Yhteistyö on avain eri kieli- ja kulttuuritaustaisten oppisopimuskoulutuksessa
Palvelualat
Työelämää varten
Yhteistyö on avain eri kieli- ja kulttuuritaustaisten oppisopimuskoulutuksessa
8.2.2024
Julkaistu: 8.2.2024
Kuvassa palveluesihenkilö Ninni Hiltunen ja palveluohjaaja Naze Cajka Palmiasta.
Monikulttuurillisille työntekijöille tarkoitettu puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkintoon johtava oppisopimuskoulutus on ollut menestys Palmian toimitilapalveluiden yksikössä. Palveluesihenkilö Ninni Hiltusen mukaan on hienoa nähdä työntekijöiden ylpeys koulutuksesta ja ammatin saamisesta.
Hiltunen vastaa kahdeksankymmenen henkilön yksiköstä Turussa yhteistyössä kahden palveluohjaajan kanssa.
”Yksikössämme on pääasiassa toimitilahuoltajia ja noin kahdeksaa eri kansalaisuutta muun muassa albanialaisia, kosovolaisia ja ukrainalaisia”, Hiltunen kertoo.
Palmian palveluita ovat toimitilapalveluiden lisäksi turvallisuuspalvelut sekä ravintola- ja ruokapalvelut. Toimitilapalvelut vastaavat mm. julkisten tilojen ja päiväkotien ylläpitosiivouksesta.
Koulutus tukee osaamisen kehittymistä ja työhön sitoutumista
Ninni Hiltusen mukaan Palmian toimitilapalveluiden yksikössä käynnistettiin keväällä 2023 monikulttuurisille työntekijöille kohdistettu Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkintoon (toimitilahuoltaja) johtava oppisopimuskoulutus. Ensimmäiset opiskelijat valmistuivat viime syksynä. Uudet opiskelijat ovat jo aloittaneet koulutuksen tavoitteenaan valmistua tulevana syksynä.
Koulutus käynnistyi alun perin englanninkielisenä pilottina Palmian Helsingin yksikössä. Hyvät kokemukset innostivat kysymään kiinnostusta osallistumiseen laajemmin.
”Saimme toimitilapalveluiden koulutukseen maahanmuuttaneita työntekijöitä, joilla ei ollut ammattia entuudestaan”, Hiltunen kertoo.
Koulutus tukee ammattitaidon ja osaamisen kehittymisen lisäksi myös sitoutumista, sillä työntekijöiden vaihtuvuus on ollut suurta. Sitoutumista tukevat myös säännöllisesti järjestettävät monikulttuurilliset henkilöstötilaisuudet.
”Työntekijät tekevät työnsä itsenäisesti ja ylpeästi. On tärkeää, että heihin ja heidän ammattitaitoonsa luotetaan ja heitä kannustetaan monin tavoin”, Ninni Hiltunen toteaa.
Ajatuksena on, että seuraava koulutus käynnistyisi jälleen ensi syksyllä. Koulutukseen on kysyntää ja jonossa on jo muutama työntekijä.
Näkemällä voi selviytyä, vaikkei tekstiä ymmärtäisikään
Monella työntekijällä on Ninni Hiltusen mukaan heikko suomen kielen taito. Siksi Palmia on halunnut tutkintoon johtavan koulutuksen ja materiaalit suomen kielellä. Eri kansalaisuudet näkyvät myös keskinäisessä viestinnässä.
”Ohjaajien ja työntekijöiden kanssa viestimme pääosin suomeksi, englanniksi, albaaniksi tai kreikaksi”, Hiltunen kertoo.
Itse oppisopimusopinnot ovat hänen mukaansa sujuneet hyvin. Koulutus sisältää paljon itsenäistä opiskelua virtuaalisesta portaalista löytyvine tehtävineen sekä Keudan opettajan johdolla tehtävän intensiivikurssin.
”Opiskelija voi selviytyä näkemällä, vaikkei tekstiä aina ymmärtäisikään”, Ninni Hiltunen toteaa.
Ylpeys työpaikasta, koulutuksesta ja ammatista
Kokeneet palveluohjaajat Anniina Andersson ja Naze Cajka toimivat opiskelijoiden perehdyttäjinä ja työpaikkaohjaajina. Naze Cajka puhuu hyvin suomen kieltä ja tuntee ”kentän” työntekijät taustoineen. Anniina Anderssonilla taas on vahva tietotaito siivoamisesta. He ovat pian myös aloittamassa lähiesimiestyön ammattitutkinnon opinnot Keudassa.
”Toimin itse mahdollistajana kannustaen opiskelemaan ja oppimaan ja sitä kautta tulemaan entistä ammattitaitoisemmaksi työntekijäksi. Se taas voi johtaa uusiin mahdollisuuksiin elämässä”, Ninni Hiltunen mainitsee.
Hänen mukaansa on hienoa nähdä työntekijöiden ylpeys koulutuksesta ja ammatin saamisesta. Työntekijät ovat pitkälti maahanmuuttajataustaisia naisia ja Palmia on monelle ensimmäinen työpaikka.
”Oppimisen ja kannustuksen myötä työntekijät rohkaistuvat puhumaan ja olemaan asiakkaan kanssa kontaktissa, Hiltunen kertoo.
Keudasta tukea monimuotoisten työyhteisöjen oppimiseen ja ohjaukseen
Yhteistyö Keudan kanssa on sujunut Ninni Hiltusen mukaan hyvin. Hän lähettää terveisiä ja kiitosta erityisesti opettaja Paula Silvennoiselle.
”Toivomme, että yhteistyö Keudan kanssa jatkuu. Olemme olleet todella tyytyväisiä”, Hiltunen toteaa.
Myös Keudan yrityspalveluiden asiantuntija Irja Ylönen kiittää Palmiaa ja Ninni Hiltusta yhteistyöstä Keudan ja opiskelijoiden kanssa.
”Pääsemme näin tavoitteisiin ja saamme uusia, osaavia ammattilaisia alalle. Keskeistä on työn ohessa oppimisen mahdollistaminen, eri kieli- ja kulttuuritaustaisten ohjaus sekä digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen”, Ylönen toteaa.
Keuda kouluttaa monikulttuurisia työyhteisöjä joustavasti ja ketterästi ammatillisiin tutkintoihin tai niiden osiin – koko urapolun ajan. Lisäksi Kuuma palvelupolku-hanke tukee yritysten ja työnantajien osaavan henkilöstön saatavuutta ja tukee monimuotoisen työelämän toteutumista.
Lue lisää
- Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinto
- Further Vocational Qualification in Cleaning and Property Services
- Työhön opastaja palvelualalla
- Guiding to work in the service sector
- Lähiesimiestyön ammattitutkinto
- Team Leader Vocational Degree Programme
- Monimuotoisuus voimavaraksi (20 osp) – Keuda Hae mukaan, starttaa 16.4.2024
- Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan erikoisammattitutkinto
- Johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto
- Keudan palvelut yrityksille ja yhteisöille
- Ratkaisuja monimuotoiseen työelämään (Kuuma palvelupolku -hanke)
Kuva Palmia
Keuda, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, on Suomen viidenneksi suurin ammatillisen koulutuksen tarjoaja, joka räätälöi opiskelijoilleen innovatiivisia, yksilöllisiä koulutus- ja valmennuspalveluita. 10 toimipisteessään ympäri Keski-Uuttamaata se tarjoaa innostavan ja yhteisöllisen ympäristön yli 12 000 opiskelijalleen ja 850 työntekijälleen. Keuda tarjoaa laajan valikoiman ammatillisia tutkintoja ja koulutuksia, jotka valmistavat opiskelijoita menestymään työmarkkinoilla. Sitoutuneena vastuullisuuteen, kestävään ja digitaaliseen kehitykseen, Keuda vastaa jatkuvan oppimisen tarpeisiin koulutuksen alalla.