen 2030 mennessä, ja 2/3 työtehtävistä voi jossain määrin automatisoitua.”
Ihmiskeskeinen tulevaisuus
Bykov-Brett päätti esityksensä optimistisella näkemyksellä: ”Teknologian kehityksen tarkoitus on ollut luoda yhteiskunta, jossa meillä on enemmän autonomiaa ja aikaa tehdä merkityksellisiä asioita. Meidän on uudelleenmääriteltävä, mitä ihmisyys tarkoittaa tässä yhteiskunnassa.”
Hän painotti, että ihmiskunnan menestys digitaalisessa aikakaudessa riippuu mielikuvituksemme kyvystä ja halustamme olla inhimillisiä. ”Modernin ajan haaste on määritellä uudelleen, mitä kyvykkyys ja tieto tarkoittavat nykypäivän maailmassa.”
Keuda, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, on Suomen viidenneksi suurin ammatillisen koulutuksen tarjoaja, joka räätälöi opiskelijoilleen innovatiivisia, yksilöllisiä koulutus- ja valmennuspalveluita. 10 toimipisteessään ympäri Keski-Uuttamaata se tarjoaa innostavan ja yhteisöllisen ympäristön yli 12 000 opiskelijalleen ja 850 työntekijälleen. Keuda tarjoaa laajan valikoiman ammatillisia tutkintoja ja koulutuksia, jotka valmistavat opiskelijoita menestymään työmarkkinoilla. Sitoutuneena vastuullisuuteen, kestävään ja digitaaliseen kehitykseen, Keuda vastaa jatkuvan oppimisen tarpeisiin koulutuksen alalla.