Kolumni Keudasta: Tiimioppimista ja stressinhallintaa
Keuda
Keudalainen
Yhteisöllinen
Kolumni Keudasta: Tiimioppimista ja stressinhallintaa
25.9.2024
Julkaistu: 25.9.2024
Tuoli ovat piirissä ja ei pöytää edessä? Onpa epämiellyttävää. Kenen viereen joudun istumaan? Joudunko vaan istumaan tässä ja katsomaan muita kuunnellen? Apua, uskallanko sanoa mitään? Ensimmäinen kokemus tiimioppimisesta oli shokeeraava. Mutta kun toistojen kautta ja luottamuksen kasvaessa pääsi vauhtiin, uusi oppimisen tapa sytytti oppimaan ja kehittämään omaa toimintaa.
Tiimioppiminen
Tiimioppimisessa tarvitaan uteliaisuutta, aitoa halua ymmärtää toisten ajatuksia ja osaamista, aitoa toisten kuuntelua ja heittäytymistä uudenlaiseen oppimisen tapaan. Tiimioppiminen perustuu dialogiin, jolle varataan säännöllinen aika ja paikka. Dialogista poissuljetaan häiriötekijät, kuten keskeytykset vaikkapa älylaitteiden aiheuttamana. Ajankäyttöä kunnioitetaan ja dialogiin tullaan valmiina tuomaan tilanteeseen kunnioitusta, kuuntelua ja aitoja puheenvuoroja.
Kuten muukin hyvä vuorovaikutus ja kohtaaminen rakentuu tiimioppiminenkin psykologisen turvallisuuden päälle. Kun ihmisillä on luottavainen olo toistensa seurassa ja aidosti halutaan edistää hyvää, on mahdollisuus aitoon dialogiin. Hyvässä tiimissä ihmiset tuntevat toisensa hyvin. Kun kysytään huipputiimien valmentajilta ensimmäisiä ohjeita tiimin valmentamiseen, tulee hyvin usein vastaukseksi riittävän yhteisen ajan viettäminen vapaamuotoisesti, jotta opitaan tuntemaan henkilökohtaisesti jokaisen yksilöllisiä vahvuuksia ja erilaisia toimintatyylejä. Toisten ymmärtäminen auttaa monessa mahdollisesti haastavammassakin tilanteessa. Halu auttaa ja oppia yhdessä sekä sitoutuminen yhteisiin tavoitteisiin ovat menestyvän tiimin tunnusmerkkejä.
Tiimioppimisessa jokainen kehittyy myös henkilökohtaisesti ja tuo oman osaamisensa tiimin käyttöön. Jokaisella jäsenellä on tärkeä osuus oppimisessa ja tiimin kehittymisessä. Ihmisten erilaisuus on rikkaus ja monipuolinen tiimi avartaa ajattelua paremmin.
Tiimistä voi aika ajoin lähettää jäseniä oppimaan muilta erilaisilta tiimeiltä ja ottaa omaan tiimiin vierailijoita. Tästä käytetään termiä ristiinpölytys.
Onko oma tiimisi päässyt alttiiksi vierailijoista? Tai oletko rohkaissut itseäsi ja päässyt toiseen tiimiin?
Esihenkilöllä on hyvä mahdollisuus tukea valmentavasti tiimiään kehittymään. Lisäksi esihenkilö voi auttaa jokaista tiimiläistä kehittymään kahdenkeskisten säännöllisten ja yksilöllisten keskustelujen avulla ja sanoittaen kuulemaansa, huomaamiaan asioita ja tunteita, joita työelämän tilanteissa on paljon. Tunteet ovat tärkeitä ja ne kertovat meille aina jostain asiasta, kunhan maltamme pysähtyä niitä pohtimaan. On tärkeää elää tunteita yhdessä, kun useinkaan niiden aiheuttamille tilanteille emme mahda mitään. Kuinka tällaiseen pysähtymiseen tai kahdenkeskiseen dialogiin löytyisi aikaa ja tahtoa?
Tiimioppimisen mahdollistavat ihmiset, jotka ovat halukkaita kehittymään. Jotta ihminen haluaa kehittyä, on hänellä oltava riittävät voimavarat. Hyvinvoiva ihminen jaksaa ensin johtaa itseään ja sitten auttaa muita onnistumaan. Monenlaisten maailmanlaajuisten, yhteiskunnallisten ja oman työpaikan muutostilanteiden tai henkilökohtaisen elämän tuomien haasteiden keskellä omaan hyvinvointiin resurssien varaaminen on olennaisen tärkeää. Stressinhallintaa voi harjoitella ja siinä kehittyy. Omien ajatteluntaitojen ja tunnetaitojen kehittäminen on avain hyvinvoinnin kehittämiseen. Haitallisista ajatuksista luopuminen ja tunteiden hyväksyminen ovat askeleita mielen kehittämiseen.
Stressinhallinta
Helposti toteutettavassa oleva vinkki stressinhallinnan kehittämiseen arjessa on hengittäminen. Muutamassa minuutissa hengittämisen avulla sykevaihteluväli kasvaa ja ihminen rauhoittuu. Tutkimusten mukaan ihminen tekee stressaantuneena huonompia päätöksiä, joten oman kehomielitilan rauhoittaminen ja haltuunotto on paras asia, jonka jokainen voi tehdä stressaavassa tilanteessa. Tämän harjoitteluun arkielämä ja työelämä antaa meille lukuisia mahdollisuuksia, joten kehittyminen mahdollistuu.
Mielen uudelleen ohjelmointia voi toteuttaa käymällä tapahtuneen tilanteen nopeasti kertaalleen uudelleen mielessään läpi takertumatta ja jumiutumatta esimerkiksi toistamaan mielessään epäonnistunutta tilannetta, sen jälkeen hengittämään rauhallisesti muutaman minuutin, että kehomielitila on rauhoittunut ja viimeiseksi ajattelemaan tapahtuman ideaalisesti läpi uudelleen. Tähän mielen uudelleen ohjelmointiin menee muutama minuutti ja tuloksia kannattaa arvioida pidemmällä aikavälillä.
Yhdessä oppiva tiimi hyötyy stressinhallinnan ja mielen kehittämisestä, jolloin tiimin hyvinvointi lisääntyy. Hyvinvoiva tiimi onnistuu toteuttamaan tavoitteitaan ja tiimioppimaan, jonka seurauksista opiskelijat ja työelämäkumppanit hyötyvät. Parasta mitä voit tehdä itsellesi on kehittää omaa mieltäsi ja stressinhallintaa!
Yksi teko tai kohtaaminen kerrallaan kohti parempaa maailmaa
Marika Hiltunen
Toimialapäällikkö
Tekstin kirjoittaja Marika Hiltunen työskentelee toimialapäällikkönä Keuda Wärtsilänkadun toimipisteessä. ”Toimin turvallisuusalan ja ohjauksen henkilöstön esihenkilönä sekä toimipistevastaavana. Työni jakaantuu näihin kolmeen toimialapäällikön vastuualueeseen, joista turvallisuus ja hyvinvointi korostuvat Wärtsilänkadulla. Olen innostuva ja välittävä esihenkilö. Psykologisen turvallisuuden lisääminen opiskelu- ja työyhteisössä on minulle tärkeää ja ihmisten hyvinvointi merkityksellistä. Esihenkilönä kuuntelen, kannustan ja kujeilen” kiteyttää Marika lopuksi.
Keuda, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, on Suomen viidenneksi suurin ammatillisen koulutuksen tarjoaja, joka räätälöi opiskelijoilleen innovatiivisia, yksilöllisiä koulutus- ja valmennuspalveluita. 10 toimipisteessään ympäri Keski-Uuttamaata se tarjoaa innostavan ja yhteisöllisen ympäristön yli 12 000 opiskelijalleen ja 850 työntekijälleen. Keuda tarjoaa laajan valikoiman ammatillisia tutkintoja ja koulutuksia, jotka valmistavat opiskelijoita menestymään työmarkkinoilla. Sitoutuneena vastuullisuuteen, kestävään ja digitaaliseen kehitykseen, Keuda vastaa jatkuvan oppimisen tarpeisiin koulutuksen alalla.