Kone ei haista ja maista – eikä rupattele
Keuda
Työelämää varten
Kone ei haista ja maista – eikä rupattele
29.6.2023
Julkaistu: 29.6.2023
Koneet voivat tukea ja auttaa ihmisiä ammateissaan, mutta ne eivät voi tehdä kaikkea meidän puolestamme. Tätä mieltä on ravintolapäällikkö Satu Konttila. Hänen mukaansa kone voi tehdä kauniita kakkuja, mutta niissä ei näy inspiraatio ja näkemys mikä ammattilaisella on. Keuda ja Compass Group ovat mukana Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n kampanjassa ”Ihmistä tarvitaan aina”. Keudan ravintola-alan opiskelija Mehmet Ali on yksi kampanjan osaajista, joka työllistyi Sadun tiimiin Compass Groupin KokkiTrainee oppisopimusohjelman kautta.
”Koneen tuottamat kakut ovat aina samannäköisiä. Ihminenhän ohjelmoi koneen, mutta sitten se toimii tasan sen ohjelmoinnin mukaan”, sanoo ravintolapäällikkö Satu Konttila.
Inhimillisyyttä tarvitaan siis käsityöammateissa ja ravintola-alalla jatkossakin. Satu valmistaa ruokaa tiiminsä kanssa Konecranesin henkilöstöravintolassa Hyvinkäällä. Sadun näkemyksen mukaan ruoanvalmistustaito ei ole häviämässä mihinkään: ”Edelleen kokilla täytyy olla taitoa siihen, että hän ymmärtää lukemansa reseptin ja osaa soveltaa sitä. Yllättävissä tilanteissa, kuten dieettien kohdalla, nopea reagointi ei koneelta onnistu. Pitää olla taito löytää kaapista tarvittavat raaka-aineet ja valmistaa erikoisruokavalion mukainen annos. Korostaisin sitä, että meidän ruokamme on itse tehtyä ja se tulee osata valmistaa alusta asti. Täytyy osata soveltaa ja kone ei pysty siihen. Myös ammattilaisen motivaatio maistuu ruoassa.”
Työssäoppiminen näyttää koneen ja ihmisen erot
Työssäoppimisen merkitys on korostunut Sadun mielestä entisestään, kun koko koulumaailma ja oppimisen tavat muuttuvat. Hyvä esimerkki työssäoppimisen mahdollisuuksista on Sadun tiimin uusin jäsen Memo. Memo aloitti kokin työn osana Compass Groupin KokkiTrainee -ohjelmaa, joka toteutetaan yhteistyössä Keudan kanssa. Satu Konttila toimii hänelle työpaikkaohjaajana.
”Työpaikalla kokin tehtäviin kuuluu paljon muutakin; työssä oppii kassataidot, linjaston hoitamisen ja kahvituksiakin tulee vastaan. Työn yksityiskohdat on mahdollisuus oppia vain työpaikalla tekemällä ja niitä taitoja ei konekaan korvaa. Automaation ja digitalisaation kehitys parhaillaan helpottaa ihmisen työtä, mutta ihmistä tarvitaan aina ensin. Itsensä pesevät uunit ja etäohjattavat laitteet helpottavat työtä, mutta koneet ovat apuvälineitä ihmiselle, eivät ihmisen korvaajia”, Satu pohtii.
Hävikinhallinta on hyvä esimerkki ihmisen tarpeellisuudesta. Kokin tehtävä on käyttää luovuutta siihen, miten ylijäänyt raaka-aine tai tuote hyödynnetään. Sitä ei ratkaista koulunpenkillä, eikä kone osaa tehdä päätöksiä. Hävikinhallinnan taito opitaan ainoastaan keittiössä opituilla ongelmanratkaisutaidoilla.
”Ja sitten sanoisin vielä senkin, että asiakkaat kyllä varmasti kaipaavat meitä ihmisiä ja sitä asiakaspalvelua”, ravintolapäällikkö Satu Konttila toteaa hymyillen.
”Kaipaako tämä vielä jotain?”
Sen sijaan, että kone jumpsuttaisi keittiössä yksin menemään, niin ihmisten kesken ruokaa valmistaessa kuuluu puheensorina. Satu kertoo, että Hyvinkäällä tiimin kesken valmistetaan ruokaa yhdessä ja keskustellaan samalla siitä, mitä ollaan valmistamassa ja miten työnjako menee. ”Sitten maistellaan ja todetaan, että hei tähän täytyy laittaa jotain lisää tai tämä on hyvä näin!”, Satu kuvailee hetkiä keittiössä. ”Kun ruoka laitetaan tarjolle, keskustellaan siitä, miten se saadaan houkuttelevasti esille. Koneelta ei löydy visuaalista silmää esillepanoihin.”
Kone ei myöskään tunnista asiakkaita ja heidän suosikkiruokiaan samalla tavalla kuin henkilöstöravintolan henkilökunta. ”Täällä pystytään hurmaamaan asiakkaita sillä, että tiedetään heidän toiveensa ja pystytään toteuttamaan niitä pienelläkin aikavälillä”, Satu tarkentaa.
Toimiva tiimityö keventää työntekoa
Sadun mielestä työn keittiössä täytyy olla mielekästä. ”Elikkä siinä pitää olla niitä haasteita. Sen lisäksi pitää olla työkavereita ja hyvä ilmapiiri. Silloin ihmiset haluavat tulla tänne ja olla täällä meillä töissä, kun pystymme tarjoamaan hyvän työpaikan. Etuina kerrotaan aina esimerkiksi e-passista ja meidän tarjoamistamme työvaatteista.”
Sadun mukaan, jos tiimissä on ongelmia, ihmiset helposti lähtevät tai eivät ainakaan viihdy niin hyvin. Sadulla on kahdenkymmenen vuoden tausta Compassilla, johon hän perustaa näkemyksensä: ”Kun tiimityö toimii, niin sulla on kiva tulla töihin joka päivä, vaikka tietäisit jo etukäteen, että siellä on hirveästi lappuja ja tosi paljon tilauksia. Mutta sulla on hyvä fiilis. Se keventää työtä.”
Keuda ja Compass Group ovat mukana Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n kampanjassa Ihmistä tarvitaan aina. Tutustu kampanjaan tarkemmin täältä
Artikkelin kirjoittaja ja kuva Heini Laitinen, Compass Group viestinnän asiantuntija.
Artikkelin alkuperäinen julkaisu Compass Groupin sivuilla.
Katso myös Ihmistä tarvitaan aina kampanjaan aiemmin tehty video, jossa Compass Groupin KokkiTrainee -ohjelmaa Keudassa opiskellut Mehmed Ali kertoo kokemuksistaan. Hän kertoo videolla, mitä taitoja ravintola- ja cateringalalla tarvitaan ja miten koneet voivat olla apuna työnteossa.
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa Suomen viidenneksi suurimpana ammatillisen koulutuksen järjestäjänä opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 850 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli 12 000 opiskelijaa. Opetus- ja kulttuuriministeriö laatupalkitsi Keudan vuonna 2020 ammatillisen koulutuksen järjestäjänä. Keuda katsoo tulevaan vuoteen vastuullisesti, kestävästi ja digitaalisesti.