Tunnukset, tietoturva ja nettietiketti
Tunnus ja salasana
Tietokoneiden ja tietojärjestelmien käyttöön tarvitaan käyttöoikeus ja tunnukset. Ne ovat AINA henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitettuja.
- Tunnuksen ja salasanan saat ryhmänohjaajalta.
- Tunnus on muotoa kutsumanimi.sukunimi@edu.keuda.fi.
- Valitse salasanasi huolella ja opettele se ulkoa. Keksi salasana, jota EI ole helppo arvata.
- Vaihda salasana säännöllisesti, äläkä koskaan kerro salasanaasi muille.
- Älä kirjoita salasanoja muistiin välineille, joista ne ovat helposti löydettävissä.
- Älä käytä käyttäjätunnustasi ja salasanaasi paikoissa, joiden tietoturvallisuus tuntuu epäilyttävältä.
- Vaihda salasanasi heti, jos epäilet sen paljastuneen.
- Ohessa salasanaa koskevat minimi vaatimukset:
- minimipituus 12 merkkiä
- kompleksinen salasana eli oltava vähintään kolme näistä:
- isot kirjaimet
- pienet kirjaimet
- numero
- erikoismerkki
Unohtunut salasana
Jos olet unohtanut salasanasi, tai käyttäjätunnuksesi tai salasanasi ei toimi, ota yhteyttä opintotoimistoon. Voit asioida oman toimipisteesi opintotoimistossa tai lähettää sähköpostia osoitteeseen opintotoimisto@keuda.fi.
Salasanan vaihtaminen
Jos haluat vaihtaa salasanasi, sinun pitää ensin rekisteröityä portaaliin, jossa salasanaa hallinnoidaan ja josta se voidaan palauttaa. Tällöin voit vaihtaa salasanasi vaikka et olisi oppilaitoksen työasemalla.
Salasanan palautustietojen rekisteröinti:
- Mene osoitteeseen https://aka.ms/ssprsetup
- Kirjaudu palveluun tunnuksellasi kutsumanimi.sukunimi@keuda.fi tai kutsumanimi.sukunimi@edu.keuda.fi
- Valitse tiliksi Työ- tai Koulutili
- Rekisteröi palveluun puhelinnumerosi
- Palvelu lähettää sinulle koodin tekstiviestinä
- Syötä koodi palvelun näkymässä
- Voit rekisteröidä myös vaihtoehtoisen sähköpostiosoitteen samalla tavalla
Salasanan vaihto:
- Mene osoitteeseen https://passwordreset.microsoftonline.com
- Seuraa palvelun ohjeita
- Saat uuden salasanan rekisteröinnissä antamaasi puhelinnumeroon / sähköpostiosoitteeseen.
Mobiililaitteiden turvallisuus
Matkapuhelimen suojaaminen
Suojaa matkapuhelimesi. Suojaaminen vaikeuttaa matkapuhelimen väärinkäyttöä, jos puhelin varastetaan tai se hukkuu.
- Käytä sekä SIM-kortin PIN- koodia että matkapuhelimen suojakoodia/tunnistusmekanismia.
- Muuta käyttöönoton yhteydessä kaikki oletusarvoiset kirjautumistunnukset.
- Harkitse matkapuhelimen sisällön salaamista, jos salauksen voi tehdä matkapuhelimessasi.
- Ole huolellinen matkapuhelimesi langattomien tekniikoiden kanssa. Sulje Bluetooth-valmius sekä nettiyhteydet aina kun et tarvitse niitä.
- Perehdy puhelimesi suoja-asetuksiin lukemalla matkapuhelimen käyttöohje.
- Ole tarkkana sovellusten kanssa, lataa niitä vain luotetuista lähteistä eli asianomaisista ”Storeista”.
- Käytä appeja mieluummin kuin selainta, edellyttäen että latauslähde on luotettava(kts. Yllä).
- Arvioi, pyytääkö app liikaa oikeuksia ja mihin app niitä tarvitsee. Harkitse.
- Älypuhelimia vaivaavat haittaohjelmat ovat lisääntymässä, mutta haittaohjelmia vastaan voi suojautua pitämällä matkapuhelimen versio päivitettynä.
- Palomuuri ja virustentorjuntaohjelma voivat tarjota älypuhelimelle tarvittavaa lisäsuojaa.
- Mikäli käytössäsi on vastaajapalvelu, tämän palvelun oletusarvoinen PIN-koodi on muutettava. Harkitse myös vastaajaviestien suorakuuntelun kieltämistä.
- Suhtaudu kriittisesti kaikkiin soittoihin tai yhteydenottoihin, jotka tulevat tuntemattomasta numerosta.
- Jos saat ylisuuren laskun tai epäilet joutuneesi väärinkäytön kohteeksi, ole heti yhteydessä palveluntarjoajan asiakaspalveluun.
- Harkitse, ennen kuin lainaat puhelinta tuntemattomalle henkilölle.
- Salasanojen osalta, vältä helppoja.
- Arvioi ja seuraa, mitä puhelinrintamalla tapahtuu.
Tietosuoja
Tietosuoja on ihmisten yksityiselämän suojaamista, ja siihen kuuluu kunkin oikeus henkilötietoihinsa. Rekisteröityjen oikeuksien perusperiaatteena on henkilötietojen suojan takaaminen valtuudettomalta tai henkilöä vahingoittavalta tietojen käytöltä. Rekisteröidyn oikeuksien toteuttaminen on yksi rekisterinpitäjän päävelvollisuuksista. Tietosuoja-asetuksen artiklat 12-22 määrittelee rekisteröidyn oikeudet, joita on mm.
- oikeus saada läpinäkyvää informaatiota henkilötietojen käsittelystä
- oikeus saada pääsy tietoihinsa
- oikeus tietojen oikaisemiseen ja oikeus tulla unohdetuksi
- oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen
- oikeus vastustaa käsittelyä, automaattista päätöksentekoa ja profilointia
- oikeus saada ilmoitus henkilötietojen tietoturvaloukkauksista
– Lähde; EU-tietosuojan kokonaisuudistus – VAHTI-raportti 1/2016, Valtiovarainministeriö
Nettietiketti
- Internet, Skype ja sähköposti on tarkoitettu ensisijaisesti opiskelukäyttöön.
- Liiku vain luotettavina pidetyillä www-sivuilla.
- Mieti, mitä tietoja netissä haluat antaa itsestäsi. Vältä omien henkilötietojen jakamista. Netillä on ”pitkä” muisti.
- Älä luovuta kaverisi tietoja tai kuvia nettiin ilman kaverisi lupaa.
- Muista tekijänoikeudet, pyydä AINA lupa, ellei käyttäjä ole selvästi antanut lupaa sivuston ja sisällön käyttöön.
- Käyttäydy netissä, chatissa tai ”mesessä”, Facebookissa tai vastaavissa yhteisöpalveluissa kuin juttelisit kasvotusten henkilöiden kanssa, samoin sähköpostiviesteissä.
- Varo kaikkia epätavallisia sähköposteja ja varsinkin liitetiedostoja, älä avaa tuntemattomalta lähettäjältä tullutta liitetiedostoa.
- Suhtaudu terveen epäluuloisesti sähköpostin luotettavuuteen. Kuka tahansa voi lähettää sähköpostia toisen nimissä (myös virukset)
- Älä lähetä ketjukirjeitä tai muuta roskapostiksi luokiteltavia viestejä.
- Opiskelun päättyessä sähköpostitunnus poistetaan. Sähköpostiviestejä säilytetään 1 kk.