Kolumni Keudasta: Inklusiivinen ammatillinen koulutus – mitä se on?
Keuda
Keudalainen
Opiskelu
Yhteisöllinen
Kolumni Keudasta: Inklusiivinen ammatillinen koulutus – mitä se on?
29.5.2024
Julkaistu: 29.5.2024
Inklusiivisen ammatillisen koulutuksen tavoitteena on varmistaa, että kaikki ammatillisissa opinnoissa opiskelevat opiskelijat saavat tarvitsemansa tuen yhdenvertaisesti. Tuen avulla opiskelijat voivat hankkia tarvittavan osaamisen, suorittaa tutkinnon ja työllistyä, opiskellessaan missä tahansa oppilaitoksessa tai missä päin Suomea tahansa. Inkluusio tarkoittaa sitä, että jokaisella on oikeus opiskella kaikille yhteisessä koulussa, jossa yhdenvertaiset mahdollisuudet ja osallisuus toteutuvat.
Keudan panostuksia inklusiiviseen koulutukseen
Keuda on sitoutunut edistämään inklusiivista koulutusta kehittämällä monipuolisia toimintamalleja opiskelijoille, jotka tarvitsevat erilaista tukea opintojensa edistämiseksi. Meillä on lahjakkaita opiskelijoita, joiden osaamista vahvistamme tarjoamalla nopeampia etenemispolkuja, kilpailutoimintaa ja tiivistä yhteistyötä työelämän kanssa. Lisäksi teemme yhteistyötä alueen lukioiden kanssa mahdollistaen kaksoistutkinnon ja aineopintojen suorittamisen ammatillisessa ja TUVA-koulutuksessa. Opiskelijoillamme on mahdollisuus sisällyttää tutkintoonsa ammattikorkeakouluopintoja ns. väyläopintoina, jotka tarjoavat suoran reitin korkeakouluopintoihin ammatillisen toisen asteen tutkinnon jälkeen.
Keudassa on opiskelijoita, jotka tarvitsevat hitaampaa etenemistä tai vain tutkinnon osan suorittamista työllistymisen edistämiseksi. Tarjoamme mm. suomi toisena kielenä opintoja ja opiskeluvalmiuksia tukevia opintoja, jotta opinnot etenevät ja työllistyminen mahdollistuu. Erityisopettajamme kartoittavat tukitoimien tarpeet ja ohjaavat opetus- ja ohjaushenkilöstöä antamaan opetusta ja ohjausta yksilöllisten suunnitelmien mukaisesti.
Keudassa on kehitetty suosittu Keudaattori-toiminta, jonka tarkoituksena on tukea opiskelijoita heidän opinnoissaan joko nopeammalla tai hitaammalla aikataululla kuin ryhmäopetus mahdollistaa. Keudaattoreissa toimii ammattiohjaajia, joiden puoleen on helppo kääntyä erilaisten opiskeluun liittyvien haasteiden kanssa. Haasteet voivat liittyä esimerkiksi tietokoneen käyttöön, tehtävien selkeyttämiseen ja pilkkomiseen tai rauhallisen opiskeluympäristön löytämiseen.
Lisäksi Keudan ammattitaitoiset opettajat ohjaavat opiskelijoita yksilöllisesti, ryhmämuotoisesti ja monipuolisin menetelmin oppimisen mahdollistamiseksi eri oppimisympäristöissä. Opiskelijoiden ohjaus opiskeluhuollon palveluiden piiriin tarvittaessa on myös olennainen osa tukitoimiamme.
INKLU – Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta
INKLU-hanke alkoi 1.3.2024. Hankkeessa Keuda tekee tiivistä yhteistyötä Haaga-Helian ja Spesian kanssa. Keuda ja Haaga-Helian ammatillinen opettajakorkeakoulu keräävät ja jakavat toimivia erityisen tuen ja moniammatillisen yhteistyön prosesseja ja käytäntöjä omista sekä alueen organisaatioista ja verkostoista. Mallien kerääminen tapahtuu alueellisten työpajojen kautta.
Erityispedagogisen osaamisen kehittäminen on keskeinen tavoite kaikissa Keudan toimipisteissä. Pyrimme mahdollistamaan ammatillisten opettajien vertaistuen ja osaamisen jakamisen myös työelämän suuntaan hankkeen edetessä. Hankkeen aikana kartoitamme erityispedagogisen osaamisen tarpeet Keudan toimipisteissä ja arvioimme toteutettujen interventioiden vaikutuksia opetukseen ja ohjaukseen. Lisäksi pilotoimme tekoälyn käyttömahdollisuuksia erityisen tuen toimenpiteissä.
Tavoitteena on, että osaaminen, pedagogiset mallit ja yhteisopettajuus sekä opiskelijoiden liikkuvuus mallinnetaan Keudan ja Spesian välillä.
Tulokset
Työn tuloksena syntyy ammatillisen koulutuksen järjestäjien käyttöön erityisen tuen ja moniammatillisen yhteistyön hyvien käytäntöjen nettikirjasto. Lisäksi luodaan henkilöstön osaamisen kehittämisen malleja ja koulutuksia. Teemme suosituksia ja tarjoamme välineitä erityisen tuen toteuttamiseen ja laadun arviointiin. Ammatillisten opettajakorkeakoulujen käyttöön luodaan koulutusmateriaali inklusiivisesta ammatillisesta koulutuksesta. Opettajakorkeakoulujen täydennyskoulutuksia erityisestä tuesta ja moniammatillisesta yhteistyöstä on toteutettu. Lisäksi erityisopettajankoulutusten yhteiset osaamistavoitteet ja -periaatteet on laadittu. Yksi lopputuloksista on alueellisten ja valtakunnallisten verkostojen vakiintuminen.
Keuda tulevaisuuden inklusiivisen koulutuksen järjestäjänä
Keudan uusi visio ohjaa toimintaamme inklusiiviseen suuntaan. Visiomme vuosille 2025–2028 on seuraava:
”Parhaat valmiudet työhön ja elämään.”
“Autamme jokaista saavuttamaan parhaat mahdolliset valmiudet menestymiseen nyt ja tulevaisuudessa.”
”Ammattiosaamisen ja sivistyksen lisäksi panostamme elämässä tarvittavien taitojen ja valmiuksien kehittämiseen sekä hyvinvoinnin tukemiseen.”
Tämän vision avulla Keuda vie muun muassa inklusiivista toimintakulttuuria eteenpäin. Työ tuntuu tältä osin erityisen merkitykselliseltä ja mielekkäältä.
Erja Kärnä
Kirjoittaja Erja Kärnä työskentelee Keudassa kehittämisasiantuntijana. Hän työskentelee Keudan ohjauksen ja tuen asioiden parissa. Tähän kokonaisuuteen kuuluu mm. erityisen tuen, opinto-ohjauksen ja opiskeluhuollon asioiden koordinointi. Tällä hetkellä työhön sisältyy myös neljän hankkeen luotsaaminen. Nämä hankkeet ovat:
Linkki: Hyvis eli Hyvinvoiva amis,
Linkki: Samis eli Sosiaaliesti kestävä amis,
Linkki: Hytti23 eli Hyvinvointi, turvallisuus ja tuki oppilaitoksessa sekä
Linkki: INKLU eli Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta
Keuda, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, on Suomen viidenneksi suurin ammatillisen koulutuksen tarjoaja, joka räätälöi opiskelijoilleen innovatiivisia, yksilöllisiä koulutus- ja valmennuspalveluita. 10 toimipisteessään ympäri Keski-Uuttamaata se tarjoaa innostavan ja yhteisöllisen ympäristön yli 12 000 opiskelijalleen ja 850 työntekijälleen. Keuda tarjoaa laajan valikoiman ammatillisia tutkintoja ja koulutuksia, jotka valmistavat opiskelijoita menestymään työmarkkinoilla. Sitoutuneena vastuullisuuteen, kestävään ja digitaaliseen kehitykseen, Keuda vastaa jatkuvan oppimisen tarpeisiin koulutuksen alalla.